۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
سه روایت از زندگی اولین شهید ترور

«شاید سال‌ها روی لبه تیغ زندگی کرد، تا زیر تیغ رفت و سرانجام درست در جایی که باید دست به انتخابی زد که سبب عاقبت به خیری‌اش شد. قرنی مزد انتخاب خوبش را سوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۸ گرفت، وقتی که به دست گروه فرقان در منزل مسکونی‌اش به شهادت رسید.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، خدا خواست عاقبت به خیر شود. سرنوشت و زندگی نظامی عالی رتبه‌ای که در دوران پهلوی هم شیرینی به اوج رسیدن را تجربه کرده بود و هم تلخی سقوط به حضیض را، اگر گاه با ابهام و حرف و حدیث‌های ضد و نقیض همراه است، اما جوری به پایان می‌رسد که دیگر جای حرف و حدیثی را باقی نمی‌گذارد.

سپهبد محمدولی قرنی که نامش بیشتر از خودش برایمان آشناست، شاید سال‌ها روی لبه تیغ زندگی کرد، تا زیر تیغ رفت و سرانجام درست در جایی که باید دست به انتخابی زد که سبب عاقبت به خیری‌اش شد. قرنی مزد انتخاب خوبش را سوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۸ گرفت، وقتی که به دست گروه فرقان در منزل مسکونی‌اش به شهادت رسید.

***

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، سپهبد قرنی به سمت نخستین رئیس ستاد مشترک ارتش منصوب شد و در روز بیست‌وچهارم بهمن‌ماه سال ۵۷ در دفتر ریاست ستاد ارتش، تمثال حضرت امام خمینی (ره) رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی را نصب کرد و سپس خطاب به حاضران گفت: «ارتش شاهنشاهی که می‌گفتند از مجهزترین ارتش‌های دنیاست و شاید هم از لحاظ وسایل و تجهیزات چنین بود، از آنجا که ایمان و اعتقاد نداشت، ظرف چند ساعت متلاشی شد. افراد یک ارتش اولاً باید مؤمن باشند، ثانیاً آرمان آنان حفظ استقلال میهن باشد نه حمایت از یک فرد. ارتش ایران قبل از این تبدیل به یک ارتش شخصی شده بود و دیدیم که چه زود متلاشی شد. تاریخ معاصر نشان داده که هر وقت متجاوزان حمله می‌کردند، این ارتش مضمحل می‌شد. به عنوان مثال دیدیم که در شهریورماه سال ۱۳۲۰ چنین شد. در این زمان نیز یک عده مردم در پناه ایمان به خدا، بدون سلاح پیروز شدند. امروز به اینجا آمده‌ایم. دوستان، می‌بینید که هیچ چیز وجود ندارد. باید به این ارتش شکل داد و بعد هم تصفیه صورت گیرد و ایمان و ایدئولوژی باید حاکم گردد.»

***

غائله کردستان در زمان او آغاز شد و او در این قضیه با تصمیم‌گیری قاطع و به موقع توانست جلوی پیشروی ضد انقلاب را بگیرد. با آغاز ناآرامی‌های گسترده در کردستان، خود به آن منطقه رفت و به سرعت کنترل اوضاع را در دست گرفته و مقدمات سرکوبی ضدانقلاب را فراهم ساخت اما کارشکنی‌های برخی اعضا دولت موقت در مماشات با ضدانقلاب و بی‌اثر شدن اقدامات انجام شده توسط ستاد مشترک ارتش، باعث شد وی استعفا دهد تا بلکه در آینده و در شرایط و محل خدمت دیگری به اقداماتی اساسی در راستای مبارزه همه جانبه با ضد انقلاب گام بردارد.

وی در آن زمان در مصاحبه‌ای گفته بود: «اگر ارتش ملی را به هر وسیله تضعیف کنند، استقلال ملی و تمامیت ارضی کشور به خطر می‌افتد. در ارتش شکلی به وجود می‌آورم که دشمنان کشور نتوانند کوچک‌ترین لطمه‌ای به ایران وارد کنند. ارتش بر مبنای ایدئولوژی اسلامی و عدل، باید به تدریج و با مرور زمان صورت بگیرد. ارتش ایران سابقه ۲۵ ساله دارد که شاهد تخلفات افراد گوناگون بوده است و به همین منظور پاک‌سازی‌هایی صورت گرفته‌است و این روند برای اصلاح و سالم ماندن ارتش همچنان ادامه خواهد داشت

کد خبر 656426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.