۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶
عطارد در مقارنه داخلی قرار می‌گیرد

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیاره عطارد سه شنبه-دوزادهم اردیبهشت‌ماه- ساعت ۰۲:۵۲ در وضعیت مقارنه داخلی بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد.

اسرا باقریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: عطارد نزدیک‌ترین سیاره به خورشید و کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی است. هر بار گردش این سیاره به دور خورشید ۱۱۶ روز طول می‌کشد. سیاره عطارد سه شنبه-دوزادهم اردیبهشت‌ماه- ساعت ۰۲:۵۲ در وضعیت مقارنه داخلی بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد. در این زمان، پایان ظهور عطارد در آسمان عصر و انتقال آن به آسمان صبحگاهی در چند هفته آینده است.

وی افزود: مقارنه داخلی وضعیتی است که سیاره بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد. از آنجایی که سیارات داخلی (عطارد و زهره) در مدار زمین به دور خورشید قرار دارند، از دید ناظر زمینی، نسبت به خورشید به سمت چپ یا راست جابه‌جا می‌شوند و گاهی اوقات در افق شامگاهی و گاهی در افق صبحگاهی دیده می‌شوند، به همین علت این اجرام را ستاره شامگاهی و ستاره صبحگاهی می‌نامند.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: سیاره عطارد در نزدیک‌ترین جدایی زاویه‌ای در فاصله ۴۲ دقیقه قوسی خورشید ظاهر می‌شود که البته در تابش خورشید محو می‌شود و برای چند هفته غیر قابل رصد است. عطارد همچنین از موقعیت حضیض زمینی، زمانی که نزدیکترین فاصله به زمین را دارد، می‌گذرد، زیرا دقیقاً در همان سمت زمین نسبت به خورشید قرار دارد.

وی ادامه داد: سه‌شنبه شب سیاره تیر از فاصله 0.56 AU از زمین حرکت می‌کند و در بزرگ‌ترین قطر زاویه‌ای خود یعنی ۱۱.۹ ثانیه قوسی ظاهر می‌شود در حالی که شبیه ماه نو کاملاً تاریک است.

کد خبر 657586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.