مهارت‌محورکردن آموزش‌ عالی از ضرورت‌ها است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بستر کار و مهارت‌آموزی در صنایع دولتی و خصوصی برای تحصیل‌کنندگان در بخش آموزش عالی فراهم نیست.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل در جلسه‌ای با نمایندگان استان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۶ درصد آموزش‌ها در آموزش عالی مهارت‌محور است، در حالی‌که طبق برنامه ششم توسعه این عدد باید ۳۰ درصد باشد.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات مطلوبی در دور دوم سفرهای رئیس‌جمهور، برای توسعه آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای در نظر گرفته شده است، افزود: این موضوع ظرفیتی برای توسعه و تکمیل این آموزشکده‌ها است.

وزیر علوم ادامه داد: در نقاطی که فضاهای خالی متعلق به وزارت علوم وجود دارد از آنها برای ایجاد آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای و یا تکمیل آن استفاده خواهیم کرد.

زلفی‌گل با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید در کنار آموزش‌های نظری آموزش‌های مهارتی را نیز کسب کنند، اضافه کرد: بستر کار و مهارت‌آموزی در صنایع دولتی و خصوصی برای محصلان در بخش آموزش عالی فراهم نیست.

وی با اشاره به آموزش‌های همراه با مهارت در دانشگاه فرهنگیان گفت: این بستر برای آموزش و پرورش نیز فراهم است و دانشجو معلمان در بستر مدارس به کسب مهارت‌های معلمی می‌پردازند.

وزیر علوم تاکید کرد: بنا به ضرورت موجود در برنامه توسعه هفتم تلاش می‌شود تا دولت لایحه‌ای را تصویب کند تا راهکاری برای توسعه آموزش‌های مهارت‌محور در بستر آموزش عالی باشد.

به گفته وی، زمانی که آموزش‌ها مهارت‌محور و تحقیق‌محور باشد، دانشجویان به دنبال کار دولتی نخواهند بود و این موضوع اهمیت پرداختن به آموزش‌های مهارتی را نشان می‌دهد.

زلفی‌گل با تاکید بر نیازسنجی و پذیرش دانشجو براساس تقاضای بازار کار یادآور شد: تذکر رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با دانشجویان در این زمینه مورد توجه جدی است.

افتتاح طرح آبرسانی دانشگاه ارومیه، کلنگ‌زنی خوابگاه متأهلین دانشگاه ارومیه، رونمایی از کتاب «کارکردهای فرهنگی-اجتماعی پیاده‌روی اربعین»، رونمایی از سند دومین برنامه راهبردی دانشگاه ارومیه همچنین دیدار با دانشگاهیان از دیگر برنامه‌های وزیر علوم در سفر به آذربایجان غربی است.

کد خبر 657404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.