روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تردد در محورهای استان ثبت می‌شود/کاهش ۳۶درصدی تصادف‌ها

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: محورهای اصلی ما مجهز به دستگاه تردد شما هستند، به جز ایام نوروز، روزانه یک میلیون و ۲۰۰ ثبت می‌شود، بنابراین با توجه به این حجم باید اقدامات بیشتری برای راه‌های استان انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرزاد دادخواه امروز _پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲_ در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه که به مناسبت روز ملی ایمنی حمل و نقل برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه راه‌های استان به عنوان چهارراه ترافیکی، با ۹ استان همسایه هستیم، در راه‌های روستایی استان به جهت وجود مناطق مختلف گردشگری و حمل و نقل بار تردد بیشتری نسبت به کشور وجود دارد.

وی افزود: محورهای اصلی ما مجهز به دستگاه تردد شما هستند، به جز ایام نوروز، روزانه یک میلیون و ۲۰۰ ثبت می‌شود، بنابراین با توجه به این حجم باید اقدامات بیشتری برای راه‌های استان انجام شود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: به دلیل وجود صنایع و بیش از هزار معدن فعال در استان، حجم زیادی بار در محورها جا به جا می‌شود، به همین دلیل و رعایت نکردن حجم بار، خسارت زیادی به روکش آسفالت وارد می‌شود، البته اضافه تناژ بارها زمانی اتفاق می‌افتد که بارنامه صادر نمی‌شود. به علت وجود صنایع بزرگ و حجم بالای حمل و نقل باری این بنگاه‌ها در محورهای استان، از آن‌ها خواسته شده تا در ترمیم جاده‌ها به راهداری کمک کنند.

مناقصه ۷۰۰ میلیارد تومانی برای ترمیم محورهای استان

دادخواه خاطرنشان کرد: ۵۴ میلیون تن بار در سال در استان جا به جا می‌شود، حدود ۱۰۰۰ کیلومتر خرابی شدید در راه‌های شریانی و فرعی روستایی به علت عمر بالای ۲۵ سال داریم، امسال بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان قرار داد در دست مناقصه داریم، امیدواریم تا پایان فصل کاری، ترمیم مناسبی در سطح محورها ایجاد کنیم تا حوادث و خسارات در سطح جاده‌ها کم شود.

وی افزود: مشکلی که وجود دارد آن است که با بهبود وضعیت آسفالت جاده‌ها، سرعت خودروها در محورها افزایش پیدا خواهد کرد، برای جلوگیری از این موضوع مقرر شده است تا با نصب دوربین در مسیرها، سرعت خودروها کنترل و رانندگان متخلف جریمه شوند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به وضعیت سفرها در محورهای استان اظهار کرد: در سال گذشته بالغ بر هفت میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در محورهای استان سفر کرده‌اند که جز شاخصه‌های استان در کشور است

دادخواه تصریح کرد: تکمیل و احداث راه‌های روستایی و فرعی موجب می‌شود تا افرادی که قصد دارند در این محورها تردد کنند، وارد شریان‌های اصلی نشوند، بنابراین با تکمیل این مسیرها از افزایش تردد در محورهای شریانی جلوگیری خواهد شد و به دنبال آن تصادفات کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده جهت ایمنی راه‌های استان گفت: در زمینه ارتقا ایمنی راه‌ها، به نصب حفاظ بتنی در برخی محورهای چهارخطه پر تردد مانند آزادراه معلم، اصفهان - بهارستان، محور کاشان - نطنز - اردستان و ورودی اصفهان از سمت سگزی اقدام شده است، این حفاظ‌های بتنی یا نیوجرسی‌های مفصلی موجب کاهش تلفات و خسارات ناشی از تصادفات خواهد شد.

هر کیلومتر ترمیم حدود دو تا ۲.۵ میلیارد تومان هزینه دارد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان اضافه کرد: تعویض نیوجرسی‌های مفصلی در محور اصفهان - بهارستان آغاز شده و پس از اتمام آن عملیات روکش آسفالت این محور نیز آغاز خواهد شد. در سایر نقاط هم در حال اجرای ترمیم و ایمن سازی هستیم اما در این زمینه اداره کل راهداری با محدودیت منابع مالی رو به رو است، هر کیلومتر ترمیم حدود دو تا ۲.۵ میلیارد تومان هزینه دارد.

دادخواه خاطرنشان کرد: پرسنل راهداری در نوروز ۱۴۰۲ به مدت ۲۱ روز در راه‌ها حضور داشتند که موجب کاهش تلفات و تصادف‌ها در جاده‌ها شد، مطابق با گزارشی که پلیس اعلام کرده در سال گذشته ۳۶ درصد کاهش تصادف داشتیم اما به همین مقدار هم راضی نیستیم.

وی افزود: تمام تلاش و اقدامات راهداری به منظور کاهش تلفات و تصادف‌ها انجام خواهد شد اما با این وجود کاهش تلفات نسبت به سال قبل بین یک تا پنج درصد است، چشمگیر نبودن کاهش تلفات به علت افزایش سالانه رانندگان و تعداد خودروهاست، به همین منظور بهتر است که با استفاده از آموزش و ارتقای فرهنگ رانندگی از افزایش تلفات و تصادف‌ها جلوگیری کنیم. همچنین امیدواریم در ۹ ماه کاری پیش رو که فصل اجرای پروژه‌هاست، بتوانیم ایمنی جاده و نقاط حادثه خیز راه‌های استان را ارتقا دهیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در خصوص آب‌گرفتگی که در ایام نوروز در ورودی بهارستان اتفاق افتاد اظهار کرد: در آن مقطع ۱۱۶ میلیمتر بارندگی طی دو روز در اصفهان اتفاق افتاد و تمامی روان آب‌های سپاهان‌شهر و مناطق اطراف به سمت این محل جاری شد، با این وجود طی تلاش‌های همکاران این مشکل برطرف شد، به این منظور دو لوله ۱۴۰۰ زیر جاده نصب و ۴۰۰ متر کانال‌کنی انجام شد، لکه‌گیری و ترمیم روکش آسفالت این نقطه هم بعد از تعطیلات نوروز انجام شد.

دادخواه در خصوص سایر اقدامات انجام شده برای دیگر محورهای استان خاطرنشان کرد: ۱۲۰ میلیارد تومان قرار داد برای محور اصفهان - مبارکه منعقد شد، همچنین برای پاسخگویی پیگیری‌های به حق ساکنان کوی راه حق با مشخص شدن پیمانکار، پروژه زیرگذر آن از امروز آغاز می‌شود و با بهره‌برداری از آن دور برگردان این نقطه مسدود خواهد شد.

وی با بیان اینکه احداث راه بر عهده اداره کل راه و شهرسازی است، اظهار کرد: یکی از دلایل کاهش کیفیت راه‌ها کمبود اعتبارات است، هنگام ساخت، راه‌ها به دولایه و برخی محورها به سه لایه آسفالت نیاز دارند، وقتی تعداد لایه به یک عدد تقلیل می‌یابد، طبیعی است که این محور با یک لایه آسفالت برای حمل و نقل باری نیست، اما تردد ماشین‌های سنگین در این محورها اتفاق خواهد افتاد و موجب ترک خوردگی آسفالت‌ها خواهد شد.

محورهای اولویت‌دار استان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان تصریح کرد: محورهای اصفهان - بهارستان - مبارکه، پلیس راه به شهرضا، شهرضا - سمیرم، مبارکه - بروجن (خرابی شدید)، ابتدای حوزه یعنی از بویین میاندشت به طبس، کریدوری کاشان - اردکان و اردکان - چوپانان، سه راهی پلیس راه جندق به سمت جندق - معلمان و کمربندی خمینی شهر از محورهای اولویت‌دار استان هستند که برای آن‌ها ۷۰۰ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است.

کد خبر 657335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.