در حوزه فرهنگ جزیره‌ای عمل نکنیم/ اصفهان از کانون‌های فرهنگی کشور است

نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی شورای اسلامی مراکز استان کشور و چهارمین اجلاس شهرهای حماسه‌ساز انقلاب اسلامی در اصفهان آغاز به‌کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهرهای مراکز استان کشور و چهارمین اجلاس شهرهای حماسه‌ساز انقلاب اسلامی در حال برگزاری است.

در این اجلاس که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شده است، موضوعات در قالب نشست‌های تخصصی پیگیری و در نهایت بیانیه‌ای صادر می‌شود که پس از تصویب، در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اقدامات شهرداری‌ها تأثیر مهمی در روح و روان شهروندان دارد

زهرا شیخی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نخستین نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهرهای مراکز استان کشور و چهارمین اجلاس شهرهای حماسه‌ساز انقلاب اسلامی در اصفهان اظهار کرد: همه امور جهان و عصر حاضر با فرهنگ آمیخته است و یا ارتباط نزدیکی با فرهنگ دارد، بحث و موضوع مهم سلامت نیز به مقوله فرهنگ مرتبط شده و فرهنگ در آن نقش بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه برای مسئولان فرصتی برای خدمت فراهم شده که ممکن است دیگر برای آنها تکرار نشود، گفت: خدمت‌رسانی فرصتی است که خداوند برای ما فراهم کرده است. چنانکه رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان اخیر خود به پرهیز از حاشیه‌سازی تاکید کردند و خدمت‌رسانی را مهم‌ترین رسالت مسئولان دانستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای مسئولان شهری به تناسب مسئولیت خطیر آنها در اقصی نقاط کشور، حاشیه‌های وجود دارد که باید از آن پرهیز کند و با پرهیز از حاشیه‌ها تمام تلاش خود را صرف انجام خدمت کنند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد فضای فرهنگی صحیح لازمه ساخت کشوری با آرمان‌های انقلاب و اسلام است، به تعبیر شهید آوینی اخلاص و خلوص باعث می‌شود، فرهنگ‌ها ساخته شود و به تدریج کشور آباد شود.

شیخی اظهار کرد: در علم پزشکی و طب اسلامی تاکید می‌شود، فقط آنچه که می‌خوریم غذای بد نیست، بلکه آنچه که می‌بینیم و می‌شنویم و فکر می‌کنیم جز ورودی‌های بدن انسان بوده و مؤثر است لذا همه اقدامات شهرداری‌ها به‌عنوان اداره‌کنندگان شهر تأثیر مهمی در روح و روان شهروندان دارد.

وی تاکید کرد: مدیریت شهری نیز باید مراقب هرگونه اتفاق رخ داده در شهر باشد، چرا که شهروندان شهر را متناسب با آن چیزی که می‌بینند و می‌شنوند و درباره آن فکر می‌کنند قضاوت خواهند کرد.

عناصر هویتی انقلاب را نمادسازی کنیم

مصطفی ملائی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم نیز در این نشست گفت: انقلاب اسلامی ما نماد قدرت نرم است، روزهای به یادماندنی تلخ و شیرینی را پس از پیروزی انقلاب تاکنون سپری کردیم که از بعضی از آن‌ها به ایام الله یاد می‌کنیم.

وی ادامه داد: روزهای حماسه ساز از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و قیام‌هایی در شهرهای مختلف کشور انجام شد که همه دارای جایگاه است، در واقع همه شهرهای کشور در در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران تأثیرگذار بودند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه دشمن به‌دنبال تخریب و اعتبار زدایی مؤلفه‌های قدرت کشور است، در وقایع اخیر نیز شاهد آن بودیم، تصریح کرد: دشمنان کشور به دنبال تحریف، تخریب، تهدید و تضعیف عناصر هویتی انقلاب اسلامی هستند، در این راستا یکی از عوامل قدرت و پیروزی انقلاب ما روحانیت بوده‌اند که دشمن به دنبال تخریب آنها است.

وی خاطرنشان کرد: ما باید به دنبال تکریم و تقویت مؤلفه‌های قدرت کشور باشیم، در این راستا کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم مراسم تکریم و تجلیل بسیاری در این راستا برگزار می‌کند.

ملائی اظهار کرد: بخش زیادی از اقدامات حوزه فرهنگی را باید به کودکان و نوجوانان و به صورت ویژه به دختران اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهرهای حماسه‌ساز انقلاب اسلامی که دبیرخانه آن در تربت حیدریه است، عناصر هویتی در پیروزی انقلاب اسلامی را تقویت می‌کنیم، ادامه داد: به‌دنبال تهیه مستند تاریخ شفاهی هستیم، تقویت روزهای قیام و تحلیل از خانواده شهدا نیز انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه در حوزه مدیریت شهری عناصر هویتی انقلاب را نمادسازی کنیم، گفت: در حال حاضر جنگ روایت‌ها را شاهد هستیم، در این راستا باید روایت‌های انقلاب اسلامی را به رویداد تبدیل کنیم، لذا در چنین اجلاسیه‌ای باید نقش علما، شهدا، شخصیت‌ها و جایگاه آن‌ها را تقویت کنیم.

شهر اسلامی باید مزین به شاخص زیبایی باشد

حسین مطیع، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در باب چگونگی تجلی اسماءالحسنی الهی در شهر اظهار کرد: نخستین مکانی که صفات الهی بروز پیدا کرده طبیعت است، «طبیعت» مخلوق خداوند بوده و پروردگار قدرت خود را در طبیعت نمایانگر کرده است.

وی افزود: از دیگر عرصه‌های تجلی صفات الهی، کتاب آسمانی است، همچنین شخصیت انسان کامل همچون حضرت رسول (ص) و امیرالمومنین (ع) محل بروز اسماً و صفات الهی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: این سوال نیز مطرح است که آیا شهر می‌تواند محل بروز اسماً و صفات الهی باشد؟ شهر را معماران می‌سازند، به این نحو که یک بعد آن در ذهن معمار، نمود پیدا می‌کند و پس از آن، در بیرون جلوه می‌کند که با نام شهر از آن یاد می‌کنیم.

وی ادامه داد: شهر باید تجلی اسماً و صفات الهی باشد، اما اگر نیست، چون عنصری به نام معمار در این بین ظهور کرده، نمودهای ذهنی معمار نیز مبتنی بر عوامل مختلف است. اگر شخصی می‌خواهد شهر مبتنی بر صفات الهی باشد، باید متوجه باشد تنها وحی می‌تواند فاصله بین معمار و بازنمودها را پر کند؛ بنابراین باید ابتدا اسم و صفت الهی را انتخاب کنیم، سپس ویژگی‌های آن را دریابیم و پس از آن ویژگی استنباطی صفات را ترسیم و توسط معمار در شهر ایجاد کنیم.

مطیعی خاطرنشان کرد: شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر «خلیفةالله» هستند که مسئولیت ساختن شهر در دستان آنها قرار گرفته است، ویژگی خلیفه‌اللهی نیز به معنای امانتداری است، لذا نهایت توان و تلاش برای تجلی صفات الهی باید محقق شود. نخستین صفت از اسماً الهی در ساخت شهر، عدالت خداوند است، برقراری عدالت با تقارن، توازن، هماهنگی و یکپارچگی در شهر نمود پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر در شهر بالا و پایین، شمال و جنوب وجود دارد یعنی عدل در شهر برقرار نیست، گفت: صفت دوم خداوند مؤمن است، خداوند ایمنی می‌بخشد؛ بنابراین برقراری ایمنی و امنیت در شهر نمود صفت مؤمنی خداوند است. امنیت ابعاد مختلفی چون امنیت فکری، اجتماعی، روانی و امنیتی برای تردد عابران را در بر می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر اینکه نور، صفت دیگر خداوند است، افزود: پیشینیان از هنر و نور در ساخت شهر و سازه‌های خود استفاده می‌کردند؛ چراکه نور جایگاهی بالا در آرامش و زیبایی شهر دارد. چهارمین صفت خداوند نیز زیبایی است. «الله جمیل و یحب الجمال»؛ زیبایی عنصر بسیار مهم در شهر اسلامی است، شهر اسلامی باید مزین به شاخص زیبایی باشد.

وی با بیان اینکه خلاقیت و ابتکار صفت دیگر از اسماً الهی است پس باید در شهر تصویرسازی درست و خلاقیت‌های صحیح انجام گیرد، تصریح کرد: پاکی نیز از دیگر صفت‌های خداوند و اسماً الهی بوده است، در این راستا شهر باید از آلودگی صوتی و هوایی پاک و مزین به پاکی بصری باشد.

مطیعی با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی شهرداری باید مبتنی بر خانواده باشد، خاطرنشان کرد: خانواده در اسلام محور بود، چون کلیدواژه مهم دین اسلام، خانواده است، بلایی که غرب بر سر خود آورده، متلاشی کردن خانواده و تبدیل آن به فرد است.

وی با بیان اینکه اگر صفات الهی در شهر بروز و ظهور کرد، حس‌های متعددی به ساکنان شهر منتقل می‌کند، اظهار کرد: امید، حضور، ایمان، زمان، مکان، رشد، وحدت، آگاهی، عدالت و تعلق خاطر از جمله حس‌هایی است که به شهروندان منتقل می‌شود و حاصل آن بالندگی و رشد است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: ظرافت در کارها، معنادهیِ نمادها، نوآوری در طراحی، تمرکز در وحدت، خودکفایی در انجام وظیفه، پاسخگویی به نیاز شهری، تعادل و رعایت اصول هستی بخش از دیگر ویژگی‌ها و اسماً الهی است که می‌تواند در شهر ظهور کند.

وی با بیان اینکه تلفیق موضوعات دینی و اسلامی و فرهنگ و تجلی اسماً الهی در سازه‌ها و ساختمان‌ها رویه و رفتار پیشینیان ما بوده است، گفت: چهارباغ ۴۰۰ سال گذشته مبتنی بر مطلب عرفانی در قرآن کریم یعنی چهار جنت در آخرت ایجاد شد که از نمونه‌های بروز صفات الهی در شهر است.

در مسائل فرهنگی جزیره‌ای عمل نکنیم

حجت‌الاسلام سید احمد محمودی، امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: مجموعه تمدن، دین، اقتصاد، آداب و رسوم، مسائل اجتماعی و آنچه در این حوزه را در بر می‌گیرد، فرهنگ می‌نامند، هر چند گاهی امور فرهنگی را از امور اقتصادی و سیاسی و اجتماعی جدا می‌کنند.

وی افزود: برگزاری نخستین نشست در حوزه فرهنگی شهر را در اصفهان به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در این نشست مسائل این حوزه پیگیری، تولید فکر و اندیشه رخ دهد و تبادل افکار صورت گیرد.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: بزرگان دین حکمت را به دو بخش نظری و عملی تقسیم کردند، حوزه عملی شامل سه بخش اخلاق، سیاست تدبیر منزل و سیاست مدون است که آخرین بخش به شهرداری و شهرسازی برمی‌گردد؛ سیاست مدون و تدبیر منزل از مباحث حوزه جدا شده و به این واسطه مشکلاتی به وجود آمده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر به چالش‌های فرهنگی به موقع توجه نکنیم، این چالش‌ها به پدیده اجتماعی تبدیل می‌شود و اگر متصدیان برای آن چاره اندیشی نکنند به مسئله سیاسی تبدیل خواهد شد.

حجت‌الاسلام محمودی اظهار کرد: دشمن نیز در پشت صحنه فعالیت می‌کند و مسئله فرهنگی در این فرایند را به مسئله اجتماعی و در نهایت مسئله اجتماعی به موضوع سیاسی تبدیل می‌شود، بنابراین اگر سیاستمداران ما موضوع سیاسی را درست جمع نکنند به موضوع امنیتی تبدیل خواهد شد، موضوعی که از مسائل فرهنگی سرچشمه می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مسئله فرهنگی در جامعه و نظام دینی ظرفیت دارد، در شهر اصفهان هم زمینه فعالیت در این خصوص وجود دارد، گفت: پس از گذشت چهل و چند سال از پیروزی انقلاب باید شهر نمونه به دنیا معرفی کنیم؛ در ایران اسلامی شهرها ویژگی خاص دارند، اما برخی شهرها ظرفیت بالقوه دارند و زمینه برای فعالیت بیشتر است.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: در دنیای امروز مسائل فرهنگی بدون وحدت رویه و هماهنگی مسئولان شکل نمی‌گیرد، بنابراین اگر جزیره‌ای عمل کنیم، جواب نمی‌دهد.

مشکلات شهری در حوزه فرهنگ قابل رفع است

علی‌قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در این نشست با اشاره به پیام آیت‌الله مظاهری به این اجلاس اظهار کرد: به اقتضای زمان به اینگونه رهنمودها نیازمندیم؛ در پرتو سرچشمه زلال مرجعیت بسیاری از مشکلات قابل رفع است، چراکه به عنوان سرمشق چنین پیام و رهنمودهایی را می‌توانیم مبنای بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها قرار دهیم.

وی با بیان اینکه شهر اصفهان از مواهبت علمی، فقهی و چنین اسطوره‌های تقوا بهره‌مند است، افزود: شهرها در طول تاریخ چهار دوره تحولی را پشت سر گذاشتند که دوره اول شهرهای ابتدایی، دوم رنسانس و شهرهای صنعتی، سوم شهرهای سبز بودند و از دل شهرهای صنعتی، انقلاب سبز که طرفداران محیط‌زیست بودند شکل گرفت که علیه شهرهای آلوده قیام و صنایع‌آلاینده را از شهرها بیرون کردند، بدین ترتیب شهرهای پاک شکل گرفت.

شهردار اصفهان تصریح کرد: در دوره چهارم شهرهای فرهنگی به‌وجود آمدند که شاخص آنها تعداد اماکن، رخدادها و میزان تولید محصولات فرهنگی است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت فرهنگی برای حل مسائل جاری شهرها باید مورد توجه قرار گیرد، در اصفهان تجربه موفقی داریم، بنابراین اگر به موضوع فرهنگ بها دهیم، مشکلات شهری در حوزه فرهنگ راحت‌تر قابل رفع است.

قاسم‌زاده اظهار کرد: در دو دهه اخیر با تقویت فرهنگ شهرنشینی و شهروندی بسیاری از مشکلات حوزه خدمات شهری را رفع و هزینه نگهداشت شهر را کاهش دادیم و اگر در حال حاضر شهر اصفهان را تمیز می‌بینیم، به دلیل آن است که فرهنگ و مشارکت مردم در نگهداشت شهر ارتقا یافته است.

وی با بیان اینکه مشکلات حوزه حمل‌ونقل با ایجاد زیرگذر، روگذر و تونل رفع نمی‌شود، بلکه فرهنگ ترافیک مردم باید ارتقا یابد، گفت: در دوره شهرهای فرهنگی، رفع مسائل از مسیر فرهنگی و افزایش مشارکت مردم در اداره شهر انجام می‌شود.

شهردار اصفهان افزود: عناصر و شخصیت‌های فرهنگی نقش مؤثری در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مدیریت شهر ایفا می‌کنند، همچنین کمیسیون‌های فرهنگی شوراها نیز چنین نقشی دارند.

وی تصریح کرد: در ادبیات دینی ما نیز ظرفیت‌هایی وجود دارد که می‌توانیم برای ارتقای فرهنگ شهرنشینی از آن استفاده کنیم.

قاسم‌زاده خطاب به رؤسای شورای شهرهای مراکز استان‌های کشور خاطرنشان کرد: طی این نشست دو روزه که در اصفهان برگزار می‌شود، از شما انتظار هدیه داریم که هر عیبی در این شهر مشاهده کردید به ما منعکس کنید تا مشکلات بهبود یابند؛ شهری که فرهیختگان در آن رفت و آمد کنند، بی‌شک متأثر از حضور آن‌ها خواهد بود.

توجه به مباحث فرهنگی اولویت شوراها باشد / از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: اهمیت حوزه فرهنگی در شرایط امروز کشور را بیشتر از قبل می‌دانیم، زیرا هرچه پیش می‌رویم با آسیب‌ها و خطراتی که متوجه آن است، آشنا می‌شویم، لذا امیدواریم طی دو روز برگزاری این نشست حداکثر استفاده از فرصت‌ها شود.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی دغدغه اصلی شوراها و به‌طور کلی حاکمیت باید توجه به مباحث فرهنگی در شهرها باشد، افزود: اگر در کشور توجه به مباحث اقتصادی اولویت نخست است، در شهرها در کنار دیگر مسئولیت‌ها اولویت باید مباحث فرهنگی باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه فعالیت روی مباحث فرهنگی اولویت و ضرورت نخست مجموعه شوراها باید باشد، تصریح کرد: مزیت برگزاری چنین جلساتی به اشتراک گذاشتن تجربیات، همفکری، هم‌افزایی و ارائه راهکار متناسب با شرایط امروز است، زیرا با هم‌افزایی می‌توانیم شرایط بهتری در فضای فرهنگی کشور و شهرها رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه در اصفهان نیز به حوزه فرهنگ توجه ویژه وجود دارد، خاطرنشان کرد: مردم اصفهان استعدادها و ظرفیت‌های فراوانی دارند که می‌توانند به مدیریت‌های شهری و شورا کمک کنند.

نورصالحی اظهار کرد: اگر چه مدیریت‌ها دوره محدود دارند، اما مردم، مراکز فرهنگی و دینی، حوزه‌های علمیه و مساجد ظرفیت عظیم و خودجوش دارند که بی‌انتها است، این ظرفیت‌ها با خلوص نیت همراه است که اگر از آنها پشتیبانی کنیم و توجه ما صرف تقویت نهادسازی در این مراکز شود، برای شهر ماندگار خواهد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فرصت تبادل تجربیات به صورت غیرحضوری فراهم است و در این راستا می‌توان کارهای نو، خلاقانه و ارزشمند را به اشتراک گذاشت، گفت: توجه به مباحث خانواده، از ضروریات مهم کشور است، لذا در چنین نشست‌هایی باید برای آن کارگروه و کمیسیون خاص تشکیل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: تقویت بنیان و اصالت خانواده نیز از دیگر موضوعاتی است که باید به آن توجه شود، در واقع باید ارزش‌هایی که گذشته در خصوص این موضوع داشته‌ایم و اکنون کمرنگ شده است، را احیا کنیم.

وی با بیان اینکه توجه به مسائل جوانان و بانوان در شهرها نیز باید اولویت قرار گیرد، اظهار امیدواری کرد: دو روز برگزاری نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهرهای مراکز استان کشور و اجلاس شهرهای حماسه‌ساز انقلاب اسلامی دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد و نتایج آن پیگیری و اجرا شود.

ضرورت توجه جدی به اهمیت بنیانی مقوله فرهنگ

پیام آیت‌الله العظمی حسین مظاهری اتز مراجع تقلید به نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهرهای مراکز استان کشور و چهارمین اجلاس شهرهای حماسه‌ساز انقلاب اسلامی، از سوی فرزند این مرجع عالی‌قدر قرائت شد.

در این پیام آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

با اهدا سلام و گرامیداشت مقدم شما مسئولان محترم کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی به دیار دانش و فرهنگ و هنر و جهاد یعنی شهر تاریخی و ایمانی و فرهنگی اصفهان.

در ابتدای سخن از پیشگاه خداوند متعال توفیقات روز افزونتان را در خدمت هرچه بیشتر و خالصانه‌تر به فرهنگ و تمدن ملت بزرگوار ایران مسالت می‌کنم، بی شک وجود ظرفیت‌های مناسب قانونی در شوراهای شهر و مجموعه‌های شهری برای تأثیرگذاری مثبت و ارتقا سطوح و ابعاد فرهنگی و اجتماعی، اقتضا دارد تا شما مسئولان خدمتگزار با شناخت دقیق و بهره‌برداری شایسته از این ظرفیت‌ها، بسترها و زمینه‌های لازم را به منظور رشد فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی در شهرها ایجاد نمائید و از فرصت محدود مسئولیت خود در جهت تعالی فکری و رفتاری شهروندان و افزایش سطح فرهیختگی و فرزانگی جامعه استفاده نمائید.

در این راستا اگرچه سخن بسیار است، اما در این مجال کوتاه، لازم میدانم به سه نکته اساسی اشاره کرده و توجه شما میهمانان گرامی را بدان جلب نمایم.

نخستین نکته، ضرورت توجه جدی به اهمیت بنیانی مقوله فرهنگ است.

اساساً فلسفه بعثت پیامبران الهی و نزول کتاب‌های آسمانی به تصریح قرآن کریم امر فرهنگ، اصلاح فرهنگی، دستیابی به فرهنگ مطلوب و به تعبیر دیگر ایجاد تحول و تغییر وضعیت موجود نامطلوب فرهنگی به وضعیت مطلوب توأم با دانش و بینش بوده است: «هو الذی بعث فی الأمیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمة و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین از این رو باید گفت: فرهنگ زیربنای سایر ابعاد نهادی اجتماع از قبیل، سیاست اقتصاد و قانون و نظایر اینهاست و بنابراین مقوم مقدم بر آنهاست و اصلاح و ارتقا آن، نهادها در گرو رشد و تعالی فرهنگ است. نهاد سیاست و حکمرانی بدون تکیه به فرهنگ و یا بی اعتنا به فرهنگ سیاست خطرآفرین و مایه شر ملک و ملت است چنانکه نهاد اقتصاد بدون پشتوانه و پیوست، فرهنگ اقتصاد بیمار و ناتوان خواهد بود.

متأسفانه باید گفت به رغم آنکه بارها و بارها لطمه‌های سنگین بی توجهی به مقولهٔ فرهنگ را در عرصه‌های گوناگون، سیاسی اقتصادی و اجتماعی تجربه کرده‌ایم، اما هنوز هم فرهنگ و موضوعات و مسائل فرهنگی جایگاه شایسته خود را نه در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و نه در مقام اجرا و مدیریت‌ها به دست نیاورده است و از این جهت انصافاً «فرهنگ» نهاد مظلوم جامعه ماست.

دوم به فرهنگ باید به عنوان یک مقوله کاملاً تخصصی نگریسته شود یکی از ابعاد مظلومیت فرهنگ همین است که همگان خود را مجاز به مداخله و اظهار نظر و ارائه طریق در این عرصه خطیر و سرنوشت ساز می‌دانند در حالی که فرهنگ یک باب تخصصی و ویژه است.

مسئولان و اعضای محترم کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای شهر و نیز متصدیان و دست‌اندرکاران سایر بخش‌های فرهنگی هرگز نباید تصور کنند که صرف ریاست و مسئولیت آنان در این بخش‌ها موجب تخصص و کاردانی آنان در مقولهٔ فرهنگ و مسائل فرهنگی خواهد شد بلکه باید علاوه بر اینکه به طور جد مجهز به شناخت لازم از مسائل نظری و مشکلات

عملی در صحنه فرهنگ، باشند قطعاً از فکر و مشورت متخصصان و اندیشمندان در این عرصه، نیز کمال استفاده را بنمایند و به سخن و نقد و نظر آنان توجه جدی و التزام عملی داشته باشند و هیچگاه و به هیچ عنوان خود را مستثنی از آرا و انظار متفکران و اصحاب فرهنگ نشمارند. بدون شک شیوه‌های رویارویی با موضوعات و مسائل و مشکلات فرهنگی و خصوصاً تضاد و تنازع فرهنگ‌ها و نیز تنوع و تکثر خرده فرهنگ‌ها در دنیای معاصر نیازمند شناخت علمی و مطالعهٔ هدفمند و بهره گیری از عالمان و متخصصان اندیشه‌ورز است.

سوم اینکه عرصه فرهنگ مجموعه‌ای از باورها، اندیشه‌ها، ذخیره‌های فکری و ذهنی و عواطف و احساسات و اراده‌ها و خواسته‌های انسانی است و بدین ترتیب وجه درونی و باطنی انسان و جوامع انسانی را تشکیل می‌دهد؛ آنچه مهم‌تر از آرمان‌ها و ارزش‌هاست راه‌ها و روش‌هاست، چه بسیار ارزشهای متعالی که در پای روش‌های نادرست ذبح شده‌اند و مسیرها و راه‌های غلط آن آرمان‌های درست را بد و زشت جلوه داده‌اند.

در این زمینه توجه به این مطلب مهم لازم است که شیوه قرآنی اصلاح فرهنگی شیوه انگیزش از درون بر پایه دو عامل آگاهی و انتخاب است نه شیوه اجبار و سیطره؛

قرآن کریم تصریح می‌فرماید که دعوت به طریق صلاح و سداد یعنی راه خداوند، باید با ابزار سه‌گانه حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن انجام پذیرد «ادع إلی سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتی هی أحسن ان ربک هو اعلم بمن ضل عن سبیله و هو اعلم بالمهتدین»

«حکمت» به عنوان سخن عالمانه توأم با بینش که بیانگر حقایق روشن است؛ «موعظه حسنه» یعنی اندرز نیکو که خیرخواهانه و پندآموزانه است و «جدال احسن» به عنوان شیوه برتر گفتگو که موانع ذهنی مخاطب مخالف را به چالش می‌کشاند، ابزارهای سه گانه بسیار مهمی است که در این آیه شریفه به عنوان وسایل مهم دعوتگران الهی و اصلاح گران فرهنگی برشمرده شده و بیانگر این واقعیت اساسی است که دعوت اصلاحی باید عقل و قلب مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهد و عملاً بستر انتخاب آگاهانه و آزادانه را برای آنان فراهم سازد و از این رو اجبار و اکراه در این مسیر نمی‌تواند سازنده باشد: «فذکر انما انت مذکر لست علیهم بمصیطر»، «نحن اعلم بما یقولون و ما أنت علیهم بجبار فذکر بالقرآن من یخاف وعید».

این تعالیم حیات بخش و انسان ساز باید سرمشق و مورد توجه و اندیشه همه برنامه ریزان و دست‌اندرکاران فرهنگی جامعه و از جمله شما مسئولان محترم فرهنگی اجتماعی شوراهای شهر باشد و ان شاء الله بتوانید با استفاده از این آموزه‌های وحیانی در مسیر ارتقا فرهنگی شهروندان قدم‌های شایسته‌ای بردارید و به توفیق نائل آیید؛ تأییدات الهی را برای همه شما عزیزان از خداوند سبحان مسالت می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

حسین المظاهری

۵ / شوال المکرم / ۱۴۴۴

۶ / اردیبهشت ۱۴۰۲»

نشست‌های هم‌اندیشی به مجموعه‌های مشورتی تبدیل می‌شود / لزوم برنامه‌ریزی مؤثر فرهنگی

حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست اظهار کرد: شهر اصفهان به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) شهر شهیدان، شهر مردان خدا، جهاد، هنر و شهر علم و عالمان فرهیخته است، رهبر معظم انقلاب همواره بر علمایی که زاده اصفهان هستند یا در اصفهان زیست کرده‌اند، تاکید داشته‌اند.

وی با بیان اینکه وجود دانشنامه معظم تخت فولاد که اشاره‌ای به آسمان فروزان یعنی عالمان اصفهان دارد، تنها بخشی از ویژگی‌های این شهر را معرفی می‌کند، افزود: درباره ویژگی‌ها و توصیف شهر اصفهان نزدیک به هزار جلد کتاب در طول تاریخ نوشته شده است؛ هیچ شهر و کشوری را اینگونه نمی‌توان یافت که در باب توصیف ویژگی‌های آن اینگونه مطلب نوشته شده باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه امروز میزبان رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها از نقاط مختلف کشور هستیم، تصریح کرد: برگزاری این نشست در اصفهان و در ماه اردیبهشت از دو جهت شایسته بود، نخست برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در این ماه و دوم آنکه اردیبهشت، ماه رویایی شهر اصفهان است.

وی با تاکید بر اینکه ظرافت‌ها و جذابیت‌های شهر اصفهان را باید بیشتر به کشور و جهانیان معرفی کنیم، خاطرنشان کرد: اصفهان میراث‌دار هنر عالم و حکیمی همچون شیخ بهایی است که سوم اردیبهشت‌ماه سالروز تولد آن بوده است و از این بابت هفته فرهنگی اصفهان در این بازه زمانی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام مهروی‌پور با اشاره به اینکه نشست‌های هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی از اولویت‌های شورای اسلامی در دوره ششم است که پیش از این محقق نشده بود، گفت: امیدواریم برگزاری چنین نشست‌های هم‌اندیشی در کنار تبادل نظر و انتقال تجربیات ارائه پیشنهادات و راهکارها، بستری برای زندگی بهتر مردم باشد.

وی با بیان اینکه نشست رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی با جلسه رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی شهرهای حماسه‌ساز انقلاب اسلامی نیز همراه است، ادامه داد: ظرفیت‌های فرهنگی شورای اسلامی زیاد است، لذا از این ظرفیت‌ها به بهترین نحو باید استفاده کرد؛ شهرداری‌ها از زمانی که در باب فرهنگ و فرهنگسراها یا مباحث ورزشی و موضوعات اجتماعی شهر ورود کرده‌اند، به ارتقای سرانه ورزشی، تقویت موضوعات فرهنگی و حتی توسعه مباحث اجتماعی کمک شایانی کرده است، البته لازمه ادامه راه ریل‌گذاری صحیح مبتنی بر هم‌اندیشی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر در اوج حملات ترکیبی هجمه‌های فرهنگی هستیم و این شرایط به ما گوشزد می‌کند که باید با برنامه‌ریزی صحیح و مؤثر فرهنگی به مقابله با دشمن تا دندان مسلح در عرصه فرهنگی برویم.

وی تاکید کرد: در این راستا به دنبال آن هستیم نشست‌های هم‌اندیشی را به مجموعه‌های مشورتی که دارای ویژگی‌هایی از جمله قالب زمانی معین که بیشتر فصلی است و همچنین بر اساس چارچوب‌های مدرن و پیوسته برگزار می‌شود، تبدیل کنیم.

کد خبر 657120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.