۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۷
فرانسه و پایان عصر دموکراسی

فرانسه که خود را مهد آزادی و دموکراسی تلقی می‌کند، اکنون به بدترین کشور اروپایی در زمینه حقوق بشر تبدیل شده و فضایی کاملاً امنیتی بر این کشور حاکم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره «شروع دوباره اعتراضات در فرانسه» در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «تظاهرات گسترده و بی‌سابقه اخیر کارگران فرانسه علیه اصلاح برخی قوانین کارگری و افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۴ سال با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد تا جایی که شمار زخمی‌ها به ۵۰۰ نفر رسید.

برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد که تنها در پاریس نزدیک به چهار میلیون نفر به دعوت کنفدراسیون اتحادیه کارگری دست به تظاهرات زدند و پلیس بیش از ۵۰۰ تن از کارگران را دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل کرد.

ژرار در منین، وزیر کشور فرانسه با لحنی توهین‌آمیز کارگران شرکت‌کننده در تظاهرات پاریس را مشتی اراذل و اوباش توصیف کرد و مدعی شد که این عده خواهان سرنگونی دولت فرانسه هستند.

احتمال می‌رود که سفر قریب‌الوقوع چارلز سوم، پادشاه انگلیس به فرانسه به دلیل گسترش تظاهرات و خشونت غیرقابل توجیه پلیس علیه کارگران لغو شود. فرانسه از سه سال گذشته تاکنون به دلیل شکاف میان حاکمیت و اقشار فرودست جامعه مانند کشاورزان و کارگران با یک سلسله بحران‌های اجتماعی مواجه است و دولت امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه قادر به پاسخگویی به مطالبات این دو قشر تهی دست نیست.

در طول این سه سال هزاران نفر از تظاهرات‌کنندگان در پاریس و سایر شهرهای فرانسه بر اثر شلیک مستقیم پلیس زخمی و صدها نفر دیگر دستگیر و زندانی شدند.

این در حالی است فرانسه که مدعی دموکراسی و رعایت حقوق بشر است و در پاییز سال گذشته در جریان تظاهرات برخی شهرهای ایران به صورتی مستقیم در تشویق عوامل آشوب‌ها در ایران نقش داشته است. این کشور ثابت کرد که به یک کشور فاقد ابزارهای دموکراسی و با سرکوب آزادی‌های فردی و اجتماعی به یک کشور ناقض حقوق اساسی شهروندان فرانسوی تبدیل شده است.

حضور صهیونیست‌ها در نهادهای تصمیم‌گیر در دولت امانوئل مکرون موجب شده است تا شکاف عمیقی بین اقشار مختلف فرانسه به وجود آید، به گونه‌ای که مسلمانان مقیم فرانسه و مهاجران آفریقایی به‌شدت تحت فشار و تبعیض قرار دارند.

بی‌تدبیری دولت فرانسه در پاسخگویی به مطالبات مشروع کارگران و کشاورزان این کشور را وارد یک بحران گسترده اجتماعی ساخته است و خروج دولت مکرون از این بحران به‌سادگی امکان پذیر نیست.

بسیاری از شهروندان فرانسوی معتقدند که فرانسه به یک کشور فاقد اراده برای تصمیم‌گیری‌های کلان تبدیل شده زیرا پیروی فرانسه از سیاست‌ها آمریکا جایگاه سیاسی این کشور را در اتحادیه اروپا و جهان به‌شدت تنزل داده است.

ناکامی دولت امانوئل مکرون در ارتقای سطح معیشتی اقشار کم‌بضاعت، گسست میان حاکمیت و مردم را تشدید کرده است و از این‌رو بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند که فرانسه در آینده نزدیک وارد چرخه بحران‌های اجتماعی و سیاسی غیرقابل کنترل خواهد شد.

از سوی دیگر فرانسه که خود را مهد آزادی و دموکراسی تلقی می‌کند، اکنون به بدترین کشور اروپایی در زمینه حقوق بشر تبدیل شده و فضایی کاملاً امنیتی بر این کشور حاکم است.»

کد خبر 656596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.