مبلمان شهری باید متناسب با نیاز شهروندان طراحی شود

یک کارشناس شهرسازی گفت: استفاده‌کنندگان از مبلمان شهری، گروه‌های مختلف جامعه هستند که بنا به نیاز خود، انتظارات جسمی و روحی متفاوتی دارند؛ لذا تجهیزات باید متناسب با نیاز آنها و در دسترس باشد.

زینب حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: نقش مبلمان شهری بر ارتقای کیفیت محیط و رضایتمندی شهروندان مؤثر است تا با تبیین علمی‌تر عوامل تأثیرگذار بر کیفیت مبلمان شهری کیفیت محیط شهری و رضایتمندی شهروندان حاصل و الگوهای مناسبی جهت برنامه‌ریزی‌های آینده ارائه شود.

وی افزود: چنانچه مهم‌ترین نیازهای انسانی را عامل بقا و امنیت در شهر و احساس تعلق خاطر بدانیم، لازم است مبلمان شهری به نیازهای شهروندان پاسخ دهد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: امروزه مبلمان شهری شهرهای ما از شکل و فرم مناسب و رنگ متناسب با محیط برخوردار نیست، چراکه عناصر مبلمان شهری به لحاظ رنگ و زیباشناسی ضعف‌هایی دارد و این عناصر هیچ‌گونه هماهنگی با محیط و سایر المان‌های موجود سازگاری ندارد و به لحاظ ظاهری زیبا نیست.

حسینی تصریح کرد: نماها، فضاهای بیرونی ساختمان‌ها، چراغ‌های راهنمایی و تابلوهای اسامی معابر از جلوه مناسب و خوانایی برخوردار نیست، اگرچه بسیاری از ساختمان‌های شهر به ویژه در محورها و مسیرهای اصلی نماسازی شده، اما ساختار نما مورد توجه قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: خوانایی شهر زمینه را برای قابل درک شدن مکان‌ها فراهم می‌کند و می‌تواند بر سهولت درک شهروندان از فرصت‌ها و موقعیت‌هایی که محیط به آنها عرضه می‌کند، تأثیر بگذارد.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: مبلمان شهرها از جانمایی صحیحی برخوردار نیست، زیرا تعیین مناسب مکان‌های نصب و استقرار باعث می‌شود مبلمان‌های شهری بهتر مورد استفاده قرار گیرد و آلودگی محیطی به همراه نداشته باشد.

حسینی ادامه داد: به منظور جانمایی مبلمان شهری باید شاخصه‌هایی همچون نرخ تردد و ازدحام شهروندان، میزان دفعات استفاده، عوامل جوی، رفتار و عادات استفاده‌کنندگان، ابعاد و اندازه مبلمان، نصب تجهیزات و محدودیت فضا رعایت شودت و جانمایی متناسب با این عناصر صورت گیرد.

وی گفت: استفاده‌کنندگان از مبلمان شهری، گروه‌های مختلف جامعه هستند که بنا بر نیاز خود، انتظارات جسمی و روحی متفاوتی دارند؛ لذا تجهیزات مستقر برای معلولانی که از صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کنند باید متناسب با نیاز آنها و در دسترس باشد، در غیر این صورت برآورده شدن نیازهای این قشر از جامعه با مشکل مواجه می‌شود.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: نبود خوانایی و جانمایی نامناسب مبلمان شهری موجب شده است تا افراد معلول و ناتوان به راحتی نتوانند نیازهای خود را در شهر برآورده کنند.

کد خبر 656770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.