تأثیر مخرب فیلتر جدید تیک‌تاک بر کاربران آن

فیلترهای زیبایی از جمله فیلتر مسحورکننده تیک‌تاک، bold glamor، اثرات مخرب بسیاری بر کاربران این رسانه اجتماعی به‌ویژه نوجوانان دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فیلتر جدید تیک‌تاک، bold glamor به‌معنی «جذاب‌کننده جسورانه»، هرچند بنا بر ادعای مدیران در راستای ایجاد فضایی مثبت و حمایتی برای همه طراحی شده است، ویژگی‌های فیزیکی و ظاهری کاربران را به‌گونه‌ای بهبود می‌بخشد که با ایجاد اهداف غیرواقعی از کمال فیزیکی درک‌شده آن‌ها همراه است و بر عزت‌نفس آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

ارائه خدمات در بیشتر پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی مستلزم داشتن حداقل ۱۳ سال سن است، با این حال تحقیقات نشان می‌دهد تعداد قابل‌توجهی از کودکان بین ۹ تا ۱۲ سال اکنون دارای پروفایل رسانه‌های اجتماعی هستند. از سوی دیگر آموزش‌های مربوط به ایمنی آنلاین بودن، به جای خطرات عاطفی که ممکن است کودکان را تهدید کند، بر خطرات فیزیکی و فریب‌های احتمالی موجود در بستر این فضاها تمرکز دارد، چراکه ممکن است حتی کاربران بزرگسال نیز تجربه یا آگاهی کافی در زمینه این خطرات را نداشته باشند. به این ترتیب اثرات مخرب فیلترها به‌عنوان افکت‌های تصویری دیجیتالی که ظاهر افراد را متحول می‌کند چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و آموزش‌هایی درباره آن‌ها ارائه نمی‌شود.

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند یک واقعیت افزوده باشند و به‌ویژه بین کودکان و نوجوانان بر احساسات خودآگاهی مرتبط با ظاهر فیزیکی آن‌ها تأثیر گذارند، تا جایی که نمایش خود واقعی آن‌ها به‌صورت تصاویر بدون فیلتر با ایجاد احساس غم همراه باشد و استفاده از فیلتر برای بهبود ظاهر و آرایش، آن‌ها را خوشحال کند و به وجد آورد. با این وجود تصاویر فیلتر شده ممکن است با احساس عزت‌نفس منفی دنبال شود، چراکه کودکان و به‌طور کلی انسان‌ها سعی می‌کنند خود را زیبا جلوه دهند و در آخر با احساس ناامیدی مواجه شوند.

نقش فیلترهای زیبایی رسانه‌های اجتماعی بر کودکان

در تحقیقی روی هشت گروه متمرکز بر فعالیت‌های کودکان ۱۰ و ۱۱ ساله در فضای مجازی، استفاده از فیلترها به‌عنوان یکی از این فعالیت‌ها مورد بررسی قرار گرفت. به این صورت که مجموعه‌ای از تصاویر کاربران رسانه‌های اجتماعی اسنپ‌چت پس از استفاده از فیلترها در اختیار این کودکان قرار گرفت. پس از آن سوالاتی هم‌چون «به نظر شما، این تصاویر چه تفاوتی با ظاهر واقعی این افراد دارد؟» و «چرا مردم از فیلترها استفاده می‌کنند؟» از این گروه پرسیده شد.

نتایج حاکی از یک شکاف واضح و متمایز بود. پسرها بر این باور بودند که از فیلترها برای سرگرمی، شوخی و خنداندن دیگران استفاده می‌شود، اما دخترها باور داشتند که فیلترها برای ایجاد یک تصویر ایده‌آل که با ایده‌آل‌های زیبایی مطابقت دارد، همچنین به‌منظور اعتبارسنجی این تصویر در قالب لایک و کامنت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دخترها در این تحقیق معتقد بودند که فیلترها به انسان ظاهری کامل و بی‌عیب و نقص می‌دهد، عیوب ظاهری آن‌ها را می‌پوشاند، رنگ پوست بهتری ایجاد می‌کند، ویژگی‌های ظاهری که دوست ندارند کسی متوجه آن‌ها شود را برطرف می‌کند و سطح اعتمادبه‌نفس آن‌ها را ارتقا می‌دهد. در واقع دخترها با تأکید بر پای‌بندی به ایده‌آل‌های فیزیکی ادراک شده خاص، باور داشتند که به بیان خود به‌شدت با ظاهر مرتبط است.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که دختران در حال درونی‌سازی آرمان‌های زیبایی هستند که از طریق رسانه‌های اجتماعی به آن‌ها تلقین می‌شود، حال‌آن‌که اتخاذ یک ظاهر فیزیکی بدون هیچ‌گونه عیب و نقص از طریق فیلترها ممکن است عواقب عاطفی ناگواری به دنبال داشته باشد.

بنابراین لازم است عواقب عاطفی استفاده از این ابزارهای تغییر ظاهر و مشاهده مداوم آن‌ها در فیدهای رسانه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گیرد و با برگزاری بحث‌های آزاد، به دختران کمک کرد تا یاد گیرند که این آرزوهای فیزیکی دست‌نیافتنی واقعیت را نشان نمی‌دهند.

bold glamor، جدیدترین فیلتر زیبایی تیک‌تاک است که بحث‌های موجود در مورد استاندارهای زیبایی سمی در رسانه‌های اجتماعی را مطرح می‌کند و به کاربران چهره جدیدی می‌بخشد. این فیلتر که بی‌سروصدا برای بیش از یک میلیارد کاربر این برنامه منتشر شده است.

کاربران با استفاده از این فیلتر، ظاهری مسحورکننده به خود می‌گیرند که برخلاف نسخه‌های قبلی به‌طور کامل روی صورت آن‌ها می‌نشیند و با بهره‌گیری از قابلیت هوش مصنوعی ثابت می‌ماند، به این ترتیب با حرکت کردن و حتی قرار دادن دست‌ها روی صورت باز هم اثرات این فیلتر جدید تا زمان غیرفعال کردن آن، همچنان پابرجا است. علاوه بر این با وجود ویژگی‌هایی که bold glamor به صورت کاربران می‌افزاید، تشخیص این‌که فرد در حال استفاده از فیلتر است یا چیزی که به نمایش درآمده چهره واقعی خود او است، دشوار و حتی غیرممکن می‌شود.

کاربران رسانه اجتماعی تیک‌تاک با استفاده هر چه بیشتر از این فیلتر هر روز بیش از پیش ظاهر بدون فیلتر و فیلتر شده خود را به یکدیگر مقایسه می‌کنند که این اقدام منجر به ایجاد اهداف غیرواقعی از کمال فیزیکی درک‌شده آن‌ها می‌شود و بر عزت‌نفس آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

اثرات مخرب فیلتر bold glamor

bold glamor که به‌عنوان افسانه زیبایی از آن یاد می‌شود، ممکن است به رفتارهای ناسالمی از جمله رژیم غذایی بسیار سخت و غیرمعمول، مقایسه بیش‌از حد خود با دیگران و کاهش اعتمادبه‌نفس منجر شود. این فیلتر آنی و قدرتمند است، به این ترتیب کسانی مانند نوجوانان تحت فشار که مشتاق تأیید اجتماعی هستند، آنچه را که پس از غیرفعال کردن فیلتر می‌بینند، دوست نخواهند داشت و این امر مشکل‌ساز است. علاوه بر این قابلیت هوش مصنوعی این فیلتر راه‌های جدیدی را برای سوءاستفاده باز می‌کند، زیرا از شناسایی چهره واقعی کاربران در فضای آنلاین پیشگیری می‌کند.

کد خبر 657092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.