مشهود بودن تجلی معنویت شخصی در تمام آثار شیخ‌بهایی

دانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان با بیان اینکه حکمت یک علم واحد است و اگر فردی به دنبال این علم باشد باید در گفتار و قلم خود نشان دهد، گفت: این موضوع در تمام آثار شیخ بهایی مشهود است و تجلی معنویت شخصی خودش را در تمام آثارش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی کرباسی‌زاده، امروز _دوشنبه چهارم اردیبهشت‌ماه_ در مراسم رونمایی از کتاب شرح کنزالحساب فی خلاصه الحساب شیخ بهایی، اظهار کرد: شیخ بهایی دارای مثنوی‌های جذابی است، مبنای حکمت شیخ، حکمت ایمانی است، شش نوع حکمت فکری در اصفهان عصر صفوی مطرح است که شامل حکمت یمانی میرداماد، حکمت ایمانی شیخ بهایی، حکمت تطبیقی میرفندرسکی، حکمت متعالی صدرایی، حکمت تنزیهی ملارجب‌علی تبریزی و حکمت نو مشاییان اصفهان می‌شود.

وی افزود: در سال ۱۳۹۰ این موضوع مطرح شد و یک نویسنده در همین خصوص کتابی را به نقد از کتابی دیگر که در دانشگاه لندن به چاپ رسیده و شش حکمت را زیر سوال برده بود به نگارش درآورد، افرادی که اهل فلسفه هستند تصور می‌کنند فلسفه به معنای فلسفه اشراقی یعنی شیخ اشراق و فلسفه مشایی یعنی ابن‌ اسینا است و هرکدام از فیلسوفان ما هرکدام تابع یکی از این‌ها هستند، از جمله ملاصدرا که مکتب جدیدی را تأسیس کرده است.

دانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان تصریح کرد: شیخ بهایی با این فکر مخالف بوده و معتقد است که فلسفه خودش ناشی از فکر بزرگ‌تری به نام حکمت است، حکمتی که صرفاً محدود به آثار ابن‌ سینا، ملاصدرا و میرداماد نمی‌شود، شیخ بهایی حکمتی به نام اربعین دارد، اگر مجموعه نکات را به یکدیگر وصل کنیم بسته‌ای به نام حکمت ایمانی استخراج می‌شود.

وی اضافه کرد: این به معنای آن نیست که شیخ بهایی علوم رسمی را مذمت می‌کند، در کل قرون اسلامی وقتی به قرن ۱۱ می‌رسیم آخرین فردی که می‌شود در جامعیت از او نام برد شیخ بهایی است، بعد از قرن یازدهم فاتحه جامعیت خوانده شد، چیزی که در قرن بیستم به بعد داریم مذمتی است از علم اصولی و ترویج علم شهودی، شیخ به دنبال اینکه اثری مستقل در فلسفه بنویسد نبوده.

وی گفت: حکمت یک علم واحد است و اگر فردی به دنبال این علم باشد باید در گفتار و قلم خود نشان دهد، این موضوع در تمام آثار شیخ بهایی مشهود است و تجلی معنویت شخصی خودش را در تمام آثارش نشان دهد اما فیلسوفانی داریم که فلسفه را به صورت خشک و استدلالی فقط در کتاب دارند.

کتاب شرح کنزالحساب در ۹ باب نوشته شده است

اکبر زمانی در این مراسم اظهار کرد: شرح کنزالحساب در مورد خلاصه الحساب شیخ بهایی است، این کتاب را تاکنون ۵۹ نفر تشریح کردند و بنده برای شصتمین بار این کار را انجام دادم، بهترین خلاصه متعلق به فرهاد میرزا معتمد الدوله بوده که ۱۸۰ سال پیش زیست می‌کرده و حاکم ولایت همدان، کردستان، خوزستان و فارس بوده که سمت‌های متعددی داشته و چندین کتاب هم نوشته که معروف‌ترین آن همین کنزالحساب است‌.

وی ادامه داد: این کتاب حدود ۳۰ سال به عنوان کتاب درسی تدریس می‌شده است، به زبان‌های آلمانی و فرانسوی نیز ترجمه شده است، در ایران، عراق، مصر، ترکیه و هندوستان تدریس می‌شده است.

مصحح و محقق ریاضی در خصوص دلیل پرداختن به این کتاب، گفت: فردی به نام نور از قسمت فرهنگی یونسکو به اصفهان آمده بود، جایزه‌ای به نام شیخ بهایی در معماری برگزار می‌شد، برای ارائه مدرک مستند می‌خواستند، در آن زمان هیچکدام از حضار موفق نبودند و شیخ بهایی را آن گونه که باید نمی‌شناختند، بنده تصمیم گرفتم بر قسمت ریاضیات تمرکز کنم و سعی کردم با مثال‌های ساده مسائل را بیان کنم، ضمن اینکه نیاز بود اطلاعات بیشتری در زمینه ریاضیات داشته باشم مس به مطالعات کتب دیگر هم پرداختم‌.

زمانی با اشاره به اینکه کتاب در ۹ باب نوشته شده است خاطرنشان کرد: در حساب اعداد صحیح، در حساب کسرها، استخراج مجهولات از تناسب، در حساب خطائین، در استخراج مجهولات به عمل عکس، در مساحت اشکال، اعمال و اجرای قنوات، در استخراج مجهولات به طریق جبر و مقابله و در قواعد شریفه، ۹ باب این کتاب هستند.

تجلی معنویت شخصی در تمام آثار شیخ‌بهایی مشهود است

هندسه کاشی‌کاری‌های بناهای قدیم مربوط به دوران صفوی است

پیام سراجی اظهار کرد: قسمت عظیمی از هندسه‌ای که در کاشی‌کاری‌های قدیمی باقی‌مانده است، مربوط به کاشی‌کاری‌ها و هندسه دوران صفویه است.

وی ادامه داد: طرح‌های گره در هنر کاشی‌کاری، طراحی قسمت‌های مختلف بنا، مشبک‌های پنجره‌ها و هنرهای سنتی کاربرد زیادی دارد، ترسیم همه این موارد نیاز به دانش هندسه دارد.

عضو هیئت علمی گروه ریاضیات دانشگاه فرهنگیان اصفهان گفت: هندسه اقلیدسی که از دوران باستان تدریس می‌شده، با یک شکل ساده شروع می‌شود و با پیچیده کردن نسبت اصلی را به دست می‌آورند، کاشی‌کاری به صورت متناوب است، بی‌نهایت طرح کاشی داریم ولی گروه‌های تقارن این طرح‌ها محدود است و فقط ۱۷ نوع است، اگر تقارن کلی را به تقارن دورانی محدود کنیم فقط چهار نوع است.

کد خبر 656824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.