بازتاب گسترده سفر رئیس‌جمهور ایران به دمشق

سفر رئیس‌جمهور ایران به دمشق که امروز و پس از ۱۲ سال جنگ سوریه انجام شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان عرب داشته است.

به گزارش ایمنا، رسانه‌های عرب‌زبان در منطقه و خارج از منطقه امروز با انتشار اخبار و گزارش‌ها و فیلم‌های مختلف، سفر رئیس جمهور ایران به سوریه و دیدار با همتای سوری‌اش را به طور گسترده انعکاس داده‌اند.

رسانه عراقی «العهد نیوز» در تیتر خبر مربوط به این سفر اعلام کرد: رئیسی در جریان سفرش به سوریه، خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور شد.

شبکه قطری «الجزیره» ضمن پوشش گسترده سفر رئیس جمهور ایران به دمشق نوشت: این سفر با اهداف اقتصادی و سیاسی صورت گرفته است.

در ادامه گزارش الجزیره آمده است: «اگرچه سفر بی‌سابقه رئیس‌جمهور ایران به سوریه در وهله اول ماهیت اقتصادی دارد، اما این سفر در بحبوحه تغییرات سیاسی عمده در پرونده سوریه و نزدیکی روابط بین کشورهای عربی و منطقه با دولت اسد صورت گرفت».

بخش عربی شبکه انگلیسی «بی‌بی‌سی» نوشت: سفر رئیسی به دمشق مقامه‌ای برای آغاز مرحله بازسازی سوریه پس از جنگ ۲۰۱۱ این کشور است.

بی‌بی‌سی ادامه داد: تهران ثابت کرده است که قدرتمندترین متحدان سوریه است و به همراه مسکو به نجات دمشق در طول جنگ کمک کرد.

بخش عربی شبکه بی‌بی‌سی خاطرنشان کرد: سفر رئیسی در حالی انجام شده که ایران و عربستان پس از سال‌ها تنش در حال بازسازی روابط خود هستند.

بخش عربی شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» نیز با ارائه گزارشی درباره سفر رئیس جمهور ایران به دمشق و دیدار وی با اسد، به اهمیت راهبردی این سفر اشاره کرد و نوشت: این اولین سفر یک رئیس جمهور ایران به سوریه در بیش از ۱۲ سال گذشته، علیرغم حمایت‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی تهران از دمشق است و ایران توانست مسیر جنگ در سوریه را به نفع نیروهای دولتی تغییر دهد.

وب‌سایت شبکه خبری «العربی الجدید» با ارائه دو گزارش در مورد سفر رئیسی به دمشق نوشت: سوریه در بیش از یک دهه گذشته، در همه سطوح از ایران حمایت دریافت کرده است و این امر ایران را قادر ساخت تا حضور نظامی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی خود را در سوریه گسترش دهد و به یک بازیگر برجسته در سوریه تبدیل شود.

بخش عربی «خبرگزاری فرانسه» نوشت: رؤسای جمهور دو کشور یادداشت تفاهمی برای همکاری‌های راهبردی همه جانبه بلندمدت از جمله یادداشت تفاهم همکاری در صنعت نفت امضا کردند. این سفر که اولین سفر یک رئیس جمهور ایران در بیش از ۱۲ سال گذشته است، به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.

شبکه لبنانی «المیادین» نیز در این باره گزارش داد: سفر رئیسی به دمشق درست زمانی انجام شده که جهت قطب نمای بیشتر کشورهای عربی به سمت سوریه تغییر کرده است و آنها تلاش می‌کنند با روش‌های مختلف از اقدامات دیپلماتیک برای بازگشایی سفارتخانه‌ها گرفته تا بازگشت دمشق به اتحادیه عرب، روابط خود با سوریه را بازگردانند.

روزنامه لبنانی «البناء» نوشت: سفر سید ابراهیم رئیسی به دمشق تاریخی است و با این سفر فضای بهبودی سوریه ایجاد خواهد شد زیرا فضاهای به وجود آمده نشان می‌دهد که در روند بازگشت روابط کشورهای عربی و سوریه و روابط راهبردی میان تهران و دمشق هیچ گونه رقابتی وجود ندارد.

شبکه سعودی «العربیه» نوشت: این اولین سفر یک رئیس جمهور ایران در بیش از ۱۲ سال گذشته است و رئیسی در چند منطقه دمشق بازدید می‌کند این در حالی است که اسد طی سال‌های گذشته دو بار به صورت علنی به تهران رفت؛ اولی در فوریه ۲۰۱۹ و دومی در مه ۲۰۲۲، که طی آن با سید ابراهیم رئیسی و سید علی خامنه‌ای دیدار کرد.

شبکه لبنانی «المنار» نیز اعلام کرد: رئیس جمهور ایران در پاسخ به دعوت همتای سوری خود صبح امروز (چهارشنبه) وارد دمشق شد. این شبکه با اشاره به اینکه این اولین سفر یک رئیس جمهور ایرانی پس از ۱۲ سال به سوریه است، نوشت که یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی رئیسی را در این سفر همراهی کرده است.

روزنامه سعودی «عکاظ» نوشت: رئیس جمهور ایران صبح امروز (چهارشنبه) در یک سفر رسمی وارد دمشق شد که اولین سفر یک رئیس جمهور ایران از زمان آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ است. ابراهیم رئیسی در حال انجام مذاکرات گسترده سیاسی و اقتصادی با همتای سوری خود بشار اسد است و دو طرف در حال امضای تعدادی توافقنامه هستند.

وبگت خبری «عربی ۲۱» گزارش داد: سفر رئیسی به سوریه در حالی صورت گرفته که عربستان و ایران در بحبوحه نزدیکی روابط پس از یک گسست طولانی ایجاد شده در روابط بر سر جنگ سوریه به سر می‌برند.

روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن نوشت: سفر رئیس جمهور ایران به دمشق در چارچوب یک سفر «راهبردی» با توجه به نزدیکی روابط ایران و عربستان صورت گرفته است.

کد خبر 658923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.