ابتکار عمل ایران؛ از صلح در یمن تا گره‌گشایی در لبنان

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، نهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ابتکار عمل ایران از صلح در یمن تا گره‌گشایی در لبنان» نوشت: وزیر امور خارجه در جریان سفر خود به لبنان با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله دیدار و درباره مهم‌ترین موضوعات محور مقاومت و چالش‌های سیاسی لبنان و منطقه گفت‌وگو کرد.

سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به عمان و لبنان دور تازه‌ای از تحرکات دیپلماتیک برای حل و فصل بحران‌های منطقه را به جریان انداخته است.

در شرایطی که بسیاری نزدیکی دوباره ایران و عربستان را رویداد قابل اعتنایی برای کمک به حل این موضوعات می‌دانند، این پرسش مطرح می‌شود که آیا فضای منطقه و اراده طرف‌ها در شرایطی قرار دارد که دیپلمات‌ها شانس خود را در میدان سیاست برای کمک به ایجاد صلح بیازمایند؟ به نظر می‌آید پاسخ مثبت است.

یکی از اعضای هیئت دیپلماتیک حاضر در سفر اخیر در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «ریاض واقعاً در رویکرد منطقه‌ای خود تجدیدنظر کرده است.

علاوه بر بروز نشانه‌های عملی سازنده از سوی مقام‌های سعودی برای بازگشایی هرچه سریع‌تر رابطه با تهران و تلاش پرشتاب برای آغاز به کار نمایندگی در ایران، جنگ یمن بعد از هشت سال برای نخستین بار به طور واقعی به پایان خود نزدیک شده و صلح از هر وقت دیگری در دسترس‌تر است».

«صلح در یمن نزدیک است»؛ این را دیپلمات دیگری از هیأت ایرانی کمی پس از دیدار «محمد عبدالسلام»، سخنگوی انصارالله یمن و رئیس هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی این کشور با امیرعبداللهیان در «مسقط» عنوان می‌کند.

هرچند روند پایان دادن به جنگ فرسایشی یمن از ماه‌ها پیش آغاز شده بود اما ایران از مدت‌ها پیش طرحی جامع و ۴ ماده‌ای را روی میز گذاشته بود که در آن برای چگونگی پایان دادن به آتش بس، در اولویت قرار دادن مسائل انسانی و آغاز گفت‌وگوهای یمنی – یمنی ابتکار عمل به خرج داده بود. به نظر می‌رسد با قرار گرفتن رابطه ایران و عربستان در روند دوستی و همکاری، حل دیپلماتیک بحران یمن نیز شتاب گرفته است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که روز چهارشنبه گذشته بعد از سفر به مسقط و در مقصد دوم بنا به دعوت «عبدالله بوحبیب»، همتای لبنانی خود در رأس هیئتی به بیروت سفر کرد، در بدو ورود راهی روضة الشهیدین بیروت شد.

وزیر امور خارجه همچنین در جریان سفر خود به لبنان با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله دیدار و درباره مهم‌ترین موضوعات محور مقاومت، چالش‌های سیاسی لبنان و منطقه گفت‌وگو کرد.

در این دیدار امیرعبداللهیان و نصرالله درباره تحولات داخلی لبنان و منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. وی پنجشنبه گذشته پس از دیدار با وزیر خارجه لبنان نیز در یک نشست خبری ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای توسعه روابط دوجانبه با لبنان در تمامی زمینه‌ها و تأکید بر هر نوع همکاری در زمینه‌های مورد درخواست دولت لبنان گفت: «جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران انرژی و برق در لبنان، آماده انتقال تجربیات خود در زمینه احداث و راه‌اندازی نیروگاه‌های برق و نیز تعمیر و نگهداری در این حوزه است.»

«عبدالله بوحبیب» نیز در این دیدار با تشریح شرایط جاری در صحنه داخلی لبنان به‌خصوص مشکلات ناشی از انتخاب نشدن رئیس‌جمهور در این کشور از توافق ایران و عربستان و از سرگیری روابط فی‌مابین استقبال و نسبت به تأثیرات مثبت این توافق در کل منطقه از جمله لبنان ابراز امیدواری کرد و گفت که چنین توافقی به نفع لبنان است.

امیرعبداللهیان همچنین با «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر لبنان دیدار کرد و در گفت‌وگو با او با تاکید بر توافق بین جریان‌های سیاسی لبنانی تصریح کرد: کمک‌ها و ابتکارهای خارجی در صورتی که با حسن‌نیت همراه بوده و مورد تأیید دولت و مردم لبنان باشند، می‌تواند در راستای حمایت از انتخاب لبنانی‌ها و نه دخالت در امور لبنان صورت گیرد.

دیدار با «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان و «زیاد نخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، گفت‌وگوی تلفنی با یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس همچنین دیدار با برخی از نمایندگان پارلمان لبنان از فراکسیون‌های مختلف بخش دیگری از برنامه سفر وزیر امور خارجه به بیروت بود.

امیرعبداللهیان همچنین در جریان سفر به لبنان، ظهر جمعه به جنوب و مرز این کشور با فلسطین اشغالی رفت و با غرس درخت زیتون در محل یادبود سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در این مکان، به شهدای مقاومت ادای احترام کرد.

ابتکار عمل ایران از صلح در یمن تا گره گشایی در لبنان

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ایران در میان ۱۰ غول علم و فناوری» نوشت: طبق گزارش جدید مؤسسه سیاست استراتژیک استرالیا (ASPI)، ایران در میان ۱۰ ابرقدرت برتر علم و فناوری قرار دارد و رتبه‌ای بالاتر از ژاپن را تصاحب کرده‌است.

طبق گزارش جدید مؤسسه سیاست استراتژیک استرالیا (ASPI)، ایران در میان ۱۰ ابرقدرت برتر علم و فناوری قرار دارد و رتبه‌ای بالاتر از ژاپن را تصاحب کرده‌است.

شاید خیلی از ما تصور کنیم چشم‌بادامی‌های ژاپنی گوی سبقت را در حوزه‌های مرتبط با علم و فناوری از آن خود کرده‌اند و در این عرصه‌ها پیشتازند، اما بر اساس گزارش ردیاب فناوری‌های حیاتی مؤسسه سیاست استراتژیک استرالیا، ایران به عنوان یکی از پنج کشور برتر در شش مورد از ۴۴ فناوری ردیابی‌شده و در رتبه‌بندی کلی برای پیش‌بینی ۱۰ قدرت برتر جهانی در آینده قرار دارد.

بر اساس این گزارش در یک مورد، تعداد انتشارات و استنادها به همراه شاخص موسوم به «هیرش» یا «h- Index» در موتورهای هواپیماهای پیشرفته از جمله مافوق صوت مورد بررسی قرار گرفت و ایران در ردیف چهارم، در کنار چین و ایالات‌متحده قرار گرفت و به وضوح، رتبه‌ای بالاتر از ژاپن، ایتالیا و انگلستان را از آن خود کرد.

بی‌تردید آینده در دست کشورهایی است که در حوزه‌های علم و فناوری دست برتر دارند و توانسته‌اند در این میان برای خودشان سری در میان سرها سبز کنند و حالا کشور ما هم توانسته در راستای اهداف سند علمی کشور، جایگاه خود را در عرصه‌های علم و فناوری دنیا پیدا کند و حتی از برخی کشورهای صاحب‌نام در این زمینه جلو بزند.

هر ساله پایگاه‌های مختلف رتبه‌بندی جهان، جایگاه دانشگاه‌ها و حتی کشورها را از نظر علمی و تحقیقاتی مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

پیش از این نیز در رتبه‌بندی پایگاه‌های علمی معتبری همچون سایمگو، ایران در میان ۱۵ قدرت برتر علمی جهان قرار داشت. بر اساس گزارش این مؤسسه در سال ۲۰۱۹ ایران با بیش از ۶۴ هزار مقاله، جایگاه پانزدهم را به خود اختصاص داده‌بود.

ایران در سال ۲۰۱۸ با توجه به بیش از ۵۹ هزار مقاله ارائه‌شده در رده شانزدهم دنیا از نظر سطح علمی قرار داشت. در مقایسه با رده‌بندی سال ۲۰۱۸ می‌توان گفت سال ۲۰۱۹، این مقدار حدود ۱۳ درصد رشد داشت و به بیش از ۶۴ هزار مقاله رسیده‌است.

یکی دیگر از بخش‌های مهم این رتبه‌بندی تعداد ارجاعات به مقاله‌های علمی است. در این حوزه ارجاعات مقالات علمی ایرانی‌ها در رده‌بندی ۲۰۱۹ به ۵۴ هزار و ۶۷۱ رسیده که نسبت به سال ۲۰۱۸ دو پله رشد داشته و بالاتر از سوئد، برزیل، روسیه، دانمارک، لهستان و ترکیه قرار گرفت. رده‌بندی جدید صورت گرفته از سوی مؤسسه سیاستگذاری استراتژیک استرالیا نشان می‌دهد، دانشمندان کشورمان با قدرت این مسیر را ادامه داده‌اند و حالا کشورمان در جمع ۱۰ قدرت برتر آینده جهان قرار گرفته‌است.

مؤسسه سیاستگذاری استراتژیک استرالیا توسط دولت این کشور و با هدف اثرگذاری و ارائه توصیه‌های سیاستی به رهبران و تصمیم‌گیران استرالیا، در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد.

این اندیشکده تمرکز خودش را فقط بر حوزه‌های سیاست خارجی، امنیت ملی و مسائل فناوری و سایبری گذاشته است. مؤسسه مطالعات استراتژیک استرالیا، اندیشکده مهم و بزرگی در پهنای استرالیا است و تصمیمات سیاست خارجی دولت استرالیا را به نوعی می‌توان گفت تا حد زیادی برگرفته از تفکرات و نظرات این اندیشکده است.

ابتکار عمل ایران از صلح در یمن تا گره گشایی در لبنان

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فصل برداشت در خوزستان» نوشت: رئیس‌جمهور بر اساس گزارشات مردمی و در راستای تزریق روحیه جهادی به بدنه مدیریتی ۱۵ مدیر این استان را برکنار کرد. رئیس‌جمهور صبح پنجشنبه در چهارمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی وارد استان خوزستان شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در این سفر علاوه بر دیدارهای مردمی و نشست با نخبگان، بزرگان عشایر و اهالی تولید و صنعت، پروژه‌های بزرگ نیروگاهی، پالایشگاهی، محیط‌زیستی و ریلی را به بهره‌برداری رساند. از جمله کارهای انجام شده در این سفر می‌توان به راه‌اندازی رسمی فاز یک شرکت پالایش هویزه خلیج‌فارس، افتتاح ۷۰ کیلومتر از پروژه ریلی ۲ خطه‌سازی محور اهواز-اندیمشک، افتتاح عملیات آبرسانی به ۱۷۴ روستای خوزستان و بهره‌برداری از بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی دوکوهه اشاره کرد.

وزارت راه و شهرسازی: در مجموع ۱۰ مصوبه در حوزه راه و شهرسازی با ۴,۶۷۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که از این میزان، مبلغ ۲,۲۴۹ میلیارد تومان تأمین شده است. از مجموع ۱۰ مصوبه، ۲ مصوبه اجرا شده، ۵ مصوبه در دست اقدام و ۳ مصوبه در دست پیگیری است.

- از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، اداره کل راه و شهرسازی خوزستان مجموعاً ۲۱۵ کیلومتر پروژه راهسازی را در دست اجرا داشته که جزئیات آن به این شرح است:

- طول پروژه‌های تکمیل و بهره‌برداری شده ۷۳ کیلومتر شامل (۴۱ کیلومتر بزرگراه ۴ خطه + ۳۰ کیلومتر راه اصلی و ۲ کیلومتر راه روستایی)

- طول پروژه‌های راهسازی در دست اقدام ۱۴۲ کیلومتر شامل (۱۰۷ کیلومتر بزرگراه ۴ خطه + ۲۳ کیلومتر راه اصلی و ۱۲ کیلومتر راه فرعی)

- پروژه‌های پل‌سازی در دست اقدام استان شامل ۵ دستگاه پل بزرگ با طول کلی ۱۲۰۰ متر که توسط اداره کل راه و شهرسازی در حال اجراست. یک دستگاه پل ۳۰۰ متری نیز در حال اتمام و در مرحله نصب تابلوها و علائم توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور قرار دارد.

- بهسازی و روکش آسفالت ۶۵۳ کیلومتر، تعمیر و احداث ابنیه فنی ۱۵۱ دستگاه، خط‌کشی راه‌های مواصلاتی ۷۹۵۴ کیلومتر، نصب نیوجرسی ۱۳ کیلومتر، نصب گارد ریل ۶۱ کیلومتر، نصب ۳۹۵۱۳ عدد علائم و تجهیزات ترافیکی

- ۷۰ کیلومتر از خط دوم راه‌آهن اهواز-اندیمشک حدفاصل ایستگاه‌های شوش تا بامدژ با تخصیص اعتباری بالغ بر ۳۱۸ میلیارد تومان تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است، ارزش به روز شده این پروژه حدود ۴,۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. ۴۰ کیلومتر باقیمانده مسیر در دست اجرا قرار دارد که برای تکمیل نیاز به ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد و در صورت تکمیل ارزش روز آن برابر ۲,۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

پروژه‌های حوزه مسکن

- تعداد زمین تأمین شده شهری ۲۶۳۷۳ واحد بوده که با احتساب زمین‌های در شرف تأمین به ۹۲ هزار و ۹۳۷ واحد خواهد رسید. همچنین در حوزه مسکن روستایی ۱۵۴۷ مورد تسهیلات مسکن پرداخت شده و ۴۹۱۵ واحد نیز توسط بنیاد مسکن بازسازی شده‌اند.

وزارت نفت: در مجموع ۴۷ مصوبه در حوزه وزارت نفت با ۷,۲۸۲ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است که از این میزان مبلغ ۱,۰۷۰ میلیارد تومان پرداخت شده که با این رقم ۳۹۱ پروژه در سطح استان به بهره‌برداری رسیده و ۶۱۲ پروژه در دست اجرا قرار دارد.

ابتکار عمل ایران از صلح در یمن تا گره گشایی در لبنان

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فروش فیش حج در بازار سیاه تا ۸۰۰ میلیون تومان!» نوشت: با نزدیک شدن به ماه ذی‌الحجه و اعزام زائران حج تمتع، سوداگران باز هم دست به کار شدند. کافی است در برخی پلتفرم‌های داخلی عنوان «فیش حج» را جست‌وجو کنید تا به حجم عظیمی از آگهی‌های فروش فیش حج برسید.

آگهی‌هایی با نرخ‌های متفاوت و بعضاً نجومی که مشخص نیست بر چه اساسی قیمت‌گذاری شده‌اند. در همین جست‌وجوها می‌توانید آگهی‌هایی پیدا کنید که به صورت فوری فیش‌های حج تمتع را با قیمت ۳۰۰، ۵۰۰ یا حتی ۸۰۰ میلیون تومانی به فروش می‌رسانند.

اسفند سال گذشته بود که سازمان حج و زیارت هزینه نهایی حج تمتع در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. بر اساس اعلام این سازمان این سفر معنوی با صرفه‌جویی در برخی امور بین ۱۰۹ تا ۱۳۹ میلیون تومان هزینه‌بردار است. البته این مبلغ برای افرادی که هزینه حج را در سال ۱۳۹۹ پرداخت کرده بودند، ۴۳ تا ۷۸ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

موضوع را از مدیر حج و زیارت خراسان رضوی پیگیری کردیم. جواد شاد در ابتدا از وجود چنین ارقامی ابراز بی‌اطلاعی کرد و قیمت‌ها را غیرواقعی دانست.

پس از توضیحات خبرنگار ما مبنی بر وجود آگهی‌های فروش و قیمت‌های نجومی در پلتفرم‌های داخلی، مدیر حج و زیارت استان ابراز کرد: واگذاری فیش‌های حج از سوی سازمان امکان‌پذیر نیست، خرید و فروش‌ها از سوی اشخاص صورت می‌گیرد و قیمت‌گذاری‌ها نیز کاملاً شخصی است.
وقتی در خصوص نبود نظارت بر این بازار سیاه شکل گرفته از او سوال کردیم، پاسخ داد: سازمان حج و زیارت وظیفه‌ای در این حیطه ندارد و پیگیری این موضوعات در حوزه اختیارات ما نیست.

مدیر حج و زیارت استان در ادامه اشاره‌ای به آمار و تعداد زائران حج تمتع سال جاری داشت و تصریح کرد: امسال ۹۸۴۵ نفر در استان برای اعزام به حج تمتع در کاروان‌ها نام‌نویسی کرده‌اند. ۴۰۱۰ نفر از این تعداد مدینه اول هستند که در قالب ۲۶ کاروان اعزام می‌شوند و ۵۸۳۵ نفر نیز در قالب ۴۰ کاروان مدینه دوم اعزام خواهند شد.

وی افزود: ۸ هزار و ۷۶۵ زائر از شیعیان کشور هستند که با ۵۹ کاروان به حج اعزام خواهند شد و ۱۱۰۰ نفر از زائران اهل تسنن هستند که با هفت کاروان از استان به حج تمتع اعزام می‌شوند.

شاد ادامه داد: از این میان، ۵۶۵۰ زائر در قالب ۳۵ کاروان به‌صورت مستقیم از مشهد اعزام خواهند شد.

وی تأکید کرد: ظرفیت تمام کاروان‌های اعلام شده در استان، در حال حاضر تکمیل شدند و فعلاً امکان ثبت‌نام افراد جامانده وجود ندارد.

شاد ادامه داد: وضعیت سلامت همه زائران باید پیش از عزیمت به حج تمتع توسط تیم پزشکی بررسی شده و تمام معاینات لازم انجام شود. در عربستان نیز نیروهای هلال احمر مستقر خواهند بود تا به زائران خدمت‌رسانی کنند.

ابتکار عمل ایران از صلح در یمن تا گره گشایی در لبنان

کد خبر 657669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.