اختیارات قانونی شوراها بیشتر شود

رئیس شورای اسلامی شهر رشت گفت: مجلس شورای اسلامی با بازنگری در وظایف شوراها و اعطای اختیارات قانونی بیشتر به این نهاد مردمی باید تصمیم‌هایی بگیرد تا مجموعه مدیریت شهری بتواند بسیاری از خواسته‌های شهروندان را محقق کند.

محمدحسین واثق‌کارگرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آغاز به‌کار شوراهای اسلامی شهر و روستا در نهم اردیبهشت ۱۳۷۸، به تأسی از سخن امام خمینی (ره) مبنی بر واگذاری اختیارات شهرها و روستاها به مردم، با صدور پیام ویژه‌ای از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) آغاز شد اما دیدگاه امام خمینی (ره) درخصوص شوراها، تاکنون محقق نشده است‌.

وی با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وظایفی را برای پارلمان‌های شهری تعیین کرده است که این اختیارات نسبت به سایر شهرهای کشورهای جهان بسیار محدود است، افزود: در ایران مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد و شوراها در رأس امور مدیریت شهری نیستند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت خاطرنشان کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله آب، برق، گاز، مخابرات، راهنمایی و رانندگی وآموزش و پرورش باید زیرمجموعه مدیریت یکپارچه شهری و شهرداری باشد تا شوراها بتوانند با تحقق بخشیدن به خواسته‌های شهروندان، اهداف امام خمینی (ره) را در این نهاد مردمی عملی کنند.

واثق‌کارگرنیا تصریح کرد: مردم با شرکت در انتخابات شوراها و انتخاب نمایندگان خود، از آن‌ها انتظار خدمت بیشتری دارند و زمانی که در زمینه آب و برق و فاضلاب شهری با مشکل مواجه می‌شوند، به شورا مراجعه می‌کنند و این نهاد به دلیل محدودیت اختیارات قانونی و نظارتی، نمی‌تواند به مردم خدمات مناسبی ارائه کند.

وی گفت: به عنوان نماینده مردم در پارلمان شهری، مطالبات شهروندان را با دستگاه‌های متولی و خدمات‌رسان مکاتبه و پیگیری می‌کنیم اما به دلیل خلأ قانونی بسیاری از خواسته‌های آن‌ها به نتیجه دلخواه و مطلوب نمی‌رسد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی باید با بازنگری در وظایف شوراها و اعطای اختیارات قانونی بیشتر به این نهاد مردمی تصمیم‌هایی بگیرد تا مجموعه مدیریت شهری بتواند بسیاری از خواسته‌های شهروندان را محقق کند.

به گزارش ایمنا، شهر رشت مرکز استان گیلان ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت دارد که در طول شبانه‌روز این جمعیت به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد.

کد خبر 656860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.