ظرفیت‌های مقاصد گردشگری کلان‌شهرها بررسی شود

یک کارشناس شهرسازی گفت: رقابت‌پذیری مقاصد گردشگری نقش مهمی در بازاریابی این صنعت دارد، رقابت زمانی قابل دستیابی است که جذابیت کلی یک مقصد گردشگری بیشتر از جذابیت مقصد جایگزین آن برای بازدیدکنندگان باشد و به همین دلیل ارزیابی دقیق رقابت‌پذیری مقاصد گردشگری ضروری است.

زهرا مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه از زمان جنگ جهانی دوم گردشگری به سرعت رشد داشت و میان انواع گردشگری، گردشگری شهری با سرعت بیشتری رشد کرده است، اظهار کرد: امروزه باید منابع گردشگری را به‌عنوان یک محصول در نظر بگیریم که عرضه‌کنندگان آن تلاش می‌کنند در یک بازار رقابتی، کالای خود را به بهترین شکل ارائه دهند تا متقاضیان (گردشگران) آن‌ها را نسبت به سایر کالاها ترجیح دهند و این سبب رقابتی شدن بازار گردشگری شده است.

وی افزود: کلان‌شهرها با داشتن منابع و ظرفیت‌های مهم گردشگری از این قاعده مستثنی نیستند و لازم است منابع و پتانسیل‌های گردشگری خود را شناسایی و با در نظر گرفتن وضعیت خود با سایر رقبا، آن‌ها را اولویت‌بندی، تقویت و عرضه کنند.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه باید به دنبال بررسی وضعیت پتانسیل‌های گردشگری کلان‌شهرها رفت، خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد از بین کلان‌شهرها در زمینه توسعه گردشگری، شهرهای زاهدان، بندرعباس، اهواز و اراک کمترین امتیاز رقابتی و شهرهای اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز بیشترین امتیاز رقابتی را کسب کرده‌اند.

مهدوی اضافه کرد: اولویت‌بندی نکردن و اهمیت ندادن به مقوله گردشگری میان تصمیم‌گیران و سیاست‌مداران، عامل تحریم‌های بین‌المللی و تعارض فرهنگی گردشگران با فرهنگ بومی است که از مهم‌ترین موانع کلان پیش روی توسعه گردشگری کلان‌شهر تهران است.

وی تاکید کرد: از مهم‌ترین منابع و پتانسیل‌های کلان‌شهر تهران می‌توان به پتانسیل‌های سلامتی، پزشکی و مکان‌های ویژه تفریحی به منظور موفقیت و پیشبرد توسعه گردشگری کلان‌شهر تهران نام برد.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: صنعت در حال تغییر گردشگری نیاز شدیدی به بقا و رقابت دارد، رقبا به طور روزافزون از بیرون وارد صنعت گردشگری خواهند شد و عرضه‌کنندگان باید به مشتریان نزدیک‌تر شوند تا مهارت‌ها و منابع خود را با بازار هماهنگ کنند، رقابت‌پذیری مقاصد گردشگری نقش مهمی در بازاریابی گردشگری دارد، به همین دلیل ارزیابی دقیق از رقابت‌پذیری مقاصد گردشگری ضروری است؛ رقابت زمانی قابل دستیابی است که جذابیت کلی یک مقصد گردشگری، بیشتر از جذابیت مقصد جایگزین آن برای بازدیدکنندگان باشد.

مهدوی گفت: امروزه صنعت گردشگری به‌عنوان بخش اقتصادی محرک توسعه یک مقصد مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است، طی سال‌های اخیر با تحریم‌های یک‌جانبه علیه کشور که صادرات نفت و درآمد ناشی از آن را با مشکل مواجه کرده است، یافتن جایگزینی مناسب برای نفت بیشتر احساس می‌شود.

وی افزود: تجربه سال‌های اخیر مدیریت صنعت گردشگری کشور و گزارش مجامع بین‌المللی نشان داده است که تنها خواستن منجر به توسعه این صنعت نمی‌شود و لازم است برنامه مدونی در این راستا لحاظ شود.

کد خبر 658345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.