۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۸
پهپاد تنها کاربرد نظامی ندارد

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی شهید صیاد نزاجای استان اصفهان گفت: پهپاد تنها کاربرد نظامی ندارد بلکه در حوزه‌های مختلف صنعت مانند کشاورزی، توانیر، کنترل ترافیک و امنیت شهری کاربردهای فراوانی دارد.

احمد مولوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ملت شهیدپرور ایران مطلع هستند که در سال‌های گذشته از نظر دفاعی به ویژه در حوزه هوافضا بنیه قوی کسب کردیم که یکی از این حوزه‌ها پهپاد بوده و از این ابزار در امور پدافندی استفاده می‌کنیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در چند سال اخیر نکات کلیدی در خصوص تکنولوژی هوافضا مطرح کردند و حتی در یکی از فرمایشاتشان فرمودند "ما کشوری هستیم که دشمن زیاد داریم، هر کشوری که دشمن دارد باید بنیه دفاعی خود را تقویت کند". همچنین ایشان تجهیزات پیشرفته موشکی و پهپادی که توسط نخبگان ایرانی طراحی و تولید شده است را آبروی کشور دانستند.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی شهید صیاد نزاجای استان اصفهان تصریح کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب تجهیزات پیشرفته موشکی و پهپادی را آبروی کشور دانستند، در حقیقت یک تکلیف، مسئولیت و واجب علمی برای ما تلقی شد از این رو در مرکز شهید صیاد رشته مهندسی فناوری پهپاد را ایجاد کردیم که پذیرش نخبگانی خوبی داشتیم.

وی ادامه داد: در راستای ایجاد رشته مهندسی فناوری پهپاد دو هدف را دنبال کردیم، ابتدا در حد توان به بنیه دفاعی کشور کمک کنیم، همچنین در حوزه دانشگاهی فعالیتی داشته باشیم و بتوانیم در راستای تقویت توان علمی کشور در حوزه فناوری فضایی از جمله پهپاد گام برداریم.

مولوی گفت: پهپاد تنها کاربرد نظامی ندارد بلکه در حوزه‌های مختلف صنعت مانند کشاورزی، توانیر، حوزه کنترل ترافیک و امنیت شهری کاربردهای فراوانی دارد.

حوزه کنترل ترافیک از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور است

وی با بیان اینکه از جمله مهم‌ترین حوزه‌هایی که برای کشور دغدغه محسوب می‌شود، حوزه کنترل ترافیک است، اضافه کرد: به عنوان مثال در مکانی که سانحه و تصادفی رخ می‌دهد تا زمانی که کمک به آن مکان برسد ممکن است اتفاقات بسیاری رخ دهد، از این رو پهپاد می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف و تصویربرداری از منطقه و حتی رساندن برخی از تجهیزات به افراد حادثه‌دیده را انجام دهد.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی شهید صیاد نزاجای استان اصفهان افزود: پهپاد بسیار ارزان‌تر از سایر تکنولوژی‌ها است، به عنوان مثال اگر قرار باشد پلیس با خودرو در منطقه حادثه حضور پیدا کند دیرتر به آن مکان می‌رسد و شاید تصاویر آن‌گونه که باید، نباشد همچنین ممکن است صحنه تصادف اصطلاحاًً «بهم بریزد».

وی با اشاره به عنوان دقیق طرح ارائه شده در نخستین رویداد شتاب «هوشمندسازی پلیس در حوزه ترافیک»، گفت: " تجزیه و تحلیل ارائه راهکار علمی کنترل ترافیک مبتنی بر کاربردهای پهپاد در حوزه حمل‌ونقل" طرحی بود که ارائه کردیم، میزبان این طرح رویداد شتابی با عنوان هوشمندسازی پلیس در حوزه ترافیک بود که به همت مرکز آموزش علمی کاربردی فرماندهی استان مرکزی برگزار شد.

مولوی خاطرنشان کرد: این اقدام نخبگانی بود و به دلایل توجیهی و ارزیابی تخصصی هیئت داوران توانستیم آن‌گونه که باید طرح را توجیه کنیم؛ این طرح برای نخستین‌بار در کشور ارائه می‌شد و توانستیم مقام سوم را کسب کنیم.

وی با اشاره به ارزیابی خود نسبت به سطح نخستین رویداد شتاب «هوشمندسازی پلیس در حوزه ترافیک، ادامه داد: از آن جایی که این رویداد کشوری بود و ایده‌هایی که مطرح می‌شدند باید سطح بالایی داشته باشند تا بتوانند مشکلی را در حوزه هوشمندسازی پلیس مطرح کنند، سطح ایده‌های ارائه شده خوب بود.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی شهید صیاد نزاجای استان اصفهان اظهار کرد: کمتر می‌شنویم که بخشی به دنبال هوشمندسازی باشد، عموم بخش‌ها ترجیح می‌دهند روش‌های سنتی را به کار ببرند.

کمک به هوشمندسازی پلیس در زمینه کنترل ترافیک

وی گفت: در طرحی که ارائه کردیم، قصد داشتیم در چند حوزه به هوشمندسازی پلیس برای کنترل ترافیک کمک کنیم، در ابتدا قصد داشتیم، بتوانیم محدوده هوشمندسازی کنترل ترافیک را برای پلیس مشخص کنیم در گام دوم برنامه‌ریزی لازم برای اجرای این هوشمندسازی بود.

مولوی با بیان اینکه پهپاد یک وسیله پروازی بوده و اجرای پرواز بسیار مهم است، ادامه داد: پهپاد هنگام پرواز وسیله خطرناکی در حوزه شهری است از این رو اگر هماهنگی‌های لازم صورت نگرفته باشد، می‌تواند تهدید محسوب شود، از این رو هماهنگی با ارگان‌های مختلفی را می‌طلبد تا این پرواز انجام شود.

وی اضافه کرد: جمع‌آوری داده‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به تجهیزات بسیار پیشرفته نیاز داریم که تمام این موارد در طرح ارائه شده دیده شد که اگر عملیاتی شود داده‌های جمع‌آوری شده به پلیس در این حوزه کمک خواهد کرد، همچنین در گام بعدی پردازش، تجزیه و تحلیل و تبدیل داده‌ها به اطلاعات تحلیل و فرآوری شده برای پلیس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی شهید صیاد نزاجای استان اصفهان گفت: در گام بعد نیز قصد داشتیم الگوی بهینه‌سازی شده برای هوشمندسازی پلیس ارائه کنیم، همچنین با استفاده از الگوی مدنظر در طرح پیشنهادی ارائه شده، پلیس توانایی ارائه خدمات بهتر با ضریب ایمنی بالاتر، کاهش درصد تلفات و زودتر رساندن خدمات به فرد یا افراد حادثه‌دیده را پیدا کند.

وی با بیان اینکه طرحی که ارائه کردیم تنها برای هوشمندسازی پلیس نیست، گفت: در حال حاضر در حوزه‌های مختلف، کنترل ایمنی شهری بسیار مهم است، از این رو درصورتی که اتفاقی رخ دهد پهپاد وسیله بسیار مطلوبی در راستای کنترل و جمع‌آوری اطلاعات خواهد بود.

مولوی با اشاره به توانمندسازی دانش‌بنیان‌ها، گفت: سال گذشته به‌عنوان سال دانش‌بنیان توسط رهبر معظم انقلاب نامگذاری شد، از این رو نه تنها سال قبل را در ارائه ایده‌های دانش بنیان مهم می‌دانستیم بلکه به عنوان مرکز علمی و بدنه دانشگاه جامع علمی کاربردی بر آن هستیم که به ارائه این طرح‌ها در حد بضاعت و حوزه مأموریتی خود ادامه دهیم و بتوانیم به دانش بنیان شدن تمام حوزه‌های مدیریت کشور کمک کنیم.

وی با اشاره به حمایت برخی نهادها از این مرکز گفت: سلسله مراتب ارتش جمهوری اسلامی به‌ویژه ارشد نظامی آجا در استان‌های اصفهان، چارمحال‌وبختیاری و یزد همچنین دانشگاه علمی‌کاربردی واحد استان اصفهان سهم عمده‌ای در موفقیت و پیشرفت این مرکز داشته‌اند.

کد خبر 658912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.