انحلال بانک‌های ناتراز یک اقدام انقلابی است

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به تعیین مهلت توسط رئیس کل بانک مرکزی برای رفع ناترازی بانک‌ها گفت: این کار یک اقدام بسیار شجاعانه از سوی بانک مرکزی است و می‌توان از آن به عنوان یک انقلاب در حوزه پولی یاد کرد.

میثم مهرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تعیین مهلت توسط رئیس کل بانک مرکزی برای رفع ناترازی بانک‌ها اظهار کرد: بانک‌های ناتراز به‌طور مستقیم بر تورم تأثیر می‌گذارند. ناترازی به ویژه در بانک‌های خصوصی بیشتر مشهود است زیرا خلق نقدینگی از سوی نظام بانکی اتفاق می‌افتد که تبعات آن برای همه جامعه و اقتصاد است و منافع آن صرفاً در اختیار عده خاص و محدودی قراری می‌گیرد.

وی افزود: ناترازی بانک‌ها نیز از جایی آغاز می‌شود که فراتر از ظرفیت‌های خودشان نقدینگی خلق می‌کنند و اعتبار می‌دهند. البته این نقدینگی بیشتر برای خودی‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه بوده که نمونه آن در چند بانک خصوصی کاملاً مشهود است.

این کارشناس اقتصادی گفت: ناترازی بانک‌ها منجر به افزایش و خلق نقدینگی از سوی بانک‌ها و به دنبال آن افزایش تورم در جامعه می‌شود که باید حتماً اصلاح شود.

انحلال بانک‌هایی که کارکرد بانکی ندارند

مهرپور اضافه کرد: از طریق اصلاح ناترازی بانک‌ها، بانک‌هایی که کارکرد بانکی ندارند حذف و از چرخه نظام بانکی خارج می‌شوند. این کار یک اقدام بسیار شجاعانه از سوی بانک مرکزی است و می‌توان از آن به عنوان یک انقلاب در حوزه پولی یاد کرد.

وی تصریح کرد: بانک‌های مخرب اقتصاد باید منحل شود تا از خسارت‌هایی که به اقتصاد کشور وارد شده است و از تداوم حضور این بانک‌ها، جلوگیری شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: البته باید توجه داشت بخشی از اصلاح ترازنامه بانک‌ها با واگذاری اموال و دارایی‌های مازاد آنها اصلاح شود. متأسفانه بانک‌ها اکنون به سمت بنگاه‌داری یا فعالیت‌هایی که ارتباطی با حوزه بانک ندارد، حرکت کرده‌اند.

لزوم اصلاح دارایی‌های نامرتبط با فعالیت بانکی

مهرپور اضافه کرد: اگر با این تصمیم بانک مرکزی بانک‌ها به ماهیت اصلی خود بازگردند و بانکداری را به معنای واقعی انجام دهند، دارایی‌های مازاد و فعالیت‌هایی که ارتباطی با بانکداری ندارد را اصلاح کنند و از آن خارج شوند و منابعی که در این فعالیت‌ها بلوکه کرده‌اند را به پول، اعتبار و اوراق تبدیل کنند، ترازنامه بسیاری از آنها اصلاح می‌شود.

وی تصریح کرد: در این راستا فرصتی شش ماهه به بانک‌ها داده شده است، چراکه در بسیاری از بانک‌ها اگر روندها تغییر کند، ترازنامه اصلاح می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این تصمیم بانک مرکزی منجر می‌شود بانک‌هایی که به دنبال بانکداری نیستند منحل شوند و سایر بانک‌ها نیز روندهای اشتباه خود را اصلاح کنند، گفت: تاکنون هیچ اهرم فشاری از سوی سیاست‌گذار بر بانک‌ها وجود نداشته و همین موضوع منجر به منجمد شدن دارایی‌ها و نقدینگی بانک‌ها در فعالیت‌های غیرمولد شده است.

اصلاح ترازنامه بانک‌ها با تبدیل دارایی‌ها به اعتبار

مهرپور اضافه کرد: فلسفه فعالیت بانک این است که ملک، کارخانه، شرکت و ماشین‌آلات در آن تعریف نشده است، بانک‌ها باید با اعتبار، پول و اوراق فعالیت کنند، هرچقدر بانک‌ها به سمت فروش دارایی‌های خود حرکت و آن‌ها را به اوراق، اعتبار و نقدینگی تبدیل کنند، به ماهیت اصلی خود نزدیک‌تر و ترازنامه‌های آنها نیز اصلاح می‌شود.

وی با بیان اینکه در مجموع می‌توان گفت این اقدام بانک مرکزی مهم و انقلابی است، تصریح کرد: متأسفانه نوسانات نرخ ارز امروز بخش قابل توجهی از انرژی بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار پولی کشور را به خود معطوف کرده است که این موضوع از برخی اقدامات بنیادین و ریشه‌ای جلوگیری می‌کند.

تخصصی شدن بانک‌ها از خلق نقدینگی جلوگیری می‌کند

این کارشناس اقتصادی گفت: رئیس کل بانک مرکزی از ابتدای فعالیت خود به دو مسئله انحلال بانک‌های ناتراز و حرکت بانک‌ها به سمت فعالیت‌های تخصصی اشاره کرده که از جمله اقدامات بنیادین و تأثیرگذار است.

مهرپور با بیان اینکه بیش از ۳۰ مؤسسه مالی و اعتباری و بانک در کشور وجود دارد که تخصصی نیست و کارکردهای یکسانی دارد، خاطرنشان کرد: حرکت به سمت تخصصی شدن بانک‌ها اگر محقق شود، علاوه بر به حرکت درآوردن تولید، می‌تواند منابع را به سمت فعالیت تولیدی ببرد و از خلق نقدینگی نظام بانکی جلوگیری کند.

کد خبر 656730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.