تبدیل چهارباغ به پیاده‌راه اقدامی شاخص است / تشکیل کمیته ناوگان برقی در سطح ملی

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل و ترافیک و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفت: تبدیل چهارباغ به پیاده‌راه اقدامی شاخص است که برند شهر محسوب می‌شود، در این راستا شهر اصفهان را برای دیگر شهرها الگو قرار دادیم، زیرا انسان‌محوری شاخص مهم این اقدام بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پوریا محمدیان‌یزدی امروز _چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت‌ماه_ در آئین آغاز به کار نخستین رویداد فناورانه حمل‌ونقل دانش‌بنیان و سی‌ودومین نشست معاونان حمل‌ونقل کلان‌شهرهای کشور، با بیان اینکه اتفاقات خوبی در اصفهان در زمینه بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان رخ داده است، اظهار کرد: شهرداری اصفهان بنا به فرموده مقام معظم رهبری به بهره‌گیری از دانش‌بنیان‌ها لبیک گفت، وارد میدان شد و آن را اجرا کرد.

وی با بیان اینکه رویکرد ویژه دولت سیزدهم توسعه حمل‌ونقل عمومی است، افزود: در این راستا قرارگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در وزارت کشور تشکیل و با راه‌اندازی این قرارگاه چندین قرارداد بزرگ پس از ۱۰ سال برای نوسازی حمل‌ونقل عمومی در بخش‌های مختلف منعقد شده است.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل و ترافیک و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به توزیع پنج هزار دستگاه اتوبوس میان کلان‌شهرها خاطرنشان کرد: بخشی از این اتوبوس‌ها در آینده‌ای نزدیک به کلان‌شهرها تحویل داده خواهد شد و تعدادی دیگر نیز در مرحله تأمین مالی است.

محمدیان‌یزدی ادامه داد: توزیع پنج هزار ون نیز که بیشترین سهم تأمین مالی آن توسط دولت انجام می‌شود، در این قراردادها لحاظ شده است.

وی با اشاره به بازنگری و اصلاح قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی با رویکرد جدید تصریح کرد: دهه هشتاد ۷۵ درصد سهم جابه‌جایی در شهرها با حمل‌ونقل عمومی به واسطه قانون مطرح شد، اما این قانون کاستی‌هایی داشت که مورد بازنگری قرار گرفت و به زودی مصوب خواهد شد.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل و ترافیک و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تاکید کرد: قانون رسیدگی به تخلفات به منظور ایجاد نظم و انضباط ترافیک آسیب‌شناسی شد؛ این قانون مصوب سال ۸۹ بود، بر این اساس لایحه اصلاح آن با رویکرد محرومیت اجتماعی و انجام اقدامات عام‌المنفعه با رویکرد جدید تهیه شده است.

مدیریت ترافیک شهرهای بالای یک میلیون نفر به شهرداری محول شده است

محمدیان‌یزدی با بیان اینکه آئین‌نامه‌های طراحی راه‌های شهری پس از ۲۵ سال بازنگری شد، اضافه کرد: رویکرد گذشته شهرها خودرو محور بود، اما رویکرد جدید انسان‌محور است، در رویکرد جدید به دنبال توسعه پیاده‌راه‌ها و محدودیت تردد خودرو شخصی به هسته مرکزی شهرها هستیم، در این راستا دو سال پیش این مهم ابلاغ شد و ملاک طراحی‌ها قرار گرفته است.

وی گفت: تشکیل کمیته ثبت تخلفات، هوشمندسازی دوربین‌ها در وزارت کشور و تشکیل کمیته ناوگان برقی از دیگر اقدامات انجام شده در سطح ملی است.

محمدیان با اشاره به تشکیل کمیته ناوگان برقی گفت: در این راستا مشخصات فنی تاکسی، موتور و اتوبوس برقی تهیه شده است که ملاک عمل در قراردادها خواهد بود.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، مدیریت ترافیک شهرهای بالای یک میلیون نفر به شهرداری محول شده است، خاطرنشان کرد: اصفهان در این دوره از مدیریت شهری، جزو نخستین کلان‌شهرهای کشور است که جلسات هماهنگ و منظم در این راستا برگزار می‌کند.

محمدیان‌یزدی تاکید کرد: در راستای شعار مقام معظم رهبری در حوزه دانش‌بنیان‌ها، تفاهم‌نامه سه جانبه میان وزارت کشور، معاونت علمی رئیس‌جمهور و شهرداری منعقد شد، بر این اساس برنامه منسجمی با شناسایی نیازها انجام و فراخوان لازم برای بهره‌گیری از ظرفیت‌ها ارائه شد.

وی با بیان اینکه ویژگی برجسته شهرداری اصفهان و معاونت حمل‌ونقل انجام فعالیت‌ها با محوریت دانشگاه است، اضافه کرد: اینکه چند درصد از آلودگی‌ها سهم منابع آلاینده صنعتی و متحرک است، بسیار مهم است، اما ذیل آلاینده‌های متحرک و برای کاهش تأثیرات آن، اتفاقات خوبی در اصفهان رخ داده، اما نیاز است سرعت توسعه افزایش یابد.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ادامه داد: در شهر اصفهان اقداماتی همچون توسعه مسیر دوچرخه‌سواری، ترویج دوچرخه اشتراکی و اقدامات فرهنگی انجام شده است.

توسعه پیاده‌راه‌ها یکی از اتفاق‌های برجسته اصفهان بوده است

محمدیان‌یزدی با بیان اینکه توسعه پیاده‌راه‌ها یکی از اتفاق‌های برجسته اصفهان بوده است، گفت: تبدیل چهارباغ به پیاده‌راه اقدام شاخصی است که برند شهر محسوب می‌شود و در این راستا شهر اصفهان را برای دیگر شهرها الگو قرار دادیم، زیرا انسان‌محوری شاخص مهم این اقدام بوده است.

وی با بیان اینکه در حوزه اتوبوسرانی نیز اقدامات خوبی در اصفهان انجام شده است، افزود: بر اساس گزارش‌ها، سال گذشته یکی از خطوط اتوبوسرانی در اصفهان در یک روز ۱۰۰ هزار مسافر جابه‌جا کرده که اتفاق خوبی است.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با بیان اینکه اصفهان در حوزه اتوبوس تندرو خوش درخشیده است، تاکید کرد: اصفهان پس از تهران نخستین شهری است که اجرای محدوده ترافیکی را رقم زد، اصفهان از گذشته در موضوعات فرهنگ ترافیک برند بوده، زیرا در زمینه برگزاری نمایشگاه، همایش، تهیه تیزر، تبلیغات، پوستر و برگزاری پویش‌های مختلف طی چند سال اخیر خوب عمل کرده است.

محمدیان‌یزدی با بیان اینکه اصفهان میان کلانشهرها تنها شهری است که طرح جامع حمل‌ونقل آن تعیین تکلیف نشده است، گفت: این طرح برای ۱۵ تا ۲۰ سال آینده برنامه‌ریزی می‌شود، تهیه این طرح طی دو سال اخیر در حال پیگیری است و امیدواریم تا پایان سال این طرح جامع آماده تصویب شود.

وی با بیان اینکه افزایش هزینه پارک حاشیه‌ای توصیه شده است و باید در اصفهان به این موضوع توجه شود، اظهار کرد: حمل‌ونقل حومه‌ای از دیگر موضوعاتی است که باید به آن در اصفهان پرداخته شود و ایده‌ها و طرح‌های جدیدی برای آن شکل بگیرد.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور خاطرنشان کرد: ظرفیت خوبی در ماده دو قانون رسیدگی به تخلفات مبنی بر استفاده از مشارکت مردم در اعمال قانون وجود دارد، این ظرفیت مغفول مانده است که با کمک شهرداری می‌توان از آن استفاده کرد.

محمدیان‌یزدی ابراز امیدواری کرد: نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان باید به عنوان یک برند برای شهر اصفهان به صورت سالانه یا دوسالانه تداوم یابد.

کد خبر 658742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.