تقاضاها را در حوزه مواد اولیه شفاف می‌کنیم / مدیران استانی قرارداد بازرسان را نهایی کنند

سرپرست وزارت صمت گفت: جدول زمان‌بندی برای قواعدی که در یک ماه آینده باید در فرآیند تأمین مواد اولیه پتروشیمی و فولاد ابلاغ شود تدوین و با ابلاغ این زمانبندی، تقاضاها در حوزه مواد اولیه محدود می‌شود، زیرا می‌خواهیم تقاضاها در این حوزه را مدیریت و شفاف کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت صمت، سید مهدی نیازی در نشست با معاونان وزارت صمت، مدیران کل استانی و مدیران شهرک‌های صنعتی سراسر کشور، با اشاره به ورود جدی این وزارتخانه و ادارات کل استانی آن به مباحث در ثبت سفارش‌ها و تقاضای واردات، اظهار کرد: فرآیند تأمین مواد اولیه پتروشیمی و فولاد را مدیریت و شفاف می‌کنیم.

وی افزود: جدول زمان‌بندی برای قواعدی که در یک ماه آینده باید در فرآیند تأمین مواد اولیه پتروشیمی و فولاد ابلاغ شود؛ تدوین و با ابلاغ این زمانبندی، تقاضاها در حوزه مواد اولیه محدود می‌شود، زیرا می‌خواهیم تقاضاها در این حوزه را مدیریت و شفاف کنیم.

سرپرست وزارت صمت گفت: در این دوران‌گذار، مدیران استان‌ها باید پیگیر باشند، زیرا اگر واحدی دچار مساله شد و یا سیستم فرآیند تأمین مواد اولیه را متوقف کرد و متقاضی نتوانست به بورس کالا برود، قطعاً مدیر استان باید پاسخگو باشد.

نیازی افزود: در زمان ورود به فصل گرما، با مسائلی از جمله مدیریت برق در واحدهای تولیدی، محدودیت تولید و افزایش تقاضای افزایشی روبه‌رو هستیم؛ پس اعمال مدیریت تقاضا، امری بدیهی و اجتناب ناپذیر است.

وی گفت: بر این اساس مدیران کل استانی براساس ابلاغیه معاونت معادن و فرآوری وزارت صمت، باید فرایند واحدها را به‌گونه‌ای تنظیم و اطلاع‌رسانی کنند که واحدهای تولیدی در خردادماه، برای تأمین مواد اولیه پتروشیمی و فولاد دچار مشکل نشوند.

سرپرست وزارت صمت گفت: در سال گذشته و در بودجه، ۴۰ همت حقوق دولتی ابلاغ شد که براساس آن، منابعی از سازمان برنامه دریافت شد تا بخشی از رفاهیات و امکانات استان‌ها تأمین شود، همچنین وصول حقوق دولتی با پرداخت رفاهیات و منابعی که به استان‌ها پرداخت می‌شود، کاملاً هم راستا است.

نیازی با تقدیر و تشکر از استان‌هایی که سال گذشته در این حوزه فعالیت خوبی داشتند، افزود: در قانون بودجه که هفته پیش از مجلس به دولت ابلاغ شد، ۴۸ همت حقوق دولتی طراحی شده است. بر این اساس برای هر استان باید جدول زمان‌بندی و وصولی ماهیانه تعیین شود، زیرا دولت از وزارت صمت می‌خواهد که این مبلغ در سال‌جاری به چه شکلی دریافت و به حساب خزانه واریز شود.

وی تاکید کرد: مجوزهای تأسیس یا پروانه بهره‌برداری، در دوره زمانی مشخص صادر شود، زیرا موضوع بسیار مهمی است تا مدیران با مشکلات قانونی روبه‌رو نشوند.

نظارت و بازرسی بر بازار، جزو موضوعات اصلی است

سرپرست وزارت صمت درباره موضوع نظارت بر بازار و دغدغه بازرسان در استان‌ها گفت: استقرار بازرسان در ادارات استانی، کماکان پابرجا بوده و انتقال آن‌ها به جهاد کشاورزی منتفی است تا تکلیف وزارت بازرگانی مشخص شود.

نیازی گفت: در این زمینه مدیران کل استانی باید امسال قرارداد بازرسان را نهایی کنند. در این راستا، هیچ مأموریتی در حوزه تنظیم بازار، تا لحظه تفویض به ساختار جدید، نباید متوقف شود و همکاری با جهاد در تیم‌های بازرسی ادامه پیدا کند، زیرا نظارت و بازرسی بر بازار در شرایط فعلی، اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی با بیان اینکه بحث نظارت بر بازار از سوی استان‌ها را هر روز به شکل جدی کنترل و پیگیری می‌کند، یادآور شد: نظارت و بازرسی بر بازار، جزو موضوعات اصلی است و اگر خلالی در این موضوع ایجاد شود، مدیر استان باید پاسخگوی آن باشد.

ورود جدی در ثبت سفارش‌ها و تقاضای واردات

سرپرست وزارت صمت با اشاره به اینکه سال گذشته نزدیک ۶۰ میلیارد دلار واردات داشتیم، اظهار کرد: تحلیل‌های بسیار در خصوص این موضوع وجود داشت، اما در ابتدای سال ۱۴۰۱، افزایش قیمت جهانی به وجود آمد و در طول سال هم افزایش نرخ ارز داشتیم که باعث می‌شود تقاضاهای تجمعی اتفاق افتاده و واحدهای تولیدی و بازرگانان، کالایی که برای شش ماه آینده نیاز دارند، امروز ثبت سفارش کنند؛ روندی که بسیار نگران کننده است.

نیازی گفت: بخش زیادی از مدیریت تورم به واردات باز می‌گردد لذا باید در ثبت سفارش‌ها و تقاضای واردات به‌صورت جدی ورود کنیم، درحال حاضر ثبت سفارش‌ها از سوی استان‌ها انجام می‌شود و از آن‌ها انتظار می‌رود که در ثبت سفارش‌ها مدیریت شده عمل کنند تا در یکی دو ماه آینده با چالش روبه‌رو نشویم.

وی اضافه کرد: در این زمینه قواعدی در هفته آینده ابلاغ می‌شود که تقاضاهای ثبت سفارش به زنجیره پایین دست و حوزه شفافیت مصرف کالای وارداتی متصل شود. همچنین سقف و سابقه به نوعی با شرایط جدید و در قالب رتبه‌بندی و شفافیت ابلاغ شود؛ موضوع بسیار مهمی که استان‌ها باید تمرکز جدی روی آن داشته باشند.

استقرار تیمی ویژه در بانک مرکزی برای رسیدگی به ثبت سفارش و تخصیص و تأمین ارز

سرپرست وزارت صمت از معاون برنامه‌ریزی و مقررات سازمان توسعه تجارت خواست تا با معاونان بازرگانی استان‌ها یا مدیرانی که با حوزه ثبت سفارش درگیر هستند، نشستی را برگزار و قواعد طراحی شده را با نظرات استانی تکمیل کرده و در نهایت به شکل رسمی به آن‌ها ابلاغ شود. ضمن اینکه روند و وضعیت ثبت سفارش باید توسط مدیران استانی، در سامانه پایش، مورد بررسی و کنترل قرار بگیرد.

نیازی از استقرار تیمی ویژه از سوی این وزارتخانه در بانک مرکزی برای رسیدگی به موضوعاتی از جمله ثبت سفارش و تخصیص و تأمین، خبر داد و گفت: وظیفه این تیم، پیگیری مسائل ارزی و تأمین ارز بنگاه‌ها در ساختمان بانک مرکزی تا مشکلات در این زمینه به سرعت برطرف شود. استان‌ها هم موظف هستند براساس سامانه‌های موجود، رصد و پایش لازم را انجام دهند و اطلاعات دقیق در اختیار این تیم قرار بگیرد.

کد خبر 658762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.