نمود شاخص‌های توسعه پایدار در شهر اسلامی

یک کارشناس شهرسازی گفت: توسعه پایدار یکی از اهداف مهم مدیریت شهری است؛ این مهم در شهرهای اسلامی به نحو دیگری نمود پیدا می‌کند و شاخص‌های مختص به خود را دارد.

ام‌البنین علی‌اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ویژگی‌ها و مشخصات یک شهر اسلامی پایدار شناسایی شده است، اظهار کرد: شهر اسلامی دارای صفات و ویژگی‌هایی است که تاکنون در مطالعات و بررسی‌های گوناگون به آنها اشاره شده و پایداری یکی از ویژگی‌هایی است که از دیرباز در شهرسازی و معماری اسلامی به صورت ضمنی وجود داشته است.

وی افزود: توسعه پایدار یکی از اهداف مهم مدیریت شهری به ویژه در شرایط کنونی شهرها است؛ این مهم در شهرهای اسلامی به نحو دیگری نمود پیدا می‌کند و شاخص‌های مختص به خود را دارد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: شکل‌گیری شهرهای پایدار سبب شد تا مباحث مربوط به رابطه میان انسان، محیط زیست و توسعه به‌طور جدی در معماری و شهرسازی برای ایجاد تعادل در محیط مورد توجه قرار گیرد و مفهوم توسعه پایدار در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی مطرح شود.

علی‌اصغری تصریح کرد: توصیف ماهیت توسعه پایدار و توصیف شهر اسلامی و مفاهیم مرتبط با آن نیازمند بررسی است، نتایج تحقیقات گسترده‌ای که در این حوزه انجام شده است، نشان می‌دهد شهر اسلامی با بهره‌گیری از اصول و ارزش‌ها که ریشه در دین مبین اسلام دارد، شاخص‌های مطرح شده در توسعه پایدار را مورد توجه قرار می‌دهد و می‌تواند به عنوان نمونه‌ای از شهر پایدار مطرح شود.

وی تاکید کرد: توسعه پایدار به معنای حرکت بر محور انسان و محیط است، این نوع توسعه امکان بهره‌مندی عادلانه مردم از پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی، حفظ و توسعه محیط، پایداری و جامعیت توسعه را در پی دارد، به طور کلی، توسعه پایدار ایجاد توازن میان پیشرفت اقتصادی و اجتماعی بلندمدت با محیط است.

این کارشناس شهرسازی گفت: در ساختار کالبدی شهر اسلامی این ویژگی‌ها مورد توجه قرار گرفته و موجب شده است بناهای منحصربه‌فردی متناسب با شرایط محیطی احداث شود که در نوع خود شاخص است.

کد خبر 657801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.