رونق گردشگری شهری به تامین منابع درآمد پایدار کمک می‌کند

یک کارشناس شهرسازی گفت: یکی از چالش‌های پیش‌روی مدیریت شهری شهرهای کشور، نبود منابع درآمدی پایدار است؛ توسعه گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های متناسب نقش مهمی در تامین منابع مالی شهرداری‌ها دارد.

زهرا مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در دورانی که بازار گردشگری بین‌المللی به شدت رقابتی است و مقاصد بی‌شماری در سراسر دنیا در تلاش بی‌وقفه برای به دست آوردن بخشی از این بازار هستند، رقابتی شدن بازار گردشگری موجب شده است رقابت‌پذیری مقاصد، مورد توجه روزافزون پژوهشگران گردشگری قرار گیرد.

وی افزود: در زمان حاضر، رقابت‌پذیری یک موضوع محوری در جهان است که از آن به‌عنوان وسیله‌ای برای دستیابی به رشد اقتصادی مطلوب و توسعه پایدار یاد می‌شود، اما دلیل توجه روزافزون به موضوع رقابت‌پذیری در ادبیات گردشگری و سایر کسب‌وکارها این است که شاخص رقابت‌پذیری می‌تواند نماینده بسیاری از شاخص‌های مهم و اساسی دیگر باشد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: بخش چشمگیری از منابع درآمدی شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور از جمله کلان‌شهر تهران ناپایدار است؛ بنابراین امروزه یکی از مهم‌ترین چالش‌های فراروی مدیریت شهری در کشور، تأمین منابع درآمدی پایدار است.

مهدوی ادامه داد: گردشگری شهری تأثیرات مثبتی بر اقتصاد و بهبود وضعیت زیرساخت‌های شهری دارد و می‌تواند به عنوان یکی از منابع درآمدهای پایدار شهرداری، نقش اساسی در اقتصاد پایدار شهر داشته باشد.

وی تاکید کرد: متولیان مربوطه در سطح ملی و محلی تلاش می‌کنند با ایجاد جاذبه‌های گردشگری جدید یا ارزشمند کردن جاذبه‌های گردشگری موجود از فرصت‌های نهفته در این صنعت برای بهبود وضعیت جامعه و سازمان‌های زیر مدیریت خود، بیشترین استفاده را ببرند.

این کارشناس شهرسازی اضافه کرد: در هر کشوری کلان‌شهرها با توجه به داشتن پتانسیل‌های مختلف، بخش زیادی از جذب انواع گردشگر داخلی و خارجی و خدمات‌دهی به آنها، چه مقصد گردشگران باشند یا نباشند را بر عهده دارند و به نوعی بیشتر درآمد ناشی از گردشگری و ارزش‌افزوده آن در کلان‌شهرها به دست می‌آید.

مهدوی گفت: گاهی این کلان‌شهرها همچون تهران متناسب با پتانسیل‌های موجود نمی‌توانند گردشگران را به خود جذب کنند و در مقابل رقیبان خود عملکرد مناسبی داشته باشند، چراکه زیرساخت‌های متناسب گردشگری فراهم نشده است.

وی افزود: ضرورت دارد وضعیت رقابت‌پذیری گردشگری کلان‌شهرها بررسی و با توجه به خروجی آن، تصمیمات مناسب برای استفاده بهینه از این صنعت سودآور، پاک و کم‌هزینه گرفته شود، هدف باید بررسی این موضوع میان کلان‌شهرهای ایران با تاکید بر بررسی جایگاه کلان‌شهرها به‌عنوان دروازه ورودی گردشگران خارجی به کشور باشد.

کد خبر 658593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.