۳ ایده شهری برای افزایش مالکیت مردم در معابر

امروزه مدیران در بسیاری از شهرهای جهان تلاش می‌کنند مالکیت معابر شهری را از وسایل نقلیه پس بگیرند و در اختیار مردم قرار بدهند که به نظر می‌رسد تدابیر اجرا شده در بعضی از آن‌ها می‌تواند به عنوان الگوهایی برای سایر شهرهای جهان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وسایل نقلیه موتوری بیش از یک قرن بر معابر شهری حاکمیت کرده و با وجود تسهیل زندگی شهروندان، مشکلات بسیاری را نیز پیش روی آن‌ها و شهرها قرار داده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی به واسطه انتشار گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد. در این راستا، مدیران طی چند دهه گذشته عزم خود را جزم کرده‌اند روش‌های دیگری را برای عبور و مرور میان مردم ترویج دهند و از این طریق‌، نه‌تنها اثرات دو بحران ذکر شده (تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا) را در شهرها به حداقل برسانند، بلکه مالکیت مردم را در فضاهای عمومی افزایش دهند و در واقع شهرهایی مردم‌محور ایجاد کنند. اگرچه تاکنون، مدیران در اغلب شهرهای جهان ایده‌های بسیاری را برای ایجاد شهرهای مردم‌محور پیاده کرده‌اند، با این حال به نظر می‌رسد که بعضی از این تدابیر اثربخش‌تر از سایر رویکردها واقع شده است.

توسعه شهرسازی تاکتیکی برای اولویت بخشیدن به عابران پیاده در استرلا

امروزه مدیران در سراسر شهرهای جهان از شهرسازی تاکتیکی برای تبدیل خیابان‌های خودرومحور به پیاده‌راه‌هایی برای عبور و مرور ایمن شهروندان بهره گرفته و توانسته‌اند کیفیت زندگی شهروندان را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهند. این رویکرد به معماران و حتی خود شهروندان امکان تغییر سریع کاربری معابر و فضاهای عمومی را می‌دهد و جالب این است که کمترین هزینه را نیز برای آن‌ها در بر دارد چراکه می‌تواند حتی با استفاده از یک رنگ روغنی پیاده شود.

شهردار استرلا در کلمبیا یکی از موفق‌ترین مدیران جهان در پیاده‌سازی استراتژی شهرسازی تاکتیکی بوده که توانسته است از طریق نصب پارکلت‌ها، نقاشی معابر، کاشت درختان و سایر اقدامات مشابه مالکیت خیابان‌ها و سایر معابر شهری را تا حد زیادی از خودروها به مردم انتقال دهد و از این طریق، نه‌تنها افزایش رضایتمندی را برای شهروندان از سکوت در شهر به ارمغان بیاورد، بلکه به کاهش حداکثری انتشار گازهای آلاینده نیز کمک کند. مدیران در یکی از مهم‌ترین اقدامات شهر برای افزایش مالکیت مردم بر معابر، یکی از خیابان‌های چهار لاینی شهر را به خیابانی دوطرفه تبدیل کردند و از این طریق توانستند مسیرهایی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در امتداد هر لاین به‌وجود بیاورند و ایمنی عابران پیاده و دوچرخه‌سواران را حین عبور و مرور در این مسیرها تضمین کنند.

۳ شهر و ۳ ایده برای افزایش مالکیت مردم در معابر

ورود اتوبوس‌های برقی هوشمند به بیتوریا و احیای فضاهای عمومی

در گذشته، پرترددترین مسیرهای اتوبوس‌های عمومی بیتوریا در اسپانیا، شهروندان را در ۱۴ منطقه به مقصد می‌رساند و به همین دلیل، وسایل نقلیه در این مسیرها از ازدحام جمعیتی بسیار بالایی برخوردار بود. شهردار بیتوریا برای حل مشکلات تردد در این مناطق و افزایش کیفیت عبور و مرور برای مردم، تغییرات بسیاری را در یکی از این مسیرها به وجود آورد تا به دنبال آن، اتوبوس‌های الکتریکی را جایگزین اتوبوس‌های معمولی کند و در نتیجه، اولین سیستم اتوبوس تندرو در شهر شکل گرفت. در واقع، شهردار بیتوریا با صرف کمترین هزینه یکی از خیابان‌های بسیار پرتردد شهر را که پیش از این خودروهای شخصی بر آن مالکیت می‌کرد را به مسیری برای عبور و مرور اتوبوس‌های الکتریکی تندرو تبدیل کرد که به دنبال آن، زیرساخت‌هایی نیز برای شارژ این اتوبوس‌ها به وجود آمد و در نهایت، وسایل نقلیه برقی جدید، مالکیت مسیر را از آن خود کرد.

۳ شهر و ۳ ایده برای افزایش مالکیت مردم در معابر

توسعه طرح "کیف حمل‌ونقل" برای تشویق مردم به تردد از طریق وسایل نقلیه عمومی در پورتلند

اداره حمل‌ونقل پورتلند در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۷ طرح جدیدی را تحت عنوان "کیف حمل‌ونقل" به طور آزمایشی پیاده کرد که شگفتی نتایج این مرحله، مدیران شهر را به پیاده‌سازی دائمی آن سوق داد. در این راستا، یک سیستم اینترنتی برای پرداخت هزینه سفر به جای بلیط‌های کاغذی و کارتی در اختیار مردم قرار گرفت که قابلیت سرعت بخشیدن به انجام سفر را برای آن‌ها فراهم می‌آورد و همین امر گرایش شهروندان را به عبور و مرور افزایش داد. جالب است بدانید که حتی در روزهای خاصی از هفته امکان تهیه بلیط به شکل رزرو جا در اتوبوس‌های عمومی و دوچرخه‌ها، اسکوترها و خودروهای اشتراکی به طور رایگان فراهم شد که این امر به سهم خود نقش بسیار مهمی در کاهش تمایل مردم به عبور و مرور از طریق وسایل نقلیه شخصی خود ایفا کرد.

استقبال شهروندان پورتلند از طرح کیف حمل‌ونقل، مدیران را به تداوم پیاده‌سازی این طرح، البته متفاوت با مرحله آزمایش سوق داد که امروزه اجرای آن، کیفیت بسیار بالای زندگی را در میان شهروندان، دست کم در بخش حمل‌ونقل، به دنبال داشته است. در واقع مدیران برای اجرای دائمی طرح خود دو نوع کاربر، یعنی افراد کم‌درآمد و صاحبان خودروهای شخصی را مورد توجه قرار دادند. افراد کم‌درآمد اغلب در حومه‌ها و مناطق فقیرنشین شهر ساکن هستند و تا پیش از پیاده‌سازی این طرح، مشکلات بسیاری را برای عبور و مرور خود در پورتلند تجربه می‌کردند، با این حال رویکرد "کیف حمل‌ونقل" کاهش چشمگیر هزینه تردد را در داخل و بیرون شهر برای آن‌ها به دنبال داشته و این در حالی است که مزایای ویژه برای مالکان خودروهای شخصی به منظور جایگزین کردن استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای وسایل نقلیه خصوصی، نقش مهمی در افزایش گرایش این افراد به اتخاذ تردد سبز ایفا کرده است.

۳ شهر و ۳ ایده برای افزایش مالکیت مردم در معابر

کد خبر 658200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.