بیم‌ها و امیدهای تئاتر اصفهان / بیان مطالبات عرصه نمایش از زبان هنرمندان

هنرمندان عرصه تئاتر اصفهان در کنار لزوم اهمیت تقویت و توسعه این هنر در اصفهان، مطالبات و دغدغه‌هایی در سال ۱۴۰۲ از متولیان امر دارند، مطالباتی که حل آن پرفروغ شدن چراغ عرصه نمایشی را در این شهر به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از تئاتر به عنوان رسانه یاد می‌کنند، تنها هنری که در میان هنرهای دیگر اثربخشی بالایی دارد و حتی آن را از لحاظ تأثیرگذاری و هدایت افکار عمومی جامعه، رسانه تأثیر می‌نامند. این هنر ضمن کارکردهای هنری و فرهنگی خود در جامعه می‌تواند کارکردهای مثبتی در مؤلفه‌های مهم اجتماعی همچون، امید و نشاط اجتماعی داشته باشد و از طرفی فقدان یا کاهش چشمگیر اجرای این هنر در هر شهری، بی‌شک زمینه‌ساز بروز آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی آن شهر است.

شاید عده‌ای تئاتر را هنر لوکس، وارداتی از کشورهای اروپایی یا حتی متعلق به طبقه اجتماعی خاص بدانند، اما این هنر از دیرباز بخشی از فرهنگ و رسوم عامه ما ایرانیان بوده و در مهمترین مراسم شادی، فرهنگی و مذهبی تئاتر با آن مراسم عجین شده است. شهر اصفهان هم از این قاعده مستثنی نبوده است و از دیرباز در زمینه تئاتر سابقه طولانی دارد و در این شهر برای هنرهای نمایشی و تئاتر همواره مخاطب وجود داشته و دارد؛ مطالبات هنرمندان عرصه تئاتر یکی از دغدغه‌هایی است که افراد فعال در عرصه هنرهای نمایشی همیشه با آن مواجه بوده‌اند. خبرنگار ایمنا در رابطه با مطالبات و انتظارات هنرمندان این عرصه گزارشی تهیه کرده است که در ادامه از نظر می‌گذارنید.

بیم‌ها و امیدهای تئاتر اصفهان/ بیان مطالبات عرصه نمایش از زبان هنرمندان آن

نیاز اساسی اصفهان به احداث تئاتر شهر

پویان عطایی، کارگردان تئاتر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اصفهان نیاز اساسی به یک تئاتر شهر در مرکز شهر و جایی همچون میدان امام حسین (ع) یا میدان انقلاب دارد.

وی می‌افزاید: تئاتر شهر به عنوان یکی از مطالبات اصلی هنرمندان تئاتر باید در مرکز شهر و در مکانی راه‌اندازی شود که مردم دسترسی خوبی به آن داشته باشند، ضمن اینکه این مکان باید مجهز به پارکینگ نیز باشد.

این کارگردان تئاتر اظهار می‌کند: افزایش اعتبار برای حمایت از گروه‌های نمایشی توسط شهرداری و مسئولان ذی‌ربط با توجه به تورم موجود در جامعه از دیگر مطالبات هنرمندان این عرصه است. همچنین افزایش پلاتوی تمرین و افزایش سالن‌های اجرا از دیگر مطالبات ما هنرمندان تئاتر اصفهان است.

وی تصریح می‌کند: سال گذشته دو سالن بلک‌باکس در اصفهان ایجاد شد که هنوز به‌صورت رسمی شروع به‌کار نکرده‌اند؛ اما باز این مجموعه‌ها پاسخگوی گروه‌های تئاتری در اصفهان نیست.

عطایی خاطرنشان می‌کند: در حوزه ممیزی‌ها نیز ارشاد و شهرداری باید بیشتر تأمل کنند و نزدیک‌تر با موضوعات کارها را انجام دهند. مطالبات یاد شده، مشکلاتی است که در سال گذشته نیز وجود داشته و مدام در حال تکرار شدن است.

وی اضافه می‌کند: در حوزه نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی با توجه به تورم، افزایش بودجه‌ای برای تئاتر صورت نگرفته است یا بودجه‌ها کاهش پیدا کرده یا در جا زده‌اند.

این کارگردان تئاتر اظهار می‌کند: کمبود بودجه در حالی است که هنرمند کارش را به‌روز انجام می‌دهد و هزینه‌های سال‌های گذشته پاسخگوی هنرمندان تئاتر نیست و همین موضوع باعث لطمه خوردن به گروه‌های تئاتری می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر بسیاری از گروه‌های نمایشی دیگر فعالیت ندارند، زیرا برای تولید اثر نیاز به بودجه و مکانی برای تمرین است که تعداد پلاتوهای موجود در اصفهان برای تمرین تمام گروه‌های نمایشی این شهر کافی نیست و اعتبارات نیز پاسخگوی کار هنرمندان این عرصه نیست.

عطایی تصریح می‌کند: امیدوارم تمام مسئولان ذی‌ربط برای رفع این مشکلات با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند و اعتبارات همه یکجا و برای تئاتر هزینه شود.

وی می‌افزاید: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز کمی در ممیزی‌ها اگر نزدیک‌تر عمل کند و همکاری بیشتری با هنرمندان داشته باشد و در انتخاب متن، گروه‌ها محدود نشوند، سال جاری توسعه تئاتر اصفهان را در پیش خواهیم داشت.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان می‌کند: مردم اصفهان ثابت کرده‌اند که تئاتر را می‌خواهند، اگر شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان نیز، تبلیغات شهری در بیلبوردهای شهری در مکان‌های اصلی شهر همچون میدان امام حسین (ع)، میدان امام خمینی (ره)، میدان آزادی و میدان انقلاب برای تبلیغات تئاتر اختصاص دهند؛ تئاتر بیشتر دیده می‌شود.

بیم‌ها و امیدهای تئاتر اصفهان/ بیان مطالبات عرصه نمایش از زبان هنرمندان آن

حرکت تولیدی برای اجراهای عمومی آغاز شود

هادی کیانی، کارگردان تئاتر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برای تئاتر در شهر اصفهان باید فضایی فراهم شود که تولیدکنندگان به سمت تولید اثر و اجراهای عمومی حرکت کنند.

وی با تاکید بر حمایت متولیان فرهنگ از اجراهای عمومی می‌افزاید: حمایت از اجراهای عمومی ضروری است، زیرا در جشنواره‌ها اثری برای اجراهای عمومی تولید نمی‌شود.

این کارگردان تئاتر تصریح می‌کند: سال‌های گذشته اجراهای عمومی در اصفهان کم بود که از دلایل آن می‌توان به شیوع ویروس کرونا اشاره کرد که باعث دور شدن مخاطب از تئاتر شده است، پس نیاز به یک عزم کلی دارد تا بتوان مخاطب از دست رفته را به سالن‌های اجرای تئاتر برگرداند.

وی ادامه می‌دهد: فاصله‌ای که بین مخاطب و تئاتر افتاده است، همچنین با عنایت به اینکه بخشی از گروه‌ها دیگر کار نمی‌کنند، باید تولیدکنندگان، حرکت تولیدی برای اجراهای عمومی را آغاز کنند.

کیانی تصریح می‌کند: متولیان فرهنگی و ذی‌ربط باید از این حرکت حمایت کنند که انجام این کار نیز نیازمند سالن، فضای تبلیغی و فراهم شدن شرایط اقتصادی است.

وی خاطرنشان می‌کند: شرایط اقتصادی باید به‌گونه‌ای فراهم شود که مخاطب نیز بتواند بلیت را برای تماشای اجراها خریداری کند، پس فراهم کردن فضای سخت‌افزاری و تبلیغی برای گروه‌های تئاتری مهم است.

این کارگردان تئاتر ادامه می‌دهد: آینده تئاتر اصفهان در سال جاری بستگی به این دارد که چه حرکتی از سمت تولیدکنندگان صورت بگیرد و چه اندازه مدیران فرهنگی از این حرکت حمایت کنند.

وی می‌گوید: برگزاری جشنواره‌ها شور و حال فرهنگی و تئاتری را در شهر ایجاد می‌کند که خود حمایت از تئاتر خیابانی و صحنه‌ای است.

کیانی با اشاره به اینکه در تئاتر اصفهان به‌دنبال اتفاقات بین‌المللی نباشیم، اظهار می‌کند: همین که این چراغ روشن و حرکت تئاتر پی در پی باشد برای توسعه تئاتر اصفهان خوب است.

وی اضافه می‌کند: سال گذشته اجراهای عمومی زیادی در اصفهان صورت نگرفت و امسال باید این آشتی بین مخاطب و تئاتر با افزایش اجراهای عمومی صورت بگیرد. همچنین تولیدکنندگان باید در تولید آثارشان با نگاه مردم همسو باشند و نیازهای آن‌ها را پاسخ دهند.

این کارگردان تئاتر تصریح می‌کند: فضای اقتصادی باید برای مردم نیز فراهم باشد و با توجه به اینکه اصفهان مخاطب تئاتر دارد، باید تولیدکنندگان با نظرسنجی از مخاطبان آثارشان را تولید کنند تا تئاتر بیش از پیش در اصفهان رونق بگیرد.

بیم‌ها و امیدهای تئاتر اصفهان/ بیان مطالبات عرصه نمایش از زبان هنرمندان آن

تعیین تکلیف رابطه مجتمع فرهنگی فرشچیان

احسان جانمی، کارگردان تئاتر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تعیین تکلیف رابطه مجتمع فرهنگی فرشچیان با تئاتر از مطالبات هنرمندان عرصه تئاتر است، در این مجتمع باید سالن و پلاتو به تئاتری‌ها برگردانده شود و سالن در دست تئاتری‌ها باشد تا هنرمندان تئاتر نخواهند برای اجراهایشان هزینه‌های زیادی پرداخت کنند و سرویس خوبی نیز دریافت نکنند.

وی می‌افزاید: سال گذشته بار اصلی تئاتر را سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان کشید، در صورتی که حوزه هنری نیز باید به وظایفش در قبال تئاتر عمل کند و مجتمع فرشچیان نیز سرویس‌دهی به هنرمندان تئاتر را به‌صورت مطلوب ارائه کند تا تمام گروه‌های تئاتری به اجرا در این سالن تمایل داشته باشند.

این کارگردان تئاتر ادامه می‌دهد: اگر این اتفاقات رقم بخورد تئاتر اصفهان در سال جاری پیشرفت خواهد کرد.

وی تصریح می‌کند: حضور پررنگ سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و تالار هنر، همچنین اجرای جشنواره خندستان نقطه اوج کار تئاتر اصفهان در سال گذشته بود.

جانمی خاطرنشان می‌کند: همچنین حضور گروه‌های زیاد و اجرای نمایش‌های بسیاری از آنها در اصفهان و در جشنواره خندستان از نقاط عطف تئاتر در سال گذشته است.

وی تاکید می‌کند: اگر این نقاط ضعف برطرف شوند سال جاری، سال خوب و پرباری برای تئاتر اصفهان خواهد بود.

بیم‌ها و امیدهای تئاتر اصفهان/ بیان مطالبات عرصه نمایش از زبان هنرمندان آن

حمایت هر چه بیشتر از آثار نمایشی مطالبه هنرمندان تئاتر

پویان امامی، کارگردان تئاتر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: حمایت هر چه بیشتر از آثار نمایشی از مطالبات هنرمندان عرصه تئاتر است.

وی با ضروری خواندن افزایش حمایت از آثار نمایشی، می‌افزاید: هنرمندان طی سه سال شیوع بیماری کرونا، بیشترین ضربه را متحمل شدند، پس حمایت هر چه بیشتر از هنرمندان نمایشی هم در بخش تئاتر صحنه‌ای و هم تئاتر خیابانی منجر به کشاندن مخاطبان در سالن و آشتی دادن مردم با تئاتر خواهد شد.

امامی تصریح می‌کند: تمامی هنرمندان انتظار دارند با توجه به تورم موجود، دریافتی گروه‌های نمایشی نیز نسبت به سال گذشته بیشتر شود.

وی می‌افزاید: یکی از نقاط ضعف در عرصه تئاتر طی سال گذشته افت و کاهش آمار نمایش‌های حمایت شده به دلیل سیاست گذاری‌ها و وضعیت اجتماعی بوده است.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان می‌کند: امیدوارم با افزایش حمایت مسئولان ارشاد، حوزه هنری و سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان اتفاق‌های خوبی در عرصه تئاتر اصفهان طی سال جاری رقم بخورد.

وی می‌گوید: هنرمندان هم باید با حضور خود و تولید آثار مناسب به توسعه تئاتر اصفهان کمک کنند.

امامی اظهار می‌کند: بسیاری از هنرمندان عرصه تئاتر همچون من، شغل اصلی و محل کسب درآمدشان تئاتر است، پس باید با تولید آثار با کیفیت تر و حضور پررنگ خود در عرصه تئاتر به رونق بیش از پیش تئاتر کمک کنیم.

بیم‌ها و امیدهای تئاتر اصفهان/ بیان مطالبات عرصه نمایش از زبان هنرمندان آن

روند حمایت دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان در سال جاری

علی دادفر، رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان با اشاره به روند حمایت این دفتر از گروه‌های نمایشی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: گروه‌های نمایشی که اثر آماده اجرا دارند، در نوبت بررسی کارشناسی این دفتر قرار می‌گیرند و درصورتی‌که اثر آن‌ها مورد تأیید قرار گیرد، نوبت اجرا به آن‌ها داده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: هم‌اکنون نمایش «دارما» به کارگردانی آوا حدادی در سالن نقش‌جهان و نمایش «بیوه‌های سالار جنگ» در سالن تماشا تالار هنر اصفهان مجوز اجرا گرفته و اجرا دارند.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان، تصریح می‌کند: چند نمایش نیز در نوبت بازبینی قرار گرفته‌اند و در نخستین جلسه شورای ارزیابی مورد بررسی قرار می‌گیرند که در صورت اخذ مجوز به نمایش درمی‌آیند.

نحوه حمایت از گروه‌های نمایشی

وی در خصوص افزایش میزان حمایت‌های دفتر تخصصی هنرهای نمایشی از تئاترهای گروه‌های نمایشی در سال ۱۴۰۲ تصریح می‌کند: نیاز است با شورای تخصصی تالار هنر و مدیران سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان جلسه‌ای مشترک در ابتدای سال برگزار شود. این موضوع که آیا می‌شود سقف حمایت‌ها را افزایش داد یا خیر، مورد بررسی قرار می‌گیرد اما به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۲ حمایت‌های بهتری از نمایش‌های صحنه‌ای و بیرونی توسط این دفتر صورت گیرد.

دادفر درباره روند و شیوه ارزیابی آثار می‌افزاید: با گروه نمایشی که نیازمند تمرین هستند پس از مراجعه با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مکاتبه صورت می‌گیرد و پس از اینکه متن نمایش به اداره کل ارشاد ارسال شد، آثار ارزیابی می‌شود.

وی می‌گوید: به هر گروه نمایشی حدود دو ماه فرصت تمرین داده می‌شود و هر گروه به‌صورت هفته‌ای به مدت سه روز، رایگان تمرین کرده و نوبت بازبینی دریافت می‌کند.

مدیر تالار هنر اصفهان ادامه می‌دهد: درنهایت آثار ارزیابی می‌شود و درصورتی‌که با دیدگاه شورا و نظرات تالار در یک راستا قرار گیرد، مجوز اجرا دریافت می‌کند. در این مرحله شورای تخصصی دفتر هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان براساس کیفیت نمایش و طبق کمیت آن، دکور، موسیقی زنده یا ضبط و تولیدی، تعداد بازیگر، سطح بازیگران و تعداد دفعاتی که قرار است نمایش اکران شود یک رقم حمایتی را مشخص می‌کند.

وی می‌افزاید: در کنار رقم حمایتی بسته‌های حمایتی مانند چاپ پوستر، بروشور تأمین نور و صوت سالن و عکاسی و فیلم‌برداری به‌صورت رایگان از کار را انجام می‌دهد و می‌توانند تمرینات را اینجا انجام دهند و اثر را اجرا کنند. همچنین بلیت‌فروشی در اختیار خود گروه نمایشی است و درآمد حاصل از آن در اختیار گروه نمایشی قرار می‌گیرد.

دادفر اضافه می‌کند: آثار هر گروهی که از استان اصفهان حضور داشته باشند و اجرا کنند توسط این دفتر موردبررسی و بازبینی قرار می‌گیرد و بررسی آثار فقط مربوط به شهر اصفهان نیست. به‌عنوان‌مثال سال گذشته "قصه ظهر جمعه" از شهر نجف‌آباد در اصفهان به مرحله اجرا درآمد.

وی با اشاره به اعضای شورای تخصصی دفتر هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان در بخش نمایش‌های صحنه‌ای تصریح می‌کند: اعضا و تیم هنری این شورا احمدرضایی، محسن رهنما، پیمان کریمی و محمد ترابی هستند که از افراد هنرمند در زمینه تئاتر شهر اصفهان محسوب می‌شوند.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان می‌گوید: مقدار سازوکار نمایش‌های بیرونی با نمایش‌های صحنه‌ای متفاوت است، چراکه نمایش‌های بیرونی در اغلب مواقع مناسبتی است و نیاز به سفارش‌دهنده دارد به همین جهت بسته به نیاز قسمت‌های مختلف شهرداری و سفارش‌ها ارائه‌شده اعلام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در این بخش نیز گروه‌های نمایشی شرکت می‌کنند و شورا مجدداً کار را ملاحظه نموده و کارهای مورد تأیید قیمت‌گذاری می‌شود.

دادفر اظهار می‌کند: اعضای شورای تخصصی دفتر هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان در بخش نمایش‌های بیرونی محمد ترابی و هادی کیانی از اهالی تئاتر استان اصفهان هستند. همچنین سیدمحمدصادق سجادزاده، معاون فرهنگی و هنری، علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و بنده، به‌عنوان اعضای اصلی در شورای تخصصی نمایش‌های صحنه‌ای و بیرونی حضور داریم.

وی در خصوص سازوکارهای تالار هنر در سال جاری، تصریح می‌کند: درصدد هستیم برای جشنواره "خندستان" که سال گذشته با حضور استان‌هایی مثل مشهد و قزوین برگزار شد، از استان‌های کشور دعوت به عمل آید که در استان اصفهان حضور و اجرا داشته باشند.

مدیر تالار هنر اصفهان اضافه می‌کند: هم‌اکنون تیم یکی از کارگردانانی که قرار است در اولین جشنواره سال ۱۴۰۲ شرکت کند، در حال تمرین در تالار هنر هستند، از طرفی در تلاشیم همسو با هنرمندان حرکت کنیم تا تئاتر اصفهان بهترین‌ها را در سال ۱۴۰۲ رقم بزند.

اختصاص زیرساخت‌های لازم برای اجرای تئاتر کودک

وی می‌افزاید: درصدد هستیم یکی از سالن‌های نمایش پردیس را به پاتوق کودک مبدل کنیم تا در صورت امکان به‌صورت متوالی و پشت سر هم در آنجا برنامه برگزار شود تا بر این اساس، پدر و مادر زمانی که قصد دارند فرزند خود را برای دیدن نمایش به پردیس ببرند، بدانند دریکی از سالن‌های پردیس نمایش کودک برگزار می‌شود.

دادفر درباره میزان افزایش قیمت‌های بلیت‌های نمایش در سال جاری می‌گوید: برای قیمت‌گذاری بلیت‌ها نه‌فقط در تالار هنر و در هرجایی که نمایش اجرا شود، متولی تعیین بلیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی در پاسخ به این پرسش که تالار هنر چه سیاستی برای اجرای تئاترهای مطرح کشور همچون تئاتر «هفت‌خوان اسفندیار» در اصفهان دنبال می‌کند، می‌گوید: در تلاش هستیم در صورت امکان، آثار فاخر را در اصفهان تولید کنیم. خوشبختانه ظرفیت هنرمندان اصفهان به‌اندازه‌ای بالاست که بتوان این آثار را با همکاری این قشر در اصفهان تولید کرد، ضمن اینکه به دنبال راهکارهای لازم هستیم که این اتفاق صورت گیرد و امید می‌رود اولین کار آغاز شود و به‌جای اینکه ازاین‌دست کارها با هزینه گزاف به اصفهان آورده شود، سعی کنیم این آثار را در حد بضاعت در خود اصفهان تولید شود.

کد خبر 658985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.