ثبت ۱۲ روز هوای پاک در سال ۱۴۰۲/ اخراج کوره‌های آجرپزی از اصفهان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان گفت: طی دو ماهه سال جاری ۱۲ روز هوای پاک داشتیم در حالی که در کل سال گذشته فقط دو روز هوا پاک بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهران زینلیان امروز _چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت‌ماه_ در آئین آغاز به کار اولین رویداد فناورانه حمل و نقل دانش‌بنیان و سی‌ودومین نشست معاونان حمل و نقل کلانشهرهای کشور، اظهار کرد: بر اساس آمارهای رسمی کشور اعلام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی، اصفهان آلوده‌ترین کلانشهر کشور به شمار می‌رود که بیشترین تعداد روزها با هوای ناسالم را داشته است.

وی با بیان اینکه اصفهان رکورددار مصرف گازوئیل و پس از تهران دومین مصرف کننده فرآورده‌های نفتی است، افزود: بیش از ۷۰ درصد صنایع استان در حدود ۸۰ درصد از مساحت استان و عمدتاً در شعاع ۵۰ کیلومتری کلانشهر اصفهان قرار گرفته است.

معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: توسعه نامتوازن صنایع منجر شده تعداد روزهای ناسالم در کلانشهر اصفهان در هفت سال گذشته ۲۳۸ درصد افزایش یابد. همچنین در سال گذشته ۱۳۹۳ نفر از هم وطنان‌مان در اصفهان به واسطه بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا فوت شدند.

زینلیان با بیان اینکه بخش زیادی از منابع آلاینده در شهر اصفهان متحرک و ناشی از حمل و نقل است، اضافه کرد: ۷۷ درصد از شاخص ریزگردهای کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون توسط منابع حمل و نقلی ایجاد می‌شود، در حالی که ناوگان حمل و نقل استان عمدتاً فرسوده است و آلایندگی بسیاری دارد.

وی ادامه داد: تمام تلاش خود را کردیم در سال گذشته برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوا با همکاری شهرداری اصفهان تدوین شود، در این راستا اقدامات خوبی برای نوسازی ناوگان شهری انجام شد، امید است در سال پیش رو پنج هزار تاکسی، هزار دستگاه اتوبوس برقی گازسوز و ۵۰ هزار موتورسیکلت به ناوگان حمل و نقل استان اضافه شود.

معاون عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه اعتبارات لازم برای توسعه خط دو قطار شهری اصفهان در حال فراهم شدن است، گفت: در حوزه قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان- شیراز نیز پیشرفت خوبی داشته‌ایم و با رفع مشکلات اداری، درصددیم فاز نخست این پروژه به زودی به بهره‌برداری برسد و در سایر نقاط کشور نیز ادامه یابد؛ همچنین آزادراه شرق و رینگ چهارم نیز از اولویت‌های دولت است.

زینلیان با تاکید بر اینکه رویکرد توسعه استان، صنایع دانش‌بنیان است، گفت: در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سخت‌گیری بسیاری برای جلوگیری از توسعه صنایع آب‌بر و آلاینده انجام و زمینه فعالیت صنایع دانش‌بنیان فراهم شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه حمل و نقل می‌تواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد، افزود: در سال گذشته تعداد زیادی از کوره‌های آجرپزی و کارگاه‌های ریخته‌گری از اصفهان خارج شده یا در حال خارج شدن هستند.

معاون عمرانی استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: طی دو ماهه سال جاری ۱۲ روز هوای پاک داشتیم در حالی که در کل سال گذشته فقط دو روز هوا پاک بوده است.

کد خبر 658722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.