اینجا همبستگی و نشاط موج می‌زند

«شادی» و «نشاط»، جامع‌ترین تعریف و توصیفی است که می‌توان از اجرای جشن بزرگ «به‌ افتخار اصفهان» در هفته فرهنگی این شهر به کار برد، خانواده‌ها و افرادی که بنا به گفته خود با حضور در این جشن توانسته‌اند ساعتی از استرس و دغدغه‌های فکری روزمره بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای دور شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زنده‌رود در تاریکی شب هم زیباست، حتی در ظلمت شب هم صدای جاری بودنش نشان از ارمغان سرزندگی برای شهر اصفهان دارد؛ بی‌دلیل نبوده است که نامش را «زنده‌رود» گذاشته‌اند.

در حال قدم زدن از کنار این رودخانه و ابراز خوشحالی از جاری بودن آن، پسر نوجوانی را می‌بینیم که با گام‌های تند قدم برمی‌دارد و به خانواده‌اش می‌گوید: «کاش جا گیرمان بیاید، زود باشید جا گیرمان نمی‌آید.» با شنیدن این جمله کنجکاو می‌شوم که چه خبر است، اما اینکه این خانواده برای پیدا کردن مکان زیبا یا به اصلاح خوش‌جا برای وقت‌گذرانی در پردیس هنر عجله دارند، حس کنجکاویم را برطرف می‌کند.

فضای گسترده نورانی و انبوه جمعیت، این حس کنجکاوی را در من بیشتر می‌کند. باورکردنی نیست همچون استادیوم فوتبال جمعیت انبوهی در سالن سرباز پردیس هنر نشسته‌اند، اول با خود فکر می‌کنم که این جمعیت آمده‌اند تا بازی فوتبال را به‌صورت زنده تماشا کنند، اما بیشتر که دقت می‌کنم تلویزیون‌های بزرگ، رقص نور، دکور و صحنه‌ای که در این فضا در نظر گرفته‌اند حاکی از برگزاری یک جشن بزرگ می‌دهد.

ناخودآگاه از یکی از حضار می‌پرسم چه خبر است و او با هیجان خاصی می‌گوید: «جشن بزرگ به افتخار اصفهان، مگر شب گذشته نیامدی؟ به مناسبت هفته فرهنگی این جشن داره برگزار میشه». به جمعیت انبوه نگاه می‌کنم، از فرد سالخورده تا کودک سه‌ساله حضور دارند و منتظر هستند جشن شروع شود. درحالی‌که به دنبال صندلی برای نشستن می‌گردم، ناگهان پروژکتورهای فضای خاص خاموش می‌شود و مجری برنامه از میان جمعیتی روی صحنه می‌رود. بیش از خیرمقدم و هیجان مجری برنامه، کف زدن و شادی مردم حاضر در این برنامه توجهم را جلب می‌کند، با مشاهده این صحنه به جمله «نقش برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در نشاط اجتماعی» پی می‌برم و با اجرای هر آیتم از برنامه و شادی حاضران، این موضوع بیشتر برای من اثبات می‌شود.

اینجا همبستگی و نشاط موج می‌زند

ایجاد حال خوش برای شهروندان

مرد میان‌سالی که به همراه همسر، فرزندانش و پدر و مادر و همسرش در این جشن شرکت کرده‌، درباره این جشن می‌گوید: «من و خانواده‌ام از این برنامه اطلاع نداشتیم و به‌طور اتفاقی شب گذشته که در پارک پردیس هنر نشسته بودیم، از این برنامه اطلاع پیدا کردیم. به نظر من در این دوره هر کسی درگیر رفع مشکلات اقتصادی و خانوادگی خود است، بنابراین برگزاری این جشن‌ها واقعاً می‌تواند در تغییر حال و خوشحالی مردم کمک کند.»

وی ادامه می‌دهد: «از این جهت می‌گویم برگزاری این جشن‌ها مهم است که بسیاری از افرادی که از لحاظ درآمدی درس سطح پایین‌تر قرار دارند، بدون اینکه بخواهند هزینه‌ای پرداخت کنند، می‌توانند در این جشن‌ها شرکت و لحظات شادی را با خانواده خود سپری کنند؛ ای کاش این برنامه‌ها در طول سال ادامه داشته باشد تا افراد بیشتری از آن استفاده کنند.»

اینجا همبستگی و نشاط موج می‌زند

اصفهان گنجینه ناشناخته

هنوز صحبت‌هایم با این پدر خانواده تمام نشده است که صدای کف زدن‌ها به خاطر حضور حسن اکلیلی، پیشکسوت تئاتر و سینما روی صحنه بیشتر می‌شود. پس از گپ‌وگفت کوتاه مجری با اکلیلی، این هنرمند رو به جمعیت می‌کند و می‌گوید: «اصفهان گنجینه‌ای ناشناخته برای ما مردم اصفهان و کشور است، اصفهان پر از ظرفیت و استعداد و است و در تمام حوزه‌های هنری همچون موسیقی، سینما و تئاتر صاحب سبک است، چه طور نباید این شهر را دوست داشت؟ باید به زندگی در این شهر افتخار کرد.»

اینجا همبستگی و نشاط موج می‌زند

رها شدن از دغدغه‌های ذهنی با شرکت در جشن به‌افتخار اصفهان

در حالی که حسن اکلیلی روی این جمله تأکید دارد، صدای خانم جوانی که با صدای بلند می‌گوید: «موافقم»، توجهم را به خود جلب می‌کند. برای مصاحبه سراغ او می‌روم و پس از سلام و معرفی خود از تجربه شرکت در این جشن از او می‌پرسم، در حالی که که دختر این خانم با خنده به مادرش می‌گوید: «مامان معروف شدی»، پاسخ می‌دهد: «من از شهر تبریز برای دیدن دوست صمیمی و خانواده‌شان آمده‌ام، جدا از میهمان‌دوستی مردم اصفهان، برای باورنکردنی نیست که این شهر این‌همه زیبایی و هنر و فرهنگ داشته باشد.»

وی ادامه می‌دهد: «این جشن برای من و خانواده‌ام که در اصفهان زندگی نمی‌کنیم بسیار جالب بود، ازاین‌جهت اینکه نه‌تنها برنامه تفریحی و سرگرمی بود بلکه در کنارش بدون اینکه احساس خستگی کنی به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری شهر اصفهان می‌پردازد، به‌ویژه آن قسمت از برنامه استندآپ کمدی که با زبان طنز به لهجه‌ها و فرهنگ‌عامه مردم اصفهان می‌پردازد، واقعاً با حضور در این برنامه برای ساعاتی از فکرها و نگرانی‌هایی که در طول روز با آن درگیر هستم، رها شدم.»

آیتم‌های برنامه همچون استندآپ کمدی، اجرای شعر طنز و غیره در حال انجام و هرلحظه جمعیت در حال افزایش است. هر چه زمان می‌گذرد و برنامه‌های متعدد برگزار می‌شود شادی و نشاط حضار را در چهره آنان می‌توانی مشاهده کنی. صدای خنده بلند و درخواست حضار برای ادامه‌دار بودن هر آیتم از برنامه نشان می‌دهد که این جشن توانسته تأثیرات لازم را در ارتقای شادی و نشاط اجتماعی در بین شهروندان بگذارد اما نکته‌ای که بیش از هر قسمت از برنامه قابل‌تأمل است، اجرای آهنگ زنده‌باد اصفهان برای بار چندم به درخواست حضار است. آهنگ در عین شاد بودن به ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی اصفهان می‌پردازد و هر دفعه در حین و پس از پخش آن، شاهد هستید که عده‌ای با صدای بلند عبارت‌هایی همچون اصفهان دوستت دارم را می‌شنوی.

در نظر گرفته شدن سلایق جوانان در جشن بزرگ به‌افتخار اصفهان

از یکی افراد که با صدای بلند بارها این جمله را تکرار می‌کند، از اثرگذاری این جشن در معرفی شهر اصفهان و حس غرور شهروندان نسبت به زندگی در این شهر می‌پرسم، وی پاسخ می‌دهد: «واقعیتش من همچون هر فردی عاشق شهری هستم که در آن زندگی می‌کنم، اما نمی‌دانم این جشن چه خاصیتی دارد که در حین برگزاری آن بیشتر افتخار به اصفهانی بودنم می‌کنم؛ واقعاً بعد از مدت‌ها توانسته‌ام هیجان و شادی زیاد کنم و به قول دوستانم توانستم انرژی خود را تخلیه کنم.»

وی ادامه داد: برای من که بیکار هستم، رفتن به سینما یا کنسرت امکان‌پذیر نیست، زیرا شرکت در این برنامه‌ها نیاز به‌صرف هزینه زیادی دارد، اما با شرکت در این جشن نه‌تنها در یک کنسرت مجانی شرکت کردم بلکه توانستم بیش از سه ساعت در کنار دوستانم شادی کنم و بخندم، ای کاش این برنامه‌ها ادامه داشته باشد چون نیاز امروز جامعه به‌ویژه ما جوانان است.»

اینجا همبستگی و نشاط موج می‌زند

رویکرد جشن بزرگ به‌افتخار اصفهان

علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در حاشیه این جشن با اشاره به رویکردی که از سوی این اداره و مراکز آن در طول هفته فرهنگی دنبال می‌شود، می‌گوید: اداره هنری دارای رویکردی است که در اصطلاح به زمینه‌های مختلف نگاه تخصصی دارد.

وی ادامه داد: در برنامه‌هایی که به‌نوعی جشن هستند و مخاطب آن خانواده‌ها و عموم مردم است، سعی شده این نگاه تا حد امکان حفظ شود.

وی توضیح داد: اعتقادداریم باید به ذائقه مردم در یک سطحی به بالاتر توجه کرد و در آن سطح به تولید اثر برای مردم پرداخت.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: در میان بسیاری از موزیسین‌ها و خوانندگان ایرانی اصفهانی، از لحاظ درست‌خوانی گزینش بسیاری صورت گرفته تا درنهایت از میان این گزینه‌ها، به خوانندگانی که طی این سه شب به روی صحنه می‌روند و اجرای موسیقی می‌کنند انتخاب‌شده‌اند.

وی بابیان اینکه پارامترهای مدنظر اداره هنری مشخص بود، می‌افزاید: در این مؤلفه‌های مدنظر، بنا بر این بود تا در اجرای برنامه‌ها، خواننده‌ای که دعوت می‌شود، اصفهانی و الزاماً از همین شهر و اقلیم باشد و در حوزه موسیقی، صحیح و درست عمل کند؛ به‌عنوان‌مثال محمد اصفهانی در حوزه موسیقی پاپ مطرح است و در حوزه موسیقی ایرانی و سنتی نیز حسام‌الدین سراج و هادی معتمدی مطرح هستند.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان می‌گوید: چهره شاخص بودن در حوزه کاری این هنرمندان از دیگر پارامترهای مدنظر برای انتخاب خواننده بود که خوشبختانه با بررسی‌های به‌عمل‌آمده این گزینه‌ها انتخاب شدند.

وی اضافه می‌کند: اعتقاد بر این است که باید این اتفاق را رقم زد، چراکه بسیاری از خوانندگان دیگر یا گروه‌های موسیقی هم هستند که اجرای خوبی دارند اما الزاماً پارامترهای مدنظر را ندارند.

اینجا همبستگی و نشاط موج می‌زند

همبستگی اجتماعی، نتیجه انجام کار درست

عطریان بابیان اینکه هنر، ابزاری در همبستگی اجتماعی است، تأکید می‌کند: همبستگی اجتماعی، به‌نوعی نتیجه انجام کار درست و صحیح انجام دادن است اما وقتی چنین کاری انجام می‌شود، در نتیجه یکی از نتایج خوب آن این است که همبستگی اجتماعی حاصل شود.

وی اظهار می‌کند: آقایان اصفهانی، معتمدی و سراج دارای تجربه خوبی در اجرای موسیقی صحنه‌ای و زنده) هستند؛ این هنرمندان به خوبی می‌توانند شوق مردم را برانگیزند و مردم را به اوج و انتهای لذت شنیدن موسیقی برسانند.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: لذت شنیدن موسیقی خود یکی از نعمت‌ها بوده و خوشبختانه در شهر اصفهان این لذت همچنان جاری و ساری است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ای که با حضور خوانندگان برگزار می‌شود به‌صورت استیج برگزار می‌شود و دارای شرایطی است، ادامه می‌دهد: بحث رایگان بودن ارائه خدمات و برنامه‌ها به مردم یک بحث کلی است اما درهرصورت باید در هفته فرهنگی، فضایی برای تنفس تمام اقشار فراهم کرد.

عطریان می‌افزاید: هفته فرهنگی، یک جشن و نشان بزرگ است با هدف بازشناسایی هویت فرهنگی اصفهان که به‌صورت سالانه تکرار می‌شود.

وی ادامه داد: اگر هدف ما این است و قصد داریم به مردم یادآوری شود که چه فردی هستیم، در کجا زندگی می‌کنیم و اصفهان چیست؟ مهم‌تر از همه اینکه بیان کنیم این شهر فقط چهار خیابان امروزی و بنای تاریخی نیست، باید این زمینه را برای همگان فراهم سازیم تا بدون دغدغه مالی در این برنامه‌ها شرکت کنند.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اضافه می‌کند: در این اداره برنامه‌های مختلفی ترتیب دیده‌شده است. به‌عنوان‌مثال هم‌اکنون برنامه تئاتر در حال برگزاری است که درواقع مردم باید برای تماشای آن بلیت تهیه کنند.

وی می‌گوید: در برنامه‌هایی که در عرصه عمومی شهر برگزار می‌شود و پردیس هنریکی از این عرصه‌های عمومی به شمار می‌رود؛ رویکرد رایگان در نظر گرفته‌شده تا همه مردم بتوانند از امکانات فراهم‌شده استفاده کنند و این تعادل بتواند میان همه به نسبت برقرار شود.

کد خبر 656888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.