ایران در تحقق حقابه هیرمند جدی است

وزیر امورخارجه گفت: ایران در تحقق حقابه ملت ایران از هیرمند جدی است و این مسئله جزو موضوعات اصلی گفت‌وگوهای من، نماینده جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان و وزارت نیرو با افغانستان در نشست‌های دوجانبه و چندجانبه اخیر در سمرقند بوده است.

به گزارش ایمنا، نماینده مردم زابل در مجلس با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ملاقات و درباره مسائل حوزه انتخابیه از جمله افزایش روند مهاجرت و پیش‌بینی بروز فاجعه انسانی در استان سیستان و بلوچستان گفت‌وگو کرد.

حبیب‌الله دهمرده با اشاره به احتمال بروز یک فاجعه انسانی در استان سیستان و بلوچستان به خاطر بحران آب، اقدامات تقنینی انجام شده طی سال‌های گذشته را برای حل مشکل مورد تاکید قرار داد و خواستار توجه جدی هیئت حاکمه موقت به موضوع شد.

وی با انتقاد از اجرا نشدن دقیق طرح‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری و ریاست‌جمهوری درباره رفع مشکلات استان، از دو پروژه انتقال آب از دریای عمان و حفر آب ژرف به عنوان راهکارهای کوتاه‌مدت برای معضل بی‌آبی یاد کرد و گفت: تجربه مذاکرات با مقامات افغانستانی طی سال‌های گذشته نشان داده است که دریافت حقابه نیازمند اتخاذ رویکردهای جدید و انسجام بیشتر در میان بخش‌های مختلف نظام است و در این چارچوب پیشنهاد دریافت تضمین‌های عملی از حاکمان کنونی افغانستان ارائه می‌شود.

انتظار پایبندی به قراردادهای بین‌المللی

حسین امیرعبداللهیان نیز ضمن تشریح اقدامات ملموس و عینی صورت گرفته از سوی دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم، پیگیری حقابه را در مناسبات دوجانبه با همسایگان از جمله افغانستان، جزو اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی وزارت امور خارجه دانست و اظهار کرد: ایران در تحقق حقابه ملت ایران از هیرمند جدی است و این مسئله جزو موضوعات اصلی گفت‌وگوهای من، نماینده جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان و وزارت نیرو با افغانستان در نشست‌های دوجانبه و چندجانبه از جمله نشست اخیر کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند بوده است.

وی با تاکید بر آمادگی وزارت امور خارجه برای کمک به حل مشکلات استان در مجموعه دولت افزود: مقامات هیئت حاکمه کنونی افغانستان پایبندی خود را به حقابه ایران به ما اعلام کرده‌اند و انتظار جدی داریم که به نشانه التزام به قراردادهای بین‌المللی و پایبندی به حسن نیت در این زمینه کوتاهی نکنند و شاهد ورود آب به استان باشیم.

کد خبر 658725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.