سرمایه‌های خرد به سوی کدام بازار می‌رود؟

با توجه به رشدی که در چند ماه گذشته در بازارهای نامولد اتفاق افتاد، این بازارها اکنون به حالت تعادل نسبی رسیده‌اند و نوسانات در آن‌ها بسیار پایین است، اما بورس در زمان رشد این بازارها روند صعودی را آنطور که باید طی نکرد، به همین علت به نظر می‌رسد اکنون نوبت سرمایه‌گذاری در بورس فرا رسیده باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به اینکه اقتصاد ایران سالهاست با جنگ ارزی مواجه است، مردم کمتر به سمت بازارهای مولد سوق پیدا می‌کنند و بیشتر مایلند تا سرمایه‌های خود را در بازارهای موازی و نامولد وارد کنند که این معنایی جز خروج پول از گردش در اقتصاد و بخش مولد ندارد.

از طرفی هم صاحبان نقدینگی‌های خرد، امکان سرمایه‌گذاری خاصی در صنایع را ندارند مگر آنکه در بخش‌های خدماتی وارد شوند، جدای از آنکه با وجود استقبال مردم از بورس و ورود سرمایه‌ها به این بازار و ریزش آن در سال ۹۹، دیگر اعتمادی برای ورود به این بخش نیز باقی نمانده است، البته قابل ذکر است که با تصمیمات مناسب در دولت سیزدهم، این اعتماد به مرور در حال بازگشت است، به طوری که بورس از اسفندماه ۱۴۰۱ تاکنون روند رو به رشدی را سپری کرده و سقف تاریخی خود را نیز پشت سر گذاشته است،.

تنها اقدامی که دولت سیزدهم باید در این زمینه انجام دهد تا ریزش شارپی سال ۹۹ اتفاق نیفتد، مراقبت از سرمایه‌های تازه وارد به بورس است و برای این مهم باید با عمق بخشی به بازار و تسهیل ورود شرکت‌ها به بورس با انجام عرضه اولیه و افزایش شناوری سهام اتفاق بیفتد.

در این حال، بسیار از ضرورت ارائه تدابیری برای حمایت ازاین‌گونه سرمایه‌ها در راستای قرار گرفتن در مسیر صحیح و معتبر سخن گفته می‌شود، به‌ویژه آنکه باوجود روند افزایشی تورم و تأثیر آن بر ارزش دارایی‌ها، اغلب در تفکر آن هستند چه انجام دهند تا ارزش پول خود را حفظ کنند و با توجه به بازارهایی که گاه سود ده و گاه زیان ده می‌شوند این نکته بسیار قابل‌تأمل است که در شرایط کنونی، کدام بازار برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است؟

بهترین بازار کدام است؟

اقدامی که لازم است قبل از بررسی بازارها مطرح شود آن است که یکی از اصول اولیه سرمایه گذاری، تشکیل سبد مناسب با ریسک معقول است و نباید تمامی سرمایه خود را در یک دارایی مالی سرمایه‌گذاری کنند. اگر افراد سرمایه‌گذار در دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند، در اغلب موارد می‌توانند با خیال آسوده‌تری بازده مناسب‌تری کسب کنند، در صورتی که اگر تمام سرمایه خود را در بازار یا دارایی سرمایه‌گذاری کرده باشند، هنگام افت تمامی سرمایه خود را در معرض خطر قرار خواهند داد، اما با تشکیل سبد سرمایه‌گذاری می‌توانند در مجموع عملکرد بهتری در سرمایه‌گذاری داشته باشند.

اما با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران و رشد بازارها، برای اغلب مردم سوال پیش آمده که در این شرایط کدام بازار از نظر بازده و ریسک برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است؟ بدین منظور افراد سرمایه‌گذار باید ویژگی‌های بازارها را بررسی و با علم در آن بازار سرمایه‌گذاری کنند. به همین علت در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و روند چند بازار مهم پرداخته خواهد شد.

طلا

سکه بهار آزادی در بازه یک‌ساله اخیر بازدهی ۹۱.۵۰ درصد را کسب کرده است، نیم‌سکه نیز در این‌یک سال، بیش از ۱۱۲ درصد رشد را تجربه کرده است و ربع سکه با ثبت بیشترین رکورد رشد در میان انواع اقلام قابل سرمایه‌گذاری طلا بازدهی ۱۴۲.۵۲ درصد رشد را در یک‌ساله اخیر تجربه کرده است.

در واقع طلا از جمله بازارهایی است که همواره از گزینه‌های موردعلاقه افراد برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شد اما این روزها باوجود روند صعودی آن بسیاری از فعالان بازار و همچنین صاحبان سرمایه، چشم به آینده دوخته‌اند. کاملاً مشخص است که مردم عادی و دارندگان سرمایه‌های خرد نیز در این میان، امکان تصمیم‌گیری خود را ازدست‌داده و نگران از فرآیند حفظ سرمایه‌هایشان هستند.

اما اینکه آیا با وجود نوسانات بازار طلا آیا سرمایه‌گذاری در این بازار به صلاح است یا خیر موضوعی است که فعالان و مسئولان این بازار در پاسخ به آن غیر پیش‌بینی بودن این بازار را مطرح می‌کنند و معتقدند افرادی که اطلاعی از روند و نحوه سرمایه‌گذاری در این بخش ندارند باید در نظر داشته باشند ممکن است طلا در کوتاه‌مدت سودآوری مناسبی برای آن‌ها نداشته باشد و باید برای این منظور برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشند. ازاین‌رو حتی اگر فردی اکنون وارد بازار شده و مقداری طلا خریداری کند قطعاً در آینده منافع اقتصادی آن را تجربه می‌کند چون فلز طلا در جهان محدود است و ارزش آن در طول زمان سیر صعودی دارد.

ارز، بازاری مبهم و نامولد

اما یکی از بازارهایی که مردم برای حفظ ارزش دارایی خود به دلیل شرایط تورمی به آن روی می‌آورند، بازار ارز است، این بازار ممکن است به علت نوساناتی که در آن اتفاق می‌افتد مطلوب به نظر برسد اما باید در نظر داشت این بازار نامولد است و سرمایه‌گذاری در آن به رشد اقتصاد کشور کمک نخواهد کرد.

همچنین کار کردن در این بازار، دارای ریسک زیاد است و از شفافیت معاملات برخوردار نیست و در اصل یک نوع فعالیت در یک بازار سیاه هست، به عبارتی هرچند خریدوفروش ارز یکی از پرسودترین راه‌های سرمایه‌گذاری در ایران محسوب می‌شود اما به دلایل زیادی این کار نمی‌تواند به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری پایدار و مولد شناخته شود.

شهرام صداقت، فعال اقتصادی در رابطه با این نوع سرمایه‌گذاری به خبرنگار ایمنا می‌گوید: چنین تصور می‌شود افرادی که در سال‌های اخیر سرمایه ریالی خود را به دلار یا یورو تبدیل کردند، سود چشمگیری کسب کردند اما این موضوع هم باید مورد توجه قرار گیرد که بسیاری نیز در تلاطم‌های ارز دچار ضرر و زیان فراوانی شدند.

وی اضافه می‌کند: مشخص است که این نوع سرمایه‌گذاری ریسک نسبتاً زیادی دارد، ممکن است براثر اتفاقات و تحولات داخلی و دنیا، قیمت ارز نوسان پیدا کند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان می‌کند: پیش‌بینی نرخ ارز همواره با ابهام روبه‌رو است و به طور کلی این روش سرمایه‌گذاری باید با دقت و وسواس انتخاب شود. همچنین مشکلات و محدودیت‌های قانونی موجود در این زمینه ممکن است مشکلاتی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند که لازم است قبل از ورود به این بازار، نسبت به این موارد توجه کافی شود.

بورس

اما بورس بازاری دیگر است که در چند سال اخیر مورد توجه ویژه‌ای قرار داشته است و به نظر می‌رسد اکنون روند بازگشت اعتماد به این بازار در حال انجام است، زیرا دوباره سرمایه‌گذاران زیادی متمایل به سپرده‌گذاری در این بخش شده‌اند.

بهروز مهدوی، کارشناس بازار سرمایه دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: قطعاً بازگشت اعتماد به بازار بورس زمان‌بر است، اعتماد در این بازار به سرعت از بین خواهد رفت و در درازمدت بازمی‌گردد. اما موضوعی که باید فعالان این بازار به آن توجه داشته باشند آن است که بورس دارای مکانیسم خودتنظیم‌گری است زمانی که با عدم تعادل و نوسان روبه‌رو می‌شود پس از مدتی هم خواه‌ناخواه به تعادل می‌رسد.

وی توضیح می‌دهد: آن عده که سرمایه‌گذاران واقعی و قدیمی هستند به‌تدریج نقدینگی را وارد این بازار می‌کنند و بازار به آهستگی سمت سیر صعودی خواهد رفت، موردی که باید به آن توجه کرد آن است که نباید به‌هیچ‌وجه در کوتاه‌مدت انتظار روند پرسرعتی را از بازار بورس داشت. واقعیت آن است که در حال حاضر با توجه به متغیرهای موجود، نباید انتظار روند تند و پرشتابی را از شاخص بورس داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: در حال حاضر بورس در شرایطی قرار دارد که باید سهامداران از تصمیمات هیجانی پرهیز کنند و اگر متمایل به ورود هستند از مشاوره و صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند چون هر اشتباهی شاید منجر به ضرر بزرگی برای آن‌ها شود.

مهدی اظهار می‌کند: مورد دیگر آنکه افرادی که درخواست سود در کوتاه‌مدت رادارند فعلاً از ورود به بازار بورس دوری کنند، چون همان‌گونه که اشاره شد بورس برای بازگشت به تعادل و سوددهی نیازمند گذشت مدت‌زمانی شاید طولانی‌تر از انتظار ما باشد.

حفاظت از دارایی در برابر تورم

با توجه به رشدی که در چند ماه گذشته در بازارهای نامولد اتفاق افتاد، این بازارها اکنون به حالت تعادل نسبی رسیده‌اند و نوسانات در آن‌ها بسیار پایین است، اما بورس در زمان رشد این بازارها روند صعودی را آنطور که باید طی نکرد، زیرا سرمایه‌ها غالباً به سمت بازارهای نامولد می‌رفت.

بنابراین به نظر می‌رسد اکنون نوبت بورس است و در این مورد کارشناسان نیز روند مناسبی تا پایان سال برای آن پیش‌بینی کرده‌اند، مزیتی که این بازار مولد نسبت به سایر بازارها دارد آن است که با سرمایه محدود نیز می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد در صورتی که با سرمایه‌های خرد نمی‌توان در اکثر بازارها به صورت مؤثر ورود کرد.

یکی دیگر از مزیت‌های بورس آن است که افراد با نداشتن سواد مالی نیز می‌توانند در این بازار با اطمینان خاطر اقدام سرمایه‌گذاری کنند، بدین منظور می‌توان با خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس فعالیت کرد، این ویژگی در بازارهای رقیب وجود ندارد و اگر هم باشد آنچنان قابل اطمینان نیست و می‌تواند سرمایه را به خطر بیندازد.

کد خبر 658644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.