ابعاد مختلف ساخت‌وسازهای شهری مورد توجه قرار گیرد

یک کارشناس شهرسازی گفت: درک نادرست و توجه نداشتن کافی به ساخت‌وسازهای شهری منجر به از هم گسیختگی ساخت اجتماعی از ساخت کالبدی-فضایی، از دست رفتن سرمایه‌های هویتی-مذهبی و شکل‌گیری فضاهای نامطلوب شهری شده است.

زینب حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: چرایی و چیستی اثرگذاری آئین‌ها و مناظر آئینی بر ادراک منظر و بررسی مشخصه‌های مختلف منظر آئینی و نمودهای آن در شهرها و روستاها از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: دو مشخصه اصلی طبیعت‌گرایی و جمع‌گرایی مناظر آئینی به شکل الگوی کالبدی و معنایی مشترک بر تعامل ایرانیان با محیط پیرامونی تأثیر گذاشته است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: چگونگی اثرگذاری مناظر آئینی در استان‌های مختلف باید در قالب نقاط عطف منظرین و عملکردهای متفاوت دیده شود که گاه به شکل فضاهایی مستقل در بستر طبیعی دیده می‌شود و گاه در متن شهرها، روستاها و در پیوند تنگاتنگ با سایر فضاها شکل می‌گیرد و بر نحوه ادراک و شناخت منظر اثر می‌گذارد.

حسینی اضافه کرد: هدف از ارتقای کیفیت فضاهای شهری به دنبال تبیین نحوه تعامل مراسم و مناسک آئینی به ویژه مراسم مذهبی ایام محرم و صفر تعیین عامل هویتی، فرهنگی و پایداری شیعیان با ساختار کالبدی فضای شهری و رابطه متقابل آن‌ها است.

وی اضافه کرد: این مراسم به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر ساختار شهرها از دیرباز مطرح بوده است، ساختار مراسم عامل ایجاد نوعی پیوند میان انسان، کالبد، تاریخ و فضا است.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: درک نادرست و توجه نداشتن کافی به ساخت‌وسازهای شهری منجر به ازهم‌گسیختگی ساخت اجتماعی از ساخت کالبدی-فضایی و از دست رفتن سرمایه‌های هویتی-مذهبی و شکل‌گیری فضاهای نامطلوب شهری شده است.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: فرآیند استحمام فراتر از یک مکان و به تبع آن فعالیتی مرتبط با بهداشت فردی و عمومی در شکل سنتی خود در جامعه ایرانی یک فعالیت جمعی بوده است که رفته‌رفته و بر اثر ورود ذهنیت انسان به یک فضای جمعی معمارانه در طول زمان مشمول قاعده عینی-ذهنی شده است.

حسینی گفت: بر اثر ارتباط اجتماعی، باورهای مذهبی و نفوذ جامعه طبقاتی، سنت‌های فرهنگی به پدیده‌ای فراتر از فعالیت جمعی، عملی و شخصی یا مربوط به گروه اجتماعی خاص بدل شده است و ضمن احاطه بر همه این گروه‌ها به دلیل سپری شدن بخش قابل توجهی از زمان، مردم جامعه سنتی در این کالبد و ریشه یافتن این بنا در شهر، محلات، کوی‌ها و برزن‌ها در بازه زمانی طولانی از تاریخ زیست انسان، وجهی ناخودآگاه با عرف و باورهای مذهبی به خود گرفت و به شکل یک آئین اجتماعی درآمد؛ لذا توجه به آئین‌ها نباید مغفول بماند زیرا انسان با تمام نیازهایش حائز اهمیت است.

کد خبر 658595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.