ارتقای کیفیت کالبدی-اجتماعی در طراحی فضاهای امن مورد توجه باشد

یک کارشناس شهرسازی گفت: نحوه طراحی فضای شهر به عنوان راهکار موثر اجتماعی - محیطی می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای حس امنیت شهروندان به ویژه زنان شود.

ام‌البنین علی‌اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پارک‌ها به منظور برقراری تعادل در پیکره شهری و طبیعت به وجود آمده‌اند، اما با گذر زمان و پر رونق شدن مکان‌ها به مکان جرم و جنایت تبدیل شدند و نبود امنیت استفاده برای همه اقشار را با مشکلاتی روبه‌رو کرد.

وی افزود: ارزیابی و سنجش عوامل امنیت زنان در پارک‌های شهری با تاکید بر امنیت محیطی اهمیت زیادی دارد، با توجه به اهمیت موضوع امنیت و آسیب‌پذیری ویژه زنان امنیت شهری با رویکرد جنسیتی نیازمند بررسی است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد میان میزان تردد و احساس امنیت در ک‌شده زنان در هریک از فضاهای شهری رابطه مستقیمی وجود دارد، نتایج نشان می‌دهد هرچه میزان تردد زنان بیشتر شود، آنها احساس امنیت بیشتری دارند.

علی‌اصغری اضافه کرد: با افزایش میزان خوانایی و آشنایی با فضا، ارتقای شهرت به صورت خوش‌نامی یا بدنامی فضاها، نظارت بر فضا و دسترسی به امداد، ارتقای حیات شبانه فضا و کارایی حمل‌ونقل عمومی، میزان احساس امنیت درک شده از فضا افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: ارتقای امنیت شهر و کاهش ترس از ارتکاب جرم همواره مورد توجه حوزه‌های گوناگون دانشی بوده است، با وجود آمار جرم، حس ناامنی، ترس از جرم به عنوان مبحثی مجزا و متأثر از جرم آمار رسمی ندارد.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: با توجه به اهمیت ارتقای حس امنیت فضا به نظر می‌رسد پاسخگویی به بخشی از این نیاز مهم در فضاهای همگانی شهر با ارائه معیارهایی جهت افزایش پویایی و کارایی، بستر تعاملات اجتماعی و حضور فعال شهروندان حائز اهمیت است.

علی‌اصغری گفت: بررسی موقعیت مناطق واجد حس امنیت بیشتر و سنجش موقعیت فضای شهر در مطالعات، بیانگر تأثیر ویژگی‌های فضای شهر در ارتقای حس امنیت محیطی شهروندان است.

وی با بیان اینکه ارتقای احساس امنیت شهر در گرو مطالعات زیربنایی، شناخت عوامل مؤثر و برنامه‌ریزی جهت ارتقا کیفیت کالبدی-اجتماعی محیط است، افزود: به نظر می‌رسد فضای شهر به عنوان راهکار مؤثر اجتماعی - محیطی می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای حس امنیت شهروندان شود.

کد خبر 658338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.