نقش پارکلت‌ها و مبلمان خیابانی در احیای فضاهای عمومی

امروزه بسیاری از مدیران شهرهای سراسر دنیا در تلاش هستند از طریق نصب مبلمان شهری و پارکلت‌ها به جبران کمبود فضاهای سبز در شهرها کمک کنند و از این طریق، چشم‌اندازهای کلی مناطق را نیز بهبود بخشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روند زندگی در شهرهای جهان به طور مدام در حال تغییر است که این امر، طراحی شهرها را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار داده است. شهروندان از یک‌سو ماندن در منازل خود را به عنوان مکان‌هایی امن به حضور در فضاهای بیرونی ترجیح می‌دهند و از سوی دیگر همواره نیازمند برقراری ارتباط با هم‌نوعان خود در بیرون از منازل هستند تا از این طریق، نیازهای عاطفی خود را برطرف کنند. در این راستا، معماری شهرهای سراسر جهان با گذر زمان متحمل تغییرات بی‌شماری شده و اغلب با نیازهای روزمره شهرنشینان سازگار شده است. به نظر می‌رسد که در این میان، مبلمان و پارکلت‌ها بیشترین نقش را در تغییر فضاهای عمومی و چشم‌اندازهای شهری ایفا کرده، ضمن این‌که روابط میان شهروندان را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

در واقع بسیاری از معماران سراسر دنیا با هدف افزایش گرایش مردم به حضور در فضاهای عمومی، به توسعه مبلمان و پارکلت‌های شهری پرداخته و از این طریق توانسته‌اند در رونق اقتصادی شهری نیز سهیم شوند، ضمن این‌که بهبود کیفیت زندگی شهروندان از مهم‌ترین پیامدهای ناشی از نصب مبلمان و پارکلت‌ها در بسیاری از شهرهای جهان بوده است.

نقش پارکلت‌ها و مبلمان خیابانی در احیای فضاهای عمومی

زندگی بین فضاهای داخلی و بیرونی

طی چند دهه گذشته، توسعه باغ‌های اجتماعی و باشگاه‌هایی با فضاهای باز به یک گرایش بسیار محبوب در میان معماران سراسر دنیا تبدیل شده است که احداث چنین سازه‌هایی به ایجاد نوعی سازگاری میان فضاهای داخلی منازل شهروندان و محیط‌های بیرون از آن‌ها منجر شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که همواره بر گرایش طراحان به ایجاد فضاهای بیرونی پرشور افزوده می‌شود، به‌طوری که این افراد بسیار بیشتر از گذشته در تلاش هستند آشپزخانه‌های سیار و سایر سازه‌های مشابهی را توسعه دهند تا مردم را به گرد هم آمدن در بیرون از منزل دعوت کنند. یکی از جالب‌ترین اقداماتی که تاکنون در این زمینه در جهان اتفاق افتاده، استفاده چندمنظوره از میزهای تنیس شهری توسط ساکنان بارسلونای اسپانیا بوده است؛ به این صورت که این تجهیزات ورزشی باکیفیت، هنگام صبح به عنوان میزهایی برای سرو صبحانه افراد هنگام تفریح و در بیرون از منزل مورد استفاده قرار گرفته است، حال آن‌که دوستداران ورزش هنگام عصر به انجام رقابت‌های تنیس روی آن‌ها مشغول شده‌اند.

نقش پارکلت‌ها و مبلمان خیابانی در احیای فضاهای عمومی

پارکلت‌ها و خیابان‌ها، مکان‌هایی اجتماعی برای حضور گسترده مردم به‌شمار می‌رود

بشر از زمان پیدایش خود تاکنون موجودی اجتماعی بوده است که همواره کوشیده است در داخل یا بیرون از منزل به برقراری ارتباط با هم‌نوعان خود بپردازد. البته توسعه شهری به دنبال افزایش جمعیت، وجود فضاهای سبز را در بسیاری از شهرهای متراکم جهان به حداقل رسانده است، با این حال آگاهی روزافزون مردم از مزایای چنین مکان‌هایی، مدیران را به نوآوری‌هایی نظیر نصب پارکلت‌ها و مبلمان خیابانی سوق داده است. در واقع، مدیران در بسیاری از شهرهای جهان تلاش کرده‌اند از کمترین فضاهای موجود شهری برای نصب نیمکت‌هایی بهره بگیرند که به گرد هم آمدن شهروندان کمک می‌کند و این در حالی است که پیدایش پارکلت‌ها تا حد زیادی نبود دسترسی مردم به فضاهای سبز را جبران کرده و شور شهروندی را برای مناطق به ارمغان آورده است.

برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای جهان به نصب پارکلت‌ها یا مبلمانی با قابلیت جابه‌جایی پرداخته‌اند تا از این طریق، نیازهای مردمی با کمترین دسترسی به فضاهای سبز و عمومی را برطرف کنند. این فضاهای کوچک با طراحی‌های متفاوت و با کاربردهای مختلف مانند زمین‌های بازی، فضاهای سبز، پارکینگ‌های دوچرخه و مکان‌هایی برای گرد هم آمدن مردم، بخش‌هایی از خیابان‌های شهری را از آن خود کرده و از این طریق به تغییر چشم‌اندازهای شهری نیز منجر شده است. تجربه نشان داده است که در شهرهای پرجمعیت جهان با بیشترین دسترسی مردم به پارکلت‌ها و فضاهای عمومی، شور شهروندی در سطح بالایی قرار دارد، ضمن این‌که حضور بیشتر افراد در چنین فضاهایی به افزایش بازدید آن‌ها از فروشگاه‌های شهری منجر شده است که این امر به سهم خود، رونق اقتصادی را برای شهرهای میزبان به ارمغان آورده است.

نقش پارکلت‌ها و مبلمان خیابانی در احیای فضاهای عمومی

نقش مبلمان شهری در ایجاد چشم‌اندازهای هنری برای شهرها

اگرچه مبلمان و پارکلت‌های شهری به هر نحوی که طراحی شود، افراد بسیاری را به حضور در خود دعوت می‌کند، با این حال چنین فضاهایی زمانی که با ذوق هنری تلفیق شود، علاوه بر کاربری خود ایجاد چشم‌اندازهایی شگفت‌انگیز را در شهرها به دنبال خواهد داشت. در واقع، کاربرد رنگ‌های شاد و طرح‌های بی‌نظیر در ایجاد چنین سازه‌هایی، افراد بیشتری را به حضور در این مکان‌ها دعوت می‌کند که این امر می‌تواند کاهش عبور و مرور وسایل نقلیه در خیابان‌های میزبان را به دنبال داشته باشد و در نهایت، از معابر شهری، پیاده‌راه‌هایی محبوب به وجود بیاورد.

مبلمان شهری، سازه‌هایی برای احیای فضاهای عمومی

بدیهی است که توسعه شهرهای امروز رویدادی بی‌پایان است که بر اساس نیازهای دائماً در حال تغییر شهروندان، تحولات بسیاری را تجربه می‌کند. معماران همواره تلاش کرده‌اند سازه‌ها و فضاهایی عمومی را با بیشترین قابلیت بهبود کیفیت زندگی مردم به وجود بیاورند که به‌تازگی نصب مبلمان و پارکلت‌های شهری چالش آن‌ها را در خصوص کمبود فضا برای تحقق این اهداف تسهیل کرده است، ضمن این‌که به احیای فضاهای عمومی نیز منجر شده است.

نقش پارکلت‌ها و مبلمان خیابانی در احیای فضاهای عمومی

کد خبر 657921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.