ثبت ۲۸ هزار و ۴۰۰ درخواست متقاضیان اصفهان در سامانه تسهیل
خ

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان تعداد کل درخواست‌های ثبت شده استان در سامانه ستاد تسهیل مجوزهای کسب‌وکار را ۲۸ هزار و ۴۰۰ مورد برشمرد و گفت: از این تعداد هفت هزار درخواست منجر به صدور مجوز شده و می‌توان گفت که وضعیت اصفهان در صدور مجوزها مناسب است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا عرب‌ها پیش از ظهر امروز -یکشنبه، دهم اردیبهشت‌ماه- در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان اصفهان اظهار کرد: قانون تسهیل مجوزهای کسب‌وکار یکی از اتفاقات خوبی بود که در دوره کنونی دولت و مجلس مصوب شد که با توجه به شعارهای سال گذشته و امسال همچنین برای برون رفت از شرایط اقتصادی و مهار تورم ناگزیر به توجه بیشتر به بخش تولید هستیم.

وی قانون تسهیل مجوزهای کسب‌وکار را یکی از ابزارهای مناسب برای رشد تولید دانست و افزود: از جمله راهکارهای برون رفت از این شرایط این است که جامعه از حالت مصرف‌گرایی فاصله بگیرد بر این اساس به همه افراد توصیه می‌کنیم به سامانه صدور مجوزهای کسب و کار سر بزنند تا بتوانند با راه‌اندازی کسب و کار خانگی نقشی در تولید داشته باشند.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان این قانون را مصوب اردیبهشت سال ۱۴۰۱ اعلام کرد و گفت: قانون در پنج ماده و ۱۶ تبصره به دنبال حذف موانع زائد از سر راه متقاضیان است از سوی دیگر افزایش شفافیت در صدور مجوزها، پایان رانت اطلاعاتی، دسترسی عادلانه به فرصت‌های سرمایه‌گذاری، حذف تعارض منافع و امضاهای طلایی برای برخی از متقاضیان و رفع بروکراسی اداری از دیگر اهداف این قانون به شمار می‌آید.

وی با اشاره به نیاز به استعلام از ۱۴ تا ۳۲ دستگاه در گذشته، خاطرنشان کرد: با استفاده از سامانه صدور مجوزهای کسب‌وکار لازم نیست که متقاضیان زمان زیادی برای دریافت استعلام اختصاص دهد همچنین در زمینه پاکسازی مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار ۸۶۹ شرط ناهموار برای دریافت مجوز حذف شده و مراجعان بدون قوانین دست و پاگیر می‌توانند مجوز دریافت کنند.

عرب‌ها مجوزهای کسب‌وکار صادر شده بر اساس این قانون را به دو دسته تقسیم کرد و ادامه داد: دسته نخست مجوزها تأیید محور هستند که در این بخش الزام دولت این است که باید طی سه روز استعلام‌ها انجام و مجوز صادر شود که از جمله موارد مشمول آن کارخانه‌های صنعتی و هتل‌ها هستند.

وی دسته دوم مجوزهای کسب و کار را ثبت محور نام برد و تاکید کرد: در این بخش اتمام مراحل درخواست ثبت به معنای آغاز کار است و در صورت عدم پاسخگویی مراجع پس از سه روز مجوز صادر خواهد شد اما ثبت اطلاعات نادرست موجب محرومیت از ثبت درخواست تا دو سال می‌شود.

وی مبنای صدور مجوز را شناسه یکتا معرفی کرد و گفت: دریافت مدارک اضافی از متقاضیان به عنوان جرم محسوب می‌شود، افراد باید در درگاه ملی مجوزها فرم تعهد و دریافت استانداردهای اجباری مورد تأیید را امضا کند و مرکز ملی اطلاعات موظف است ظرف مدت سه روز مجوز همراه شناسه یکتا برای اشخاص حقیقی و حقوقی به شکل برخط صادر کند.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان وضع هرگونه محدودیت و مانع در خارج از این چارچوب را ممنوع دانست و گفت: بر اساس تبصره این قانون، اگر هر یک از مراجع صدور مجوز ظرف مدت سه روز پاسخ درخواست را صادر نکند، به معنای موافقت خواهد بود همچنین وضع هرگونه محدودیت و مانع خارج از چارچوب این پایگاه ممنوع است و در صورت وجود محدودیت‌های منابع طبیعی یا محیط زیست به تشخیص مراجع ذی ربط موضوع در هیئت وزیران بررسی می‌شود.

عرب‌ها با اشاره به حقوق شهروندان برای دریافت مجوز اظهار کرد: حق اطلاع از شرایط مدارک هزینه و زمان لازم برای دریافت مجوز، ثبت غیرحضوری درخواست، ثبت شکایت از دستگاه صادر کننده مجوز و اطلاع از نام و نشانی و اعتبار صاحبان مجوزهای صادره شده برای افراد وجود دارد همچنین در مجوزهایی که دریافت آنها به قبولی در آزمون نیاز دارد هر متقاضی می‌تواند در فواصل سه ماهه شرکت کنند.

وی به جوانان توصیه کرد با مراجعه به سامانه مجوزها، جزو فعالان اقتصادی و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی قرار گیرند و گفت: در صورت وجود مدارک لازم برای مجوز، به راحتی می‌توان درخواست را ثبت و به سرعت مجوز دریافت کرد از سوی دیگر حق تخلف یکی از حقوق مردم به شمار می‌آید که می‌تواند منجر به حبس مسئولان شود.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان بر اساس این قانون، مطالبه مجوز کاغذی با هزینه اضافی را جرم همراه با مجازات حداقل شش ماه حبس دانست و تصریح کرد: مواردی مانند صادر نکردن مجوز به بهانه اشباع بازار و حدود و فاصله صنفی نیز در این قانون حذف شده تا شرایط رقابتی و آزاد بدون محدودیت برای فعالیت فراهم باشد.

وی رتبه اصفهان در تأخیر در صدور مجوزها را ۱۳ استان اعلام کرد و گفت: سال گذشته به دلیل برخی اشکالات در جایگاه ۳۱ بودیم که درخواست‌های تکراری از جمله اشکالات بود.

عرب‌ها تعداد کل درخواست‌های ثبت شده استان در این سامانه را ۲۸ هزار و ۴۰۰ مورد برشمرد و یادآور شد: از این تعداد هفت هزار درخواست منجر به صدور مجوز شده و می‌توان گفت که وضعیت اصفهان در صدور مجوزها مناسب است.

وی ۱۰ تأسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد، تأسیس واحدهای تولیدی و کسب‌وکارهای خانگی را سه مجوز پرتکرار استان معرفی کرد و گفت: شهرهای با فاصله از مرکز استان رکورد دار ثبت درخواست در سامانه تسهیل هستند.

کد خبر 657929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.