عمق همکاری دمشق-تهران به نقطه دفاع مشترک از یک سرنوشت رسیده است

یکی از اعضای مجلس سوریه در سخنانی همزمان با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به کشورش گفت: روابط دمشق و تهران بالاتر از یک رابطه سنتی و فراتر از معنای تاریخی و سنتی روابط بین‌الملل است.

به گزارش ایمنا، خالد العبود امروز - چهارشنبه، سیزدهم اردیبهشت‌ماه - در گفت‌وگو با شبکه المیادین در این باره اظهار کرد: روابط سوریه و ایران دیگر یک رابطه سنتی میان دو کشور متحد یا دو کشوری که روابط بین‌الملل کلاسیک دارند، نیست و این رابطه به دلیل مراحل متعدد خود توسعه یافته و رشد کرده و شکل‌های مختلفی به خود گرفت و از معنای تاریخی و مشخص روابط بین‌الملل فراتر رفته است.

وی با اشاره به اینکه برای این رابطه دو سطح شکل گرفته است، گفت: از یکسو رابطه دو کشور به معنای طبیعی تاریخی، به معنای روابط بین‌الملل تاریخی است که در اشکال سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی اجتماعی کاملاً مشهود بوده و در طیف وسیعی از قراردادهای متعدد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تجلی یافته است، این جنبه از این رابطه مانند روابط هر یک از دو کشور با برخی دیگر از کشورهای جهان است.

این نماینده سوری خاطرنشان کرد: سطح دیگری در این رابطه وجود دارد و در عمق همکاری که به نقطه دفاع مشترک از یک سرنوشت رسیده است خلاصه می‌شود، این مسئله در موضع سوریه در قبال تجاوز (جنگ تحمیلی هشت ساله) به ایران در بیش از یک برهه تاریخی و همسویی کامل سوریه در دفاع از این کشور و نیز موضع ایران و همسویی کامل آن با سوریه برای دفاع از دمشق، واضح و مشهود است.

وی با اشاره به اصرار ایران بر امنیت و ثبات منطقه ادامه داد: به این معنا که مشتاق روابط عادی میان کشورهای منطقه و همچنین روابط بسیار عادی میان سوریه و کشورهای منطقه است، این دقیقاً همان کاری است که در چارچوب ازسرگیری روابط سوریه و ترکیه انجام می‌دهد، علاوه بر این همچنین از نزدیکی روابط سوریه و اعراب حمایت مطلق می‌کند.

العبود درباره پیام‌های سفر رئیس جمهوری ایران به سوریه نیز تاکید کرد: مرحله جدیدی وجود دارد که منطقه درحال عبور از آن است و این مرحله‌ای است که سوریه و ایران برای رسیدن به آن تلاش کردند.

وی در این باره افزود: سوریه و ایران بر این باورند که ورود به این مرحله جدید نیازمند سازماندهی سرفصل‌های مهم در روابط سوریه و ایران است، زیرا طیف وسیعی از سرفصل‌ها وجود دارد که باید از نظر اقتصادی مورد استفاده قرار گیرند و به این سمت سوق داده شوند تا تغییرات این مرحله متناسب شوند.

این نماینده سوری همچنین اعلام کرد: مجموعه‌ای از توافقات اقتصادی جدید وجود خواهد داشت که ماهیت این رابطه را بیان می‌کند و متناسب با ماهیت مرحله‌ای است که منطقه در حال عبور از آن است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز در صدر هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و به دعوت رسمی بشار اسد همتای سوری خود برای سفری دو روزه وارد دمشق شد و در فرودگاه بین‌المللی این شهر مورد استقبال محمد سامر الخلیل؛ وزیر اقتصاد و تجارت سوریه قرار گرفت.

کد خبر 658872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.