۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
نرخ جرایم رانندگی افزایش می‌یابد؟

طی سال‌های گذشته بحث افزایش رقم جرایم رانندگی مطرح شد، این در حالی است که هنوز تصمیمی برای افزایش جرایم رانندگی توسط مسئولان مربوطه گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اواخر سال گذشته بحث افزایش نرخ جرایم رانندگی از سوی سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا مطرح و گفته بود که پلیس راهور آمادگی دارد در صورت تصویب دولت، اعمال قانون خودروهای متخلف در ایام نوروز با نرخ‌های جدید انجام شود، این در حالی است که این پیشنهاد به تصویب دولت نرسید اما در روزهای گذشته سردار سیدتیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا دوباره به موضوع افزایش رقم جرایم رانندگی اشاره کرد.

سردار سیدتیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا در خصوص افزایش جریمه‌های رانندگی، اظهار کرد: از ۱۳۰ بند تخلف رانندگی موجود آنچه از سوی پلیس برای افزایش مبلغ پیشنهاد شده مربوط هشت تخلف بسیار خطرآفرین است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چندسالی است که در مبلغ جرایم رانندگی بازنگری نشده و همان نرخ‌های قدیمی در حال اجرا است، افزود: ما در پلیس راهنمایی و رانندگی معتقد هستیم که باید در کنار اقداماتی مانند فرهنگ‌سازی قدرت بازدارندگی جرایم رانندگی را نیز افزایش دهیم و این‌گونه نباشد که فردی پیش خود تصور کند که هزینه ارتکاب تخلف برایش کم است و اگر تخلفی انجام دهد به صرفه‌تر است.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا تصریح کرد: در این راستا از طریق وزارت دادگستری پیشنهادی را به دولت مطرح و درخواست کردیم که مبلغ جریمه تخلفات حادثه‌ساز رانندگی چندین برابر شود. تخلفاتی مانند سرعت و سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، تجاوز به چپ، حرکت مارپیچ و نمایشی و رانندگی در حالت مستی جزو تخلفات حادثه‌سازی است که پیشنهاد افزایش جریمه آن‌ها را مطرح کرده‌ایم و امیدواریم به زودی در هیئت دولت مطرح و تصویب شود.

وی با اشاره به اینکه مبالغ جرایم تخلفات حادثه‌سازی باید افزایش پیدا کند، ادامه داد: پیشنهاد ما این است که چند برابر شود و بالای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یابد، جریمه تخلفات حادثه‌ساز باید به گونه‌ای باشد که بازدارندگی ایجاد کند چرا که اساس و فلسفه جریمه رانندگی ایجاد بازدارندگی و حفظ جان راننده، سرنشینان خودرو و دیگر کاربران ترافیک است.

سردار حسینی با بیان اینکه جریمه در دنیا مختص جلوگیری از وقوع تخلف است، گفت: معتقدیم جریمه به تنهایی حلال مشکلات نیست و از طرفی بی‌اثر هم نیست، از نظر ما باید با برنامه‌ریزی دقیق و سیاست‌گذاری مناسب به گونه‌ای عمل شود تا اقدامات ایجابی کاربران را در معرض رفتار درست قرار دهد.

وی در واکنش به برخی انتقادها در مورد افزایش مبلغ جرایم رانندگی در شرایط اقتصادی فعلی، خاطرنشان کرد: کدام عقل سلیم می‌گوید که به دلیل وضعیت گرانی و تورم با آن عده انگشت شمار و اندکی که در حالت غیرعادی پشت فرمان می‌نشینند برخورد نشود؟ چرا باید اجازه دهیم چنین فردی جان دیگر کاربران ترافیک را به خطر بیاندازد؟.

یک پیشنهاد برای نحوه افزایش نرخ جرایم رانندگی

سرهنگ عین‌الله جهانی، کارشناس ارشد ترافیک با بیان اینکه افزایش مبلغ جرایم رانندگی دارای اثر بازدارندگی است، گفت: پیشنهاد می‌کنم رقم جرایم متناسب با نوع وسیله نقلیه باشد.

وی با اشاره به ضرورت افزایش مبلغ جرایم رانندگی، افزود: اساس و فلسفه جریمه رانندگی ایجاد بازدارندگی و حفظ جان راننده، سرنشینان خودرو و دیگر کاربران ترافیک است، این در حالی است که در کشور ما سومین عامل مرگ‌ومیر مردم حوادث و سوانح و ترافیکی است.

کارشناس ارشد ترافیک اظهار کرد: افرادی که در حوزه ایمنی و حمل‌ونقل کار می‌کنند تمام تلاش و هم و غم آن‌ها این است که ایمنی مسافران و بار در جاده‌ها و داخل شهرها تأمین و حفظ شود، اما به رغم تمام تلاش‌های انجام شده باید گفت که در حوزه فرهنگ ترافیک دارای نواقصی هستیم که باید رفع شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر پلیس راهور تلاش کرد که با پرداخت هزینه‌های اندک در تمام شبکه‌های تلویزیونی برنامه‌هایی را برای فرهنگ‌سازی ترافیکی تولید کند که به طور قطع ابتدا باید به فرهنگ‌سازی اولویت بدهیم، از این رو تمام سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند.

سرهنگ جهانی درباره تأثیر افزایش مبلغ جرایم رانندگی بر کاهش تخلفات و حوادث، خاطرنشان کرد: پیشنهادهایی برای افزایش جریمه به علت بازدارنده بودن آن وجود و معتقدم که جریمه‌های رانندگی باید بازدارندگی داشته باشد. پس با افزایش رقم آن به خصوص در مورد تخلفات حادثه‌ساز هیچ مخالفتی وجود ندارد.

وی افزود: اما یک پیشنهاد به فرماندهان پلیس و دولت دارم. اینکه بهتر است مبنای نرخ تخلفات بر اساس قیمت خودرو باشد، به عبارتی دیگر جریمه‌ای که ممکن است یک پراید برای یک تخلف رانندگی پرداخت کند با جریمه‌ای که به عنوان مثال یک بی‌ام‌و باید برای همان تخلف پرداخت کند، متفاوت باشد.

کد خبر 657951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.