عملیاتی شدن فصل ششم قانون کار اقدامات موثرتری را می‌طلبد / مجلس همپای کارگران

یازدهم اردیبهشت ماه یادآور دست‌های پینه‌بسته، قامت‌های تکیده اما استوار و شرافت جهادگرانی است که بی‌هیچ چشمداشتی برای تولید، آبادانی، عزت و استقلال کشور می‌کوشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی، شاید بهترین تعریف برای تبیین جایگاه کارگران امروز در جامعه باشد. زنان و مردانی که از ارکان توسعه، بالندگی و خوداتکایی جامعه به‌شمار می‌روند و پیشرفت و استقلال اقتصادی و صنعتی کشور مرهون تلاش‌ها و مجاهدت‌های آن‌ها است.

از روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تا امروز، جامعه کارگری به عهد خود در تحقق اهداف و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی وفادار بوده و در عرصه‌های مختلف از جمله شرایط تحریم‌های ظالمانه، شیوع ویروس منحوس کرونا و فشار اقتصادی با همان اراده سترگ راه پرافتخار گذشته را ادامه داده است و به شکل شایسته‌ای نقش کلیدی خود را در توسعه و گردش چرخ اقتصاد کشور ایفا می‌کند.

روز و هفته کارگر فرصتی برای تقدیر از قشری نیکومرام و زحمتکش است که گردش و چرخش چرخ‌های اقتصاد و تولید کشور به‌دست توانمند آنهااتفاق می‌افتد.

امام آینه‌ها، حضرت روح‌الله درباره این زحمتکشان جامعه می‌فرماید: "اگر کشوری رو به رشد برود، با دست شما کارگران عزیز رو به رشد می‌رود و اگر کشوری رو به انحطاط برود، باز هم با شماست که رو به انحطاط می‌رود؛ با کار نکردن یا کم کار کردن یا علاقه به کار نداشتن است که رو به انحطاط می‌رود. کشور امروز از شماست، از کارگران است، کشور مال شماست."

همچنین امام خمینی (ره) در جایی دیگر فرمودند: "در بعضی از روایات فرموده‌اند که قطره عرقی که از بدن کارگر می‌آید، مثل قطره خونی است که از شهدای در راه خدا بیاید. چقدر این ارزش دارد! آن‌هایی که الان در جبهه‌ها جنگ می‌کنند و در جبهه بحمد اللَّه، پیروزمندانه جنگ می‌کنند و اخیراً هم پیروزی بزرگی به دست آورده‌اند و امید است پیروزی نهایی را به دست بیاورند ان‌شاء‌اللَّه؛ این چقدر ارزش دارد! عرق شما هم، که در کارخانه‌ها می‌ریزد، همان ارزش را دارد. برای اینکه، شما هم برای احیای یک کشور، برای وابسته نبودن یک کشور به خارج، برای استقلال کشور اسلامی زحمت می‌کشید، آنها هم برای دفاع از یک کشور اسلامی، دفاع از اسلام زحمت می‌کشند. آنها کارگرند مثل شما و شما مجاهدید مثل آنها و این یک نعمت بزرگی است که نصیب کارگرها در قشر وسیع و شما عزیزان [شده] که در کارخانه‌ها و در مواردی که صنعت در آنجا حکمفرما است، کار می‌کنید."

کارگر، نه فقط کار را معنا و مفهوم می‌بخشد بلکه حقیقت و ارزش کار را با تکیه بر توانی که به تولید می‌انجامد، روشن می‌کند.

رهبر فرزانه انقلاب هم در دومین ماه از سال «مهار تورم، رشد تولید» و به مناسبت هفته کار و کارگر با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) در جمع کارگردان فرمودند: "در کلام، همه از کارگر تعریف می‌کنیم، ولی تعریف زبانی کافی نیست؛ برای کارگران باید کار کرد. هم مسئول دولتی و هم کارآفرین و سرمایه‌گذار بدانند که اگر تلاش شد تا زندگی ارتقا پیدا کند، وضع کشور ارتقا پیدا خواهد کرد. وقتی کارگر دغدغه نداشته باشد، امنیت شغلی و رفاه داشته باشد و زندگی‌اش راحت بچرخد، کیفیت کار و محصول بالا خواهد رفت."

امروز و در زمانی که سال‌ها به عناوین اقتصادی متبرک است و فشار و تحریم دشمنان به دنبال شکستن کمر ملت ایران است، بیش از هر زمانی باید دست‌بوس کارگران باشیم و برای کیفیت‌بخشی بیشتر و بهتر به زندگی و معیشت آنها تلاش کنیم.

اقدامات مؤثر مجلس برای کارگران

مصطفی نخعی، عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: کارگران زحمتکش در حوزه اقتصاد کشور، مورد تاکید رهبر انقلاب هستند و نقش محوری و اساسی دارند و باید قدردان آن‌ها بود.

وی می‌افزاید: کارگران نیروهای زحمتکشی هستند که بار بزرگ چرخیدن چرخ‌های اقتصادی کشور بر دوش این قشر است و انتظارات بحقی دارند.

عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: این گروه سهم قابل توجهی در استقلال، تحول و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی دارند، بنابراین به همان نسبت باید به آنها توجه شود.

وی با اشاره به اصلاح ماده ۵ قانون تأمین اجتماعی درباره کارگران و تصویب قوانین مشابه، خاطرنشان می‌کند: اتفاقات خوبی در مجلس برای کارگران افتاده است و انتظار می‌رود دولت نیز توجه بیشتری به مطالبات کارگران داشته باشد.

به گفته نخعی، با وجود نرخ بالای تورم، نوسان‌های موجود و گرفتاری‌های اقتصادی طبیعی است که انتظار جامعه کارگری این است که بیشتر مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

وی اظهار می‌کند: مسئولان باید این مسائل را ببینند و مشکلاتشان را مرتفع کنند تا این گروه زحمتکش دغدغه شغلی نداشته باشند؛ ضمن اینکه مجلس هم پشتیبان کارگران است.

تلاش برای بهبود شرایط کارگران

علی بابایی‌کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری مجلس یازدهم در همین رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کارگران توقع دارند مجلس شورای اسلامی، دولت سیزدهم و نهادهای مرتبط دیگر، ابعاد چندجانبه مرتبط با حق و حقوق این قشر را در نظر بگیرند و برای بهبود معیشت این گروه زحمتکش بیشتر تلاش کنند.

وی می‌افزاید: نقش و اهمیت کارگران در کشور بر کسی پوشیده نیست، چرا که بخش بزرگی از چرخش چرخ‌های اقتصادی بر عهده کارگران است.

رئیس فراکسیون کارگری در مجلس یازدهم خاطرنشان می‌کند: از منظر آموزه‌های دینی و دیدگاه امامین انقلاب وظیفه داریم برای کارگران در بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم.

وی با گرامیداشت روز و هفته کارگر ادامه می‌دهد: هفته کارگر فرصتی است که مسئولان باید بهتر و بیشتر خواسته‌ها و مطالبات کارگران را بشنوند و برای امنیت شغلی، درمان، دستمزد، رفاه، مسکن و دیگر مطالبات این گروه تلاش کنند.

وی با تاکید بر نقش بی‌بدیل این قشر در توسعه و پیشرفت نظام اسلامی می‌افزاید: در طول سال‌های گذشته اقداماتی به منظور بهبود وضعیت کارگران انجام شده است اما این خدمات و اقدامات باید با کیفیت و کمیت بهتر و بیشتری دنبال شوند.

بابایی کارنامی با اشاره به نقش مهم تشکل‌های کارگری تاکید می‌کند: این مجموعه شاخص‌های جهانی کار و مشروعیت بخشیدن به مطالبات کارگران در قالب قانون کار را دنبال می‌کند.

رئیس فراکسیون کارگری در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: امروز باید در راستای عملیاتی شدن فصل ششم قانون کار اقدامات موثرتری را اجرا و دنبال کرد. همچنین ضروری است تشکل‌های جامعه کارگری در قالب بنگاه یا اصناف مختلف اقداماتی داشته باشند که نتیجه‌بخش و به نفع این قشر باشد.

کد خبر 657788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.