تنش دیپلماتیک چین با کره جنوبی با احضار سفرای دو کشور

روابط چین و کره جنوبی با احضار سفرای دو کشور بابت موضوع تایوان وارد مرحله‌ای تازه‌ای شده است.

به گزارش ایمنا، سان ویدونگ، معاون وزارت خارجه چین امروز -یکشنبه سوم اردیبهشت- سفیر کره جنوبی را احضار کرد تا در مورد سخنان رئیس جمهور این کشور در خصوص تایوان توضیحاتی ارائه دهد.

رئیس جمهور کره جنوبی در روزهای گذشته گفته بود که موضوع تایوان تنها مسئله بین چین و تایوان نیست، بلکه مانند مسئله کره شمالی، «یک موضوع جهانی» است.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه چین معاون، وزارت خارجه چین به «چونگ جائه هو» سفیر کره جنوبی، افزود: اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی کاملاً غیر قابل قبول است و چین نگرانی شدید و نارضایتی شدید خود را ابراز می‌کند.»

سان ویدونگ ادامه داد: رئیس جمهور کره جنوبی حتی یک کلمه در مورد اصل چین واحد ذکر نکرد، اما موضوع تایوان را با موضوع شبه جزیره کره مقایسه کرد. موضوع شبه جزیره کره و مسئله تایوان از نظر ماهیت و جغرافیا کاملاً متفاوت است و اصلاً قابل مقایسه نیستند.

این در حالی است که «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین پنجشنبه گذشته از کره جنوبی خواست به اصل چین واحد پایبند باشد و با احتیاط به موضوع تایوان بپردازد.

اظهارات وانگ با واکنش سریع سئول مواجه شد. «چانگ هو جین» معاون اول وزارت اخارجه کره جنوبی ساعاتی بعد با احضار سفیر چین، گفت که اظهارات وانگ به منزله «بی ادبی جدی دیپلماتیک» است.

در رویداد مرتبط دیگر، «ریچارد مارلز» وزیر دفاع انگلیس گفت که فکر نمی‌کند جنگ چین با تایوان «حتمی» باشد. مارلز گفت که انگلیس نسبت به دوری چین و تایوان از درگیری خوشبین است.

تایوان از سال ۱۹۴۹ توسط دولت محلی خودمختار اداره می‌شود، اما پکن این جزیره را بخشی از سرزمین اصلی خود می‌داند. آمریکا با وجود آنکه اعلامیه چین واحد را پذیرفته و گفته به آن پایبند است به تنش‌ها بر سر تایوان دامن می‌زند.

منبع: فارس

کد خبر 656494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.