نشست «از ابن‌سینا تا خواجه نظام‌الملک» در هفته فرهنگی اصفهان

مدیر دفتر مطالعات فرهنگ عامه شهرداری اصفهان از برگزاری نشست دهم «شیوه ما مردمان» با عنوان «از ابن‌سینا تا خواجه نظام‌الملک» در هفته فرهنگی اصفهان خبر داد.

امین خیام‌باشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: نشست دهم «شیوه ما مردمان» از سلسله‌نشست‌های بررسی ارتباط متقابل فرهنگ عامه و گستره اجتماعی با عنوان «از ابن‌سینا تا خواجه نظام‌الملک» به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان توسط دفتر مطالعات فرهنگ عامه اصفهان برگزار می‌شود.

وی افزود: در این نشست به شخصیت‌های علمی سده‌های چهارم و پنجم هجری دوره سلجوقی با سخنرانی قاسم پورحسن، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی پرداخته می‌شود.

مدیر موزه عصارخانه شاهی تصریح کرد: این نشست امروز _سه‌شنبه پنجم اردیبهشت‌ماه_ ساعت ۱۷ تا ۱۹:۳۰ در سالن همایش کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.

نشست «از ابن‌سینا تا خواجه نظام الملک» در هفته فرهنگی اصفهان

وی اضافه کرد: ورود برای عموم آزاد بوده و امید است علاقه‌مندان و به‌ویژه دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته‌های فلسفه، حکمت، تاریخ، ادبیات و علوم سیاسی و دیگر رشته‌های انسانی در این برنامه سخنرانی مشارکت کنند و از نظرات و راهبردهای این استاد برجسته بهره ببرند.

خیام‌باشی با بیان اینکه رویکرد محوری برنامه سخنرانی است، افزود: درواقع با تحلیل کتاب سیاست‌نامه و اندیشه‌های خواجه نظام‌الملک می‌توانیم با ترسیم راهبردی مشخص به‌نوعی وضعیت اجتماعی فرهنگی و فکری کلی آن زمان دسترسی داشته باشیم.

وی گفت: راهبرد و تحلیل شخصیتی خواجه نظام‌الملک، تحلیل کتاب «سیاست‌نامه» و «سیرالملوک» است و دوره طلایی اصفهان را از زمان صفوی به سمع و نظر همگان رسانده و بیشتر آثار مربوط به آن دوره برجسته‌است.

مدیر دفتر مطالعات فرهنگ عامه شهرداری اصفهان گفت: ۶۰۰ سال قبل دوره طلایی اول اصفهان، از زمان ورود ابن‌سینا به این شهر بوده و توجه تمام متفکران آن زمان و انتقال مرکزیت علمی فرهنگی از بغداد به اصفهان آن زمان اتفاق افتاده و این مهم به‌طورحتم درباره شکل‌گیری هویت و فرهنگ عامه این شهر تأثیر بسزایی داشته و قابل‌تحلیل و بررسی است.

کد خبر 656905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.