از ساز ناکوک اردوگاه غربی تا میانجی‌گری پکن در جنگ اوکراین

حوادث و اظهار نظر های مقامات در خصوص اتفاقات جاری مهم را در بسته خبری سیاست بین الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاست بین الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

سناریوهای مختلف انتخابات ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه که برای انتخاب مجدد خود در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌ِ رو در ترکیه تلاش می‌کند، برنامه‌های انتخاباتی خود را به دلیل وضعیت جسمی دستِ‌کم به مدت دو روز لغو کرده است.

این در حالی است که کمتر از ۲۰ روز به انتخابات باقی مانده و حتی رأی‌گیری در میان اتباع خارج از ترکیه طی روزهای آتی شروع می‌شود.

شامگاه سه‌شنبه و در یک برنامه زنده تلویزیونی، رئیس جمهور ترکیه دچار یک عارضه ناگهانی جسمی شد.

او از پس قطع برنامه به مدت ۱۵ دقیقه، به مصاحبه بازگشت و گفت؛ به دلیل مشغله‌های کاری، دچار آنفولانزا شده است.

برخی منابع رسانه‌ای در ترکیه نیز مدعی بستری شدن اردوغان در بیمارستان به دلیل سکته قبلی شدند که چنین موضوعی از سوی دفتر رئیس جمهور ترکیه قویاً تکذیب شد.

دست به دامن رفیقِ پوتین

رئیس‌جمهور چین همچنین به همتای اوکراینی خود گفت که تحولات اوکراین بر اوضاع بین‌المللی تاثیر گذاشته است. وزارت خارجه چین اخیراً هم اعلام کرد پکن آماده تلاش‌ها در راستای ایجاد صلح در اوکراین بوده و امیدوار است طرف‌های درگیری در این زمینه همکاری کنند.

چین پیش‌تر هم طرح صلحی را برای بحران اوکراین ارائه کرد که مورد استقبال کشورهای غربی قرار نگرفت.

رئیس‌جمهور اوکراین در توئیتی از گفت‌وگوی «مفید» با رئیس‌جمهور چین خبر داد. زلنسکی در توئیت خود بعد از گفت‌وگو با شی‌جین‌پینگ، همچنین از انتصاب سفیر اوکراین در چین خبر داد.

او در این توئیت اعلام کرد: تماس تلفنی طولانی و مفیدی با شی جین‌پینگ داشتم. معتقدم این تماس و همچنین انتصاب سفیر اوکراین در چین، انگیزه محکمی به توسعه روابط دوجانبه ما خواهد داد.

وزارت خارجه چین هم اعلام کرد رئیس‌جمهور این کشور به ابتکار طرف اوکراینی با زلنسکی به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. طبق این گزارش، رئیس‌جمهور چین در این تماس تاکید کرد مذاکره تنها راه برون‌رفت از بحران اوکراین است، همچنین نیاز به ادامه گفت‌وگو بین مسکو و کی‌یف و برقراری آتش‌بس را مورد تاکید قرار داد.

رئیس‌جمهور چین گفت که «بدون توجه به شرایط بین‌المللی، پکن آماده همکاری با کی‌یف است» و افزود: نماینده ویژه‌ای را به کی‌یف و سایر کشورها برای رایزنی به منظور حل‌وفصل بحران اوکراین می‌فرستد.

آرامش شکننده در سودان

با پایان آتش‌بس انسانی سه روزه در سودان، صبح دوشنبه پس از درگیری‌های پراکنده روز یکشنبه در خارطوم، آرامشی شکننده در این شهر برقرار شد و دیپلمات‌ها و اتباع کشورهای مختلف همچنان به روند خروج خود از سودان ادامه می‌دهند.

به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، دوشنبه با وجود پایان یافتن مهلت آتش‌بس انسانی به مناسبت عید فطر، آرامش در خارطوم، پایتخت سودان برقرار شده است و همزمان عملیات‌های تخلیه اتباع خارجی از سودان ادامه دارند.

خبرنگار الجزیره در ادامه از قطع برق و کمبود آب آشامیدنی در برخی محله‌های خارطوم خبر داد.

روند تخلیه از سودان در دو روز گذشته ادامه داشته و برخی کشورهای عربی و غربی اعلام کردند که شهروندان خود را از سودان خارج کردند، برخی کشورهای دیگر نیز تاکید کردند که به سرعت برای انجام این کار اقدام خواهند کرد.

ساز ناکوک در اردوگاه غربی

با نگاهی به تاریخ روابط بین‌الملل از زمان صلح وستفالی در سال ۱۶۴۸، می‌توان دریافت اردوگاه غربی که ابتدا صرفاً اروپایی تعریف می‌شد، هیچ‌گاه انسجام دوران جنگ سرد و بعد از آن را نداشته است.

با وجود جنگ‌های مختلف در شمال، پس از جنگ جهانی دوم، جنگ‌ها بنابر تعریف غربی‌ها در جنوب و جنگ‌های شمال-جنوب و یا جنوب- جنوب بوده است. بنابراین اردوگاه غربی با تشکیل نهادها و سازمان‌های بین‌المللی و مطرح کردن حقوق بشر به دنبال ایجاد نظمی مبتنی بر لیبرال دموکراسی یا حداقل پذیرش این نظم توسط سایر بازیگران بوده است.

برای این امر، غربی‌ها هزینه‌های مختلفی برای حفظ اردوگاه خود داده‌اند که بتوانند با وجود اختلاف در تاکتیک‌ها، در راهبردها با هم مشترک باشند. این اشتراکات در دوره پس از جنگ سرد به اوج خود رسید که اتحادیه اروپا سمبل این انسجام بود.

کشورهای اروپایی به حدی به دنبال همگرایی بودند که با سرریز شدن مباحث اقتصادی به مباحث نظامی و امنیتی، سیاست خارجی مشترکی را تشکیل دادند و براین اساس، از اروپا به عنوان واحد منهای روسیه سخن می‌گفتند.

اما این اردوگاه به‌رغم اهداف مشترک در طول سال‌های اخیر، تاکتیک‌های مختلفی را در پیش گرفت که سرانجام به نگاه متفاوت و حتی راهبردهای متفاوت رسید و در آینده نیز این اختلافات بیشتر خواهد شد.

اتحادیه اروپای کنونی، دیگر همان اتحادیه سال ۱۹۹۲ نیست و ساز ناکوک کشورها به صدا آمده است؛ دیگر در اولویت‌بندی بین اتحادیه و منافع ملی، اتحادیه در رأس قرار نمی‌گیرد و برای این امر یا به تعبیری شورش غربی نمونه‌هایی می‌توان ذکر کرد.

شکنندگی رژیم صهیونیستی در برابر حملات سایبری

سایت سازمان اطلاعات و عملیات ویژه رژیم صهیونیستی موسوم به موساد دوشنبه شب هدف حمله سایبری قرار گرفت.

موسسه بیمه رژیم صهیونیستی و چندین سایت اینترنتی هدف حمله سایبری گسترده قرار گرفتند.

روزنامه «معاریو» چاپ سرزمین‌های اشغالی نیز با تأیید این حملات سایبری نوشت که به نظر می‌رسد که این کار توسط هکرهای سودانی صورت گرفته باشد.

برپایه گزارش این رسانه عبری زبان، گروه هکری «انانیموس سودان" اعلام کرد که سایت موساد وتأمین اجتماعی اسرائیل را هک کرده است.

براساس این گزارش این گروه هکری در حساب انستگرامی خود نوشت که این حمله سایبری مقدمه‌ای برای حملات گسترده‌تر است.

در چند هفته گذشته چندین بار پایگاه‌های اینترنتی مراکز مختلف رژیم صهیونیستی هدف حمله سایبری قرار گرفته است.

کد خبر 657520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.