۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
رشد ۲۳ درصدی صادرات ایران به ترکیه

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با افزایش ۲۳ درصدی صادرات ایران به ترکیه صادرات ما به این کشور از هفت میلیارد دلار عبور کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن با اشاره به مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال ۱۴۰۱ گفت: آمار دوازده ماهه سال ۱۴۰۱ گمرک ایران نشان می‌دهد صادرات ج. ا. ایران به ترکیه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۳ درصدی از مرز هفت میلیارد دلار عبور کرده و از شش میلیارد و ۷۹ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به مرز هفت میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

وی افزود: این سطح از صادرات موجب قرار گرفتن این کشور در رتبه ۳ طرف‌های صادراتی ایران در جهان و رتبه دوم صادرات به ۲۱ کشور هدف توسعه صادرات ایران در سال ۱۴۰۱ شده است.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: مهمترین اقلام صادراتی ایران به عمان در سال ۱۴۰۱ شامل گاز طبیعی، آلومینیوم، اوره، پلی اتیلن، کاتد و قطعات کاتدویک از مس، مفتولات از مس، شمش و میله از آهن و فولاد و پلی اتیلن بوده است.

پیلتن گفت: واردات جمهوری اسلامی ایران از ترکیه نیز در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ با ۱۵ درصد رشد از ۵.۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ به حدود شش میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ترکیه در سال ۱۴۰۱ در رتبه سوم مبادی وارداتی جمهوری اسلامی ایران از جهان قرار گرفته است، گفت: مهم‌ترین اقلام وارداتی کشورمان از ترکیه نیز در سال ۱۴۰۱ شامل روغن دانه آفتابگردان، تراکتورهای جاده‌ای برای نیمه تریلرها، ذرت دامی، موز، مولدها، جو، دانه سویا، الیاف سنتیتیک، روغن خام سویا و پودر جاذب و پلیمرهای اکریلیک جامد بوده است.

کد خبر 656751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.