بانو مجتهده امین قرآن و عرفان را با هم پیوند زد

استاد فلسفه هنر دانشگاه تهران گفت: محال است فردی که در قلمرو حقیقت عرفان پا بگذارد اما به حقیقت قرآن نرسد، عرفانی که مقدمه ورود به قرآن باشد ارزشمند است، بانو مجتهده امین فردی است که عرفان و قرآن را باهم پیوند زد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن بلخاری امروز_پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه_ در آئین بزرگداشت بانو مجتهده امین اظهار کرد: انسان دارای سه ساحت جسم، نفس و روح است، در قلمرو حیات انسان هرگز روح محمل تعالی و ارتقا نیست و این نفس است که در محمل ارتقا قرار دارد، خلط روح و نفس به مباحث اعتقادی ما لطمه می‌زند، روح هرگز در مقام پایینی نیست که بخواهد به تعالی و ارتقا برسد این نفس است که در برزخ کمال و سفلی است.

وی ادامه داد: بنابراین بیان این نکته که روح انسان باید به تعالی برسد غلط است، جز الهی که روح است هرگز در مقام تعالی نیست، نفس ذیل روح قرار دارد و بنا به آیات قرآن به نفس هم فجور الهام شده هم تقوا بنابراین ماهیت نفس برزخی است، مابین تقوا و فجور قرار دارد.

عقل وسیله مهار است

استاد فلسفه هنر دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در اسلام سه اصطلاح محوری داریم، خاطرنشان کرد: تقوا، عقل و حکمت، از زاویه فقه اللغه نسبت شگفت‌انگیزی میان این سه وجود دارد، هر سه به معنای منع است، عقل از عُقال است و آن لگامی است که بر شتر می‌بندند تا فرار نکند، عقل وسیله مهار است، حکمت به معنای لگامی است که بر اسب یا حیوانی دیگر بسته می‌شود تا مهار شود، تقوا به معنای نگاه داشتن و ممانعت کردن، ماهیت این واژه‌ها منع انسان از فساد است زیرا فجور مقدم بر تقوا است، تا از مرز فجور نرهید قدم بر عرصه تقوا نمی‌گذارید.

وی با اشاره به مقام زن در قرآن تصریح کرد: دو مرتبه در قرآن بر الگو بودن زنان تاکید می‌شود و این به آن معنا است که در جایگاه هدایت تفاوتی میان زنان و مردان نیست؛ بزرگترین عقل فلسفی جهان اسلام در اصفهان به بار نشست ۱۵ سال اوج پختگی شیخ رئیس ابن سینا در اصفهان گذشته و اصفهان به ابن سینا پناه داد، شیخ اشراق ده سال از بهترین زمان تحصیل خود را در اصفهان گذرانده و می‌دانست اگر می‌خواهد در فلسفه به تعالی برسد باید به اصفهان بیاید.

بزرگداشت عالم، بزرگداشت پیامبر است

بلخاری با اشاره به روایت پیامبر (ص) گفت: هرکس عالمی را تکریم کند منِ پیغمبر را تکریم کرده، بزرگداشت عالم بزرگداشت معلم اول حضرت محمد (ص) است، محال است که حضرت رسول در کلامشان اغراق باشد حضرت رسول (ص) بنا بر کدام دلیل تکریم خود را تکریم الله می‌داند؟ این کلام باید متکی به آیات قرآن باشد، که در دو آیه «وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ رَمَیٰ» و «إِنَّ الَّذِینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ اللَّهَ یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ» این ادعا را اثبات می‌کند.

وی ادامه داد: سیر مقام پیمایش با عرض است، حقیقت تعالی انسان سیر شدن است نه بودن، شدن او به سمت حضرت حق است، اگر دو روز انسان یکی باشد زندگی را باخته، خداوند انسان را آفرید تا بشود و از سفلی وجود به ستیغ تقوا برسد، فردی که خداوند را تکریم کند فکر و اندیشه او هر لحظه ره به سوی خدا دارد.

استاد فلسفه هنر دانشگاه تهران با اشاره به آیه قرآن گفت: محال است فردی که در قلمرو حقیقت عرفان پا بگذارد اما به حقیقت قرآن نرسد، عرفانی که مقدمه ورود به قرآن باشد ارزشمند است، بانو مجتهده امین فردی است که عرفان و قرآن را باهم پیوند زد.

کد خبر 657425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.