جانمایی صحیح مبلمان شهری کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا می‌دهد

یک کارشناس شهرسازی گفت: امروزه مقوله مبلمان شهری با مفهوم امکانات زندگی، رفاه و روابط اجتماعی ارتباط پیدا می‌کند و می‌تواند بسترساز تقویت کیفیت زندگی شهروندان باشد؛ لذا رعایت اصول استانداردهای مبلمان شهری سبب به وجود آمدن ساختاری موزون و بهبود کیفیت محیط شهری می‌شود.

زینب حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رعایت نکردن استانداردهای مبلمان شهری سبب به وجود آمدن ساختار ناموزون و کاهش کیفیت محیط شهری می‌شود، شهروندان از راحتی و مناسب بودن کفپوش خیابان‌ها و پیاده‌روها و فضاهای کافی برای پیاده‌روی ناراضی هستند.

وی افزود: پیاده‌روها از مهم‌ترین شبکه‌های دسترسی شهری است که باید از نظر سهولت در حرکت، نقاط مکث، دید و گریز بدون مانع باشد.

این کارشناس شهرسازی با تاکید بر اینکه طراحی و اجرای شبکه‌های عابر پیاده‌، جنس، کف و شیب باید به‌نحوی طراحی شود که رضایت شهروندان را در پی داشته باشد، خاطرنشان کرد: شهروندان در شهرهای امروزی از آلودگی‌های ناشی از خانه‌های متروکه و دیوارنوشته‌ها احساسی راحتی نمی‌کنند زیرا نوشته‌ها و برگه‌های اعلانات و آگهی‌هایی که بی‌رویه نصب شده است، موجب می‌شود چهره شهر در بسیاری از نقاط زیبا جلوه نکند.

حسینی ادامه داد: مناسب نبودن سیستم دفع فاضلاب و جمع‌آوری زباله‌ها بر اغتشاش چهره بصری شهر اثرگذار است و بهبود سیستم دفع فاضلاب و جمع‌آوری زباله اثرات منفی بر منظر شهر می‌گذارد.

وی گفت: رعایت اصول استانداردهای مبلمان شهری باعث به وجود آمدن ساختار موزون شهر و بهبود کیفیت محیط شهری می‌شود، برعکس رعایت نکردن اصول استانداردهای مبلمان شهری سبب کاهش کیفیت محیط شهر خواهد شد.

حسینی افزود: امروزه مقوله مبلمان شهری به شکل وسیعی با مفهوم امکانات زندگی، رفاه و روابط اجتماعی ارتباط پیدا می‌کند و می‌تواند بسترساز تقویت کیفیت زندگی شهروندان باشد.

وی اظهار کرد: میان میزان دسترسی به مبلمان شهری و ابعاد کیفیت زندگی بر سلامت جسمانی، سلامت روانی، ارتقای ارتباطات اجتماعی و رضایت از محیط کالبدی شهر، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.

کد خبر 656971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.