تولید بیش از ۸۰ درصد نفت کشور در خوزستان

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تولید بیش از ۸۰ درصد از نفت کشور در خوستان گفت: همچنین ۱۶ درصد از گاز کشور از این استان تأمین می‌شود.

به گزارش ایمنا، محسن خجسته‌مهر امروز -جمعه هشتم اردیبهشت‌ماه- در حاشیه مراسم افتتاح پالایشگاه گاز هویزه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از مهم‌ترین پروژه‌هایی که می‌تواند دستاورد بسیار ارزشمندی از نظر اقتصادی و زیست محیطی داشته باشد، بهره‌برداری از سه واحد جمع‌آوری گازهای همراه موسوم به ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ و همچنین پیش تراکم ان‌جی‌ال‌های ۹۰۰ و یکهزار است که ارزش سرمایه‌گذاری آنها ۱.۵ میلیارد دلار است.

وی افزود: با افتتاح فاز اول ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ و پیش تراکم ان‌جی‌ال ۹۰۰ و یکهزار حدود ۲۵ میلیون فوت مترمکعب به شبکه گاز سراسری تزریق و خوراک مورد نیاز واحدهای پتروشیمی‌ها از میادین نفتی تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: این ۲۵ میلیون مترمکعب معادل یک فاز پارس جنوبی است و برای تأمین گاز مورد نیاز مصرفی به ویژه در زمستان بسیار با اهمیت است همچنین دستاوردهای زیست‌محیطی این پروژه‌ها برای خوزستان و استان‌های همجوار بسیار حائز توجه است.

وی اضافه کرد: توسعه صنعت نفت به ویژه در صنایع بالادستی باید بدون هرگونه گاز مشعل یا به اصطلاح توسعه سبز باشد.

خجسته‌مهر ادامه داد: از دیگر پروژه‌های مهمی که امروز به بهره‌برداری رسید توسعه میادین مشترک نفتی با ۴۰ حلقه چاه است به گونه‌ای که با اجرای این پروژه حدود ۴۵ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور اضافه شد که ارزش آن ۴۰۰ میلیون یورو است.

وی گفت: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تولید بیش از ۸۰ درصد از نفت کشور در خوزستان گفت: همچنین ۱۶ درصد از گاز کشور از این استان تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی توسعه میدان مشترک سهراب به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار به دست متخصصان داخلی بودیم.

وی با اشاره به بهره‌برداری از فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی غرب کارون با ارزش ۱۶۰ میلیون دلار، گفت: بخش بخار این نیروگاه با راندمان حدود ۵۴ درصد در نوع خود قابل توجه است، یعنی به اندازه ۵۴ درصد در سال می‌توانیم در مصرف گاز صرفه‌جویی و راندمان مصرف گاز را افزایش دهیم.

خجسته‌مهر تصریح کرد: در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، پروژه‌های متعددی از جمله افزایش ظرفیت فرآورش نفت نمکی در منطقه رامشیر به میزان ۲۰ هزار بشکه و همچنین احداث پست برق ۴۰۰ کیلوولت ایثار را هم داشتیم که می‌تواند نقطه اتصال بین خوزستان و بوشهر باشد و برق مورد نیاز منطقه را تأمین کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 657615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.