اختلاف در جبهه حامیان اوکراین / تضعیف توانمندی‌های دفاعی غرب

یک کارشناس مسائل بین‌الملل شواهد را نشان‌دهنده ادامه جنگ اوکراین دانست و گفت: اوکراینی‌ها قصد آتش‌بس با روسیه را ندارند و با توجه به تشویق به ادامه جنگ از سوی غربی‌ها به‌ویژه آمریکا، قصد دارند که دامنه نبرد را گسترش دهند به همین دلیل برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی جنگ اوکراین دومین سال خود را سپری می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چهاردهمین ماه آغاز عملیات نظامی نیروهای روسیه علیه ناتو در شرق و جنوب اوکراین در حالی رو به پایان است که رئیس‌جمهور اوکراین اعتراف کرده است که " وضعیت میدانی، خوب نیست! "

با اینکه ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به‌تازگی در سفر به کی‌یف اعلام کرد که آینده اوکراین در ناتو است اما واقعیت آن است که قوای نظامی اوکراین با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

در پی حمله پهپادی اوکراین به کاخ کرملین، مقامات مسکو انگشت اتهام را به سمت آمریکا گرفتند و این کشور را مقصر اصلی این تهاجم اعلام کردند. لاوروف گفته که حمله پهپادی به کرملین محال است بدون اطلاع واشنگتن باشد و ریابکوف هم هشدار داد که مسکو و آمریکا در آستانه یک درگیری مسلحانه آشکار هستند، اما روسیه برای جلوگیری از وقوع آن تلاش می‌کند.

به‌رغم هشدارهای مکرر روس‌ها درباره تقابل مستقیم با آمریکا، ماجراجویی‌های غرب در اوکراین، این دو کشور را به سمت تقابل مستقیم سوق می‌دهد. پس از حمله پهپادهای اوکراین به کاخ کرملین که روس‌ها می‌گویند هدف آن ترور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بوده، تنش بین روسیه و آمریکا تشدید شده است. اگرچه مقامات آمریکایی هرگونه دست داشتن در این تهاجم ناکام را رد کرده‌اند، اما روس‌ها متقاعد نشده‌اند و تأکید دارند که واشنگتن پشت این ماجراجویی قرار داشته است.

با وجود آن که هفته گذشته با جلب میلیاردها دلار کمک خارجی رکورد ذخایر ارزی تاریخ ۳۲ ساله استقلال این جمهوری با رقمی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار شکسته شد همچنین موج جدید کمک‌های تسلیحاتی غرب به اوکراین از راه رسید اما اختلاف میان اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی درباره شیوه رویارویی با تحولات جنگ اوکراین بیش از گذشته علنی شده است و حتی تلاش اعضای گروه ۷ برای پوشاندن این اختلاف راه به جایی نبرد و درباره موضوعاتی مانند ادامه جنگ و شیوه محاسبه هزینه‌های ناشی از فرسایشی شدن نبرد، منازعات زیادی در میان پاریس، برلین، لندن، واشنگتن و دیگر بازیگران شکل گرفته است.

سیدرضا میرطاهر، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون تحولات اخیر جنگ اوکراین اظهار کرد: جنگ روسیه و اوکراین اکنون در اواخر چهاردهمین ماه خود قرار دارد و شاهد آن هستیم که هیچ‌گونه چشم‌اندازی برای پایان این درگیری‌ها وجود ندارد، از یک‌سو روسیه تلاش می‌کند دستاوردهای ارضی خود را به ویژه در استان دونسک با تصرف کامل شهر استراتژیک باخمور تکمیل کند.

وی با اشاره به مقاومت شدید اوکراین‌ها در این شهر افزود: هر چند به دلیل آتش شدید و غیرقابل مقاومت از جانب روس‌ها آنها ناچار به واگذاری بخش عمده‌ای از شهر شدند اما از سوی دیگر این مسئله وجود دارد که اوکراین با توجه به کمک‌های تسلیحاتی چند ۱۰ میلیارد دلاری غرب در صدد سامان دادن یک ضد حمله گسترده بر ضد نیروهای روسیه در مناطق اشغالی این کشور است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: آنگونه که دیوید پترائوس، رئیس سابق سازمان سیا اعلام کرده است اوکراینی‌ها قصد دارند تا چند ماه آینده ضدحمله گسترده‌ای را برای قطع خطوط تماس بین شبه‌جزیره کریمه و دیگر نقاط اشغالی اوکراین در جنوب شرق و شرق این کشور ترتیب دهند اما اینکه آنها بتوانند نیروهای روسی را عقب برانند، محل تردید است.

وی روسیه را دومین ارتش قدرتمند جهان پس از آمریکا دانست و گفت: روسیه حداقل پنج برابر اوکراین، قوای آتش در اختیار دارد، همچنین روس‌ها مصمم هستند دستاوردهای ارضی خود یعنی الحاق چهار استان لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا به روسیه را حفظ کنند.

میرطاهر با اشاره به اینکه نقاط اشغال و الحاق شده به خاک روسیه شامل همه نواحی این چهار استان نمی‌شود، افزود: این اراضی اشغالی نزدیک به نیمی از مساحت استان‌های زاپوریژیا و خرسون را شامل می‌شود اما این دستاوردهای ارضی نزدیک به ۲۰ درصد خاک اوکراین را تشکیل می‌دهد.

ادامه جنگ و چشم‌انداز دور آتش‌بس

وی شواهد را نشان‌دهنده ادامه جنگ اوکراین دانست و یادآور شد: اوکراینی‌ها قصد آتش‌بس با روسیه را ندارند و برعکس با توجه به تشویق به ادامه جنگ از سوی غربی‌ها به‌ویژه آمریکا، قصد دارند که دامنه نبرد را گسترش دهند به همین دلیل برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی درباره کوتاه بودن مدت جنگ، این درگیری اکنون در دومین سال خود قرار دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درگیری روسیه و اوکراین را نه تنها در اروپا و پس از جنگ جهانی دوم بلکه در سطح جهانی نیز بی‌سابقه توصیف کرد و گفت: آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که از طریق تداوم این جنگ زمینه تضعیف هرچه بیشتر روسیه را فراهم کنند، از سوی دیگر روسیه بر این گمان است که با تداوم جنگ و کسب دستاوردهای ارضی تا حد زیادی نفوذ و اقتدار خود را در منطقه و در سطح بین‌المللی تثبیت خواهد کرد.

وی درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور اوکراین و نامناسب بودن وضعیت میدانی نیروهای این کشور اظهار کرد: اوکراین خواهان افزایش ۱۰ برابری کمک‌های نظامی و تسلیحاتی غرب به اوکراین است، در حالی که بر اساس اظهارات اخیر مقامات غربی مانند وزیر دفاع آمریکا و دبیر کل ناتو، تاکنون نزدیک به ۱۵۰ میلیارد دلار کمک‌های نظامی و تسلیحاتی در اختیار اوکراین قرار گرفته است.

چالش استفاده از تسلیحات پیشرفته غرب

میرطاهر با اشاره به ارسال حداقل ۴۵ میلیارد دلار انواع تسلیحات از سوی آمریکا برای اوکراین گفت: بسته‌های تسلیحاتی جدید نیز همواره در حال ارسال است و به نظر می‌رسد که تا پایان سال ۲۰۲۳ مجموع کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین به بیش از ۴۰ میلیارد دلار برسد اما مسئله تنها تسلیحات نیست بلکه وجود نیروی انسانی ماهر برای به کار بردن سیل تسلیحات غربی‌ها است.

وی تصریح کرد: آموزش نیروهای اوکراین برای استفاده از تجهیزات پیچیده‌ای مانند هواپیماهای جنگنده، سامانه‌های دفاع هوایی، انواع تانک‌ها، خودروهای زرهی، سیستم‌های توپخانه‌ای و دیگر سامانه‌های تسلیحاتی زمان زیادی می‌برد.

وی درباره امکان افزایش کمک‌ها از سوی کشورهای غربی یادآور شد: در این زمینه باید سیاست دولت‌ها و خواست مردمی را از یکدیگر جدا کنیم زیرا تاکنون در اروپا تظاهرات متعددی برگزار شده و مردم در کشورهایی مانند آلمان، جمهوری چک، بلغارستان، اتریش، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و بسیاری از کشورهای دیگر خواهان تغییر سیاست دولت‌ها در برابر جنگ اوکراین هستند.

تضعیف توانمندی‌های دفاعی غرب

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: دولت‌های اروپایی نه تنها منابع مالی لازم برای توسعه و رفاه مردم این کشورها را به اوکراین اختصاص می‌دهند بلکه حتی با ارسال انواع تسلیحات باعث تضعیف توانمندی دفاعی این کشورها شده‌اند.

وی با اشاره به مخالفت جمهوری‌خواهان در آمریکا با تداوم سیاست کنونی دولت در جنگ اوکراین ادامه داد: در آخرین اقدامی که در این زمینه صورت گرفت ۱۶ نفر از قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا نامه‌ای به بایدن نوشتند و خواهان تغییر در سیاست کنونی حمایت تسلیحاتی نظامی آمریکا از اوکراین شدند.

میرطاهر تصریح کرد: جریان غالب که در جریان نشست اخیر حامیان اوکراین در پایگاه رامشتاین آلمان نیز بر آن تاکید شد در این مسیر است که غربی‌ها همچنان به ارسال سیل تسلیحات و کمک‌های نظامی به اوکراین ادامه خواهند داد، هر چند که اوکراینی‌ها همواره در این باره ابراز نارضایتی می‌کنند؛ به عنوان مثال در برابر خواسته استفاده از هواپیمای جنگنده اف ۱۶ از جانب اوکراین، تاکنون بیشترین تسلیحاتی که در اختیار آنها قرار گرفته ارسال هواپیماهای جنگنده قدیمی میگ ۲۹ اسلواکی و لهستان به این کشور بوده که در ظاهر چندان آمادگی عملیاتی نداشته است.

وی مهم‌ترین چالش کنونی کشورهای غربی را ارسال سیل تسلیحات به اوکراین در کنار حفظ توانمندی‌های دفاعی و ذخایر تسلیحاتی خود دانست و گفت: در این میان طرح صلح چین با اینکه موضع میانه را در پیش گرفته است، چون دربرگیرنده رفع تحریم‌های روسیه بوده و خواهان تخلیه مناطق شمالی از سوی روسیه نمی‌شود؛ مورد پذیرش اوکراین قرار نخواهد گرفت و به نظر نمی‌رسد که در آینده نزدیک بتوان آن را به شکل عملیاتی اجرا کرد.

کد خبر 658167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.