کاهش تعداد کانون‌های آلوده بیماری‌های دامی در استان اصفهان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: حوزه فعالیت دامپزشکی در کشورهای توسعه یافته نقشی بسیار برجسته در حوزه سلامت و پیشگیری دارد، بنابراین باید تلاشی جدی صورت گیرد تا طب پیشگیری تبیین شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرضا موسوی صبح امروز _دوشنبه یازدهم اردیبهشت‌ماه_ در نشست خبری دامپزشکی استان اصفهان، اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در عرصه تولید بسیار برجسته و دارای رتبه اول تولید شیر خام، رتبه اول گوشت بوقلمون و تخم مرغ، رتبه دوم گوشت شترمرغ، رتبه پنجم گوشت مرغ، رتبه سوم عسل و رتبه چهارم گوشت قرمز است.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان در حال حاضر دارای ۲۸ شهرستان، ۱۲۱ شهر، دو هزار روستا است، افزود: حوزه فعالیت دامپزشکی در کشورهای توسعه یافته نقشی بسیار برجسته در حوزه سلامت و پیشگیری دارد، بنابراین باید تلاشی جدی صورت گیرد تا طب پیشگیری تبیین شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: مجموعه دامپزشکی در مقوله پیشگیری، حفاظت و حراست از سرمایه ملی عملکردی بسیار خوب داشته تا بهداشت عمومی و سلامت جامعه بیش از پیش ارتقا یابد. هرچه مجموعه پیشگیری‌کننده از بیماری‌ها در دامپزشکی تلاش بیشتری داشته باشد، میزان نیاز به تخت‌های بیمارستانی کاهش می‌یابد.

وی با تاکید بر لزوم داشتن دیدگاه پیشگیری‌محور به جای درمان‌محور، ادامه داد: در پی داشتن دیدگاه پیشگیری‌محور، دردهای جامعه بشری کاهش می‌یابد و سرمایه دامی و انسانی حفظ خواهد شد. در حال حاضر استان اصفهان دارای ۴۵۰ هزار رأس گاو و گوساله، پنج هزار نفر شتر و ۵۸۵۰ مرکز دامی و جمعیت گوسفند و بز استان برابر با ۳.۱ میلیون و جمعیت اسب و تک‌سمی‌ها برابر با ۵.۴ هزار است.

تعداد کانون‌های آلوده بیماری‌های دامی کاهش یافته است

موسوی با اشاره به ارتقای شاخص‌های پیشگیری و کاهش بیماری‌های دامی، گفت: حدود چهار سال گذشته به صورت متمادی مجموعه استان با آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان درگیر بود و تلفات بسیاری به استان تحمیل شد، اما با مجاهدت‌های صورت گرفته و تلاش‌های مجموعه دامپزشکی، اعلام می‌کنیم که برای پنجمین سال متمادی آنفولانزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: برای دو سال متمادی است که بیماری لمپی اسکین در دام‌ها و برای چهارمین سال است که بیماری وی‌اچ‌اس در آبزیان دیده نشده، بیماری آبله گوسفند و بز در سال ۱۴۰۱، ۵۵ درصد کاهش یافته است؛ همچنین با کاهش ۶۰ درصدی بیماری نکروز عفونی پانکراس قزل‌آلا، کاهش ۴۰ درصدی راکتورهای سلی و کاهش صددرصدی بیماری مشمشه روبه‌رو هستیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر افزایش ۳۰ درصدی کانون‌های بیماری هاری، اظهار کرد: افزایش تعداد کانون‌های بیماری هاری در سگ و گربه از هشدارهای بسیار جدی محسوب می‌شود و به همین منظور برنامه‌ریزی برای نحوه برخورد، کنترل بیماری و سلامت سگ و گربه باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد که این موضوع نیازمند همکاری شهروندان است.

وی افزود: واکسیناسیون دام‌های بلاصاحب نیز در طرح‌های اداره دامپزشکی دنبال می‌شود، باید توجه داشت که در سال ۱۴۰۱ تعداد کانون‌های آلوده بیماری‌های دامی کاهش یافته و به ۱۰۶ مورد رسیده و ۱۷ میلیون و ۴۹۰ هزار نوبت واکسن تزریق شده است.

پوشش واکسیناسیون دام و طیور استان بیش از ۹۵ درصد است

موسوی تصریح کرد: در عرصه انجام واکسیناسیون دامی، همکاران دامپزشکی دچار آسیب‌های متعددی می‌شوند و افزون بر صدمات فیزیکی، برخی نیز مبتلا به بیماری‌هایی مانند تب مالت می‌شوند، اما با وجود سختی‌های شغل دامپزشکی، این حوزه فعالیت جزو مشاغل سخت محسوب نمی‌شود و این موضوع یکی از دغدغه‌های موجود است.

وی ادامه داد: پوشش واکسیناسیون دام و طیور استان بیش از ۹۵ درصد است که شاخص خوبی محسوب می‌شود و مورد افتخار است، همچنین در سال گذشته شاهد افزایش عملیات بیماری سایی در دام‌ها بودیم که در این سال ۱۸۶ هزار و ۷۶۷ مورد تست سل، ۱۸۴۸ مورد خون‌گیری گوسفند و بز و ۱۸۰ هزار و ۲۵۰ مورد خون‌گیری گاو انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر اینکه پیشگیری با تقویت مایه‌کوبی و نمونه‌برداری در کانون‌ها حاصل می‌شود، گفت: در سال ۱۴۰۱، ۷۳۰ میلیون دوز واکسن به طیور گوشتی، بوقلمون، پولت تخم‌گذار، جوجه یک روزه تخم‌گذار و جوجه یک‌روزه مادر گوشتی تزریق و منجر به کاهش کانون‌ها شده است و کنترل تردد نحوه حمل و نقل دام و طیور نیز در دستور کار است.

وی با اشاره به نظارت‌های انجام شده بر بهداشت عمومی و مواد غذایی، اضافه کرد: در سال گذشته میزان نظارت‌ها به شدت تشدید و در قالب طرح‌های نوروز، ماه مبارک رمضان، عید قربان و دهه ابتدایی ماه محرم، طرح‌های تشدید نظارت‌های بهداشتی برقرار شد. یکی از طرح‌های اجرا شده، طرح ساماندهی انبارهای نهاده‌های دامی به منظور ارتقای نظارت بر انبارها بوده است و هرچه این موضوع مورد توجه قرار گیرد، مقوله نظارت‌های بهداشتی بهتر اعمال می‌شود.

موسوی اظهار کرد: طرح ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ و ساماندهی کیفیت بهداشتی شیر خام نیز از سایر طرح‌های برگزار شده در سال ۱۴۰۱ بوده است. از ۵۵۰۰ تن شیر خامی که به صورت روزانه در استان تولید می‌شود، چهار هزار تن به صورت صنعتی است و هفت واحد از اداره کل دامپزشکی استان به منظور صادرات کد آی‌آر دریافت کرده‌اند.

وی افزود: یکی از عرصه‌های بسیار توانمند استان اصفهان، عرصه صادرات فرآورده‌های لبنی از جمله شیرخشک، کره، خامه و پودر آب‌پنیر است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: در سال گذشته با برگزاری طرح‌های تشدید نظارت‌ها، ۵۹ هزار نفر ساعت بازرسی انجام شده است. در مجموعه‌های تحت نظارت دامپزشکی، از فرهیختگان و متخصصان دامپزشکی به عنوان مسئول فنی و ناظر بهداشتی استفاده می‌شود که ۵۴۰ نفر از آنها در بخش خصوصی فعال هستند.

وی ادامه داد: حدود ۸۴ نفر در مراکز عرضه، ۱۵۰ نفر در کارخانجات، ۱۳۸ نفر در کشتارگاه‌ها و میادین دام، ۵۳ نفر در مراکز جمع‌آوری شیر، ۹۸ دکتر دامپزشک در مرغ‌داری، دامداری‌ها و پرورش ماهی و ۱۸ دامپزشک در سردخانه‌های نگهداری فرآورده‌های خام دامی، در حال خدمت هستند.

اهمیت توجه به دانش‌بنیان‌ها در حوزه دام‌پزشکی

موسوی گفت: جمع کشتار دام استان در سال گذشته برابر با دو میلیون و ۹۹۳ هزار و ۲۵۵ رأس دام سبک، سنگین، شتر و شترمرغ است که از این آمار، ۲۲۲ هزار و ۸۲۵ کیلوگرم حذف شد؛ همچنین ۴۴۶ هزار و ۴۳۲ کیلوگرم معدوم‌سازی فرآورده‌های خام دامی غیرقابل مصرف با دستور مقام قضائی در سطح عرضه انجام شده است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته در کشتارگاه‌های طیور استان ۶۰ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۱۷۹ قطعه، کشتار صورت گرفته که ۳۶۷ هزار و ۶۷۸ قطعه در کشتارگاه به علل متفاوت از جمله بیماری، حذف شده است. باید توجه داشت که ۳۵ کارخانه تولیدکننده دارو، شش شرکت واردکننده، سه شرکت پخش سراسری، ۱۹ شرکت پخش استانی، ۲۸ آزمایشگاه، ۱۲۵ داروخانه، سه پلی کلینیک و دو بیمارستان تحت پوشش اداره کل دامپزشکی استان فعالیت دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: ۹۶ نفر دامپزشک به صورت تمام وقت و ۱۸ نفر به صورت نیمه وقت به امور درمانی اشتغال دارند؛ همچنین ۴۱ نفر در درمانگاه‌های عمومی دامپزشکی فعالیت می‌کنند و به صورت تخصصی ۵۹ نفر دامپزشک به صورت تمام وقت و ۶۶ نفر به صورت نیمه وقت در درمانگاه‌های تخصصی فعالیت دارند.

وی با اشاره به وجود ۸۰ مرکز مستقل و وابسته مایه‌کوبی، افزود: واکسن در طیور به صورت اسپری، قطره چشمی، آشامیدنی و تزریقی انجام می‌شود و نحوه مایه‌کوبی متفاوت است. در سال گذشته ۳۹۲ مورد قراردادهای خرید خدمت به بخش خصوصی برون‌سپاری شده است.

موسوی تصریح کرد: ۶۳۴ مورد نظارت بر بخش خصوصی، ۳۹۸۳ مورد تخلف کشف شده، ۱۹۹۵ بازدید از مراکز درمانی، صدور ۲۰۹ پروانه و برگزاری ۴۲ جلسه هم‌اندیشی با بخش خصوصی از عملکردهای اداره تشخصی و درمان اداره دامپزشکی استان اصفهان در سال ۱۴۰۱ بوده است.

وی ادامه داد: ۲۵ واحد آزمایشگاه دولتی و ۱۵ واحد آزمایشگاه خصوصی در حال فعالیت هستند که در قالب ۱۱ واحد آزمایشگاه همکار و ۱۶ واحد آزمایشگاه غیرهمکار خدمت‌رسانی می‌کنند. در سال ۱۴۰۱ به ۳۴ کشور صادراتی به ارزش ۶۹.۳ میلیون دلار صورت گرفته و ۲۴۹۰ گواهی حمل صادر شده است و در مقایسه با سال ۱۴۰۰، شاهد افزایش صددر صدی ارزآوری بوده‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به صادرات ۴۷۸ هزار تن در سال ۱۴۰۱، گفت: پنجه و پای مرغ به کشورهای هنگ‌کنگ، ویتنام، تایلند و غنا، تخم‌مرغ به کشورهای عراق، قطر و افغانستان، شیرخشک به کشورهای گرجستان، ترکمنستان، سوریه و ارمنستان و ماهی تازه به کشورهای کویت، امارات و قطر، صادر شده است.

وی با اشاره به افزایش ۱۹ درصدی خدمات الکترونیک این اداره، اضافه کرد: در سال گذشته ۶۷۶۸ مورد آموزش چهره به چهره، ۲۴۱ کلاس حضوری، ۱۶۵۰۰ نفر آموزش فراگیر و ۱۵ هزار توزیع بروشور آموزشی انجام شده است.

موسوی اضافه کرد: یکی از عنایت‌ های ویژه این مجموعه، به دو مقوله دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی است و به دنبال این هستیم که شرکت‌های دانش بنیان را در کنار مجموعه دامپزشکی فعال‌تر کنیم و در کوتاه‌ترین مدت، مجوزهای لازم صادر شود.

وی ادامه داد: مجموعه دامپزشکی را با توجه به خدمت‌رسانی‌های گمنام و بی‌منت، مجموعه‌ای جهادی می‌دانیم و در عرضه خدمت‌رسانی با نیروهای بسیج نیز همکاری انجام می‌شود. در سال ۱۴۰۱، ۲۳ مورد اردوهای جهادی برگزار، تفاهم‌نامه‌هایی نیز امضا، ۳۲ میز خدمت برپا و بیش از ۲۰ هزار بروشور آموزشی توزیع شده است.

کد خبر 658229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.