پرسپولیس _ استقلال / فرمول قهرمانی در ورق صدم دربی

تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال از ساعت ۱۶ امروز در ورزشگاه آزادی صدمین مصاف تاریخ را برابر هم به‌انجام می‌رسانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به روزهای پایانی فصل بیست‌ودوم لیگ برتر فوتبال رسیده‌ایم و قرار است دربی پایتخت بین دو تیم پرسپولیس و استقلال به‌عنوان یکی از تعیین‌کننده‌ترین بازی‌های سال امروز _یک‌شنبه سوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲_ در ورزشگاه آزادی و میان چشم ۳۰ هزار تماشاگر سرخابی برگزار شود تا سه‌امتیاز مهم و حیثیتی آن به‌حساب یکی از این دو تیم واریز و راه قهرمانی برای یکی از این دو تیم هموار گردد.

سوت آغاز دربی از یک‌ساعت‌ونیم زودتر

این دیدار در شرایطی ساعت ۱۶:۰۰ روز یک‌شنبه آغاز می‌شود که منصور قنبرزاده، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد ساعت دربی و ظرفیت حضور هواداران تنها مسئله‌ای است که قطعی شده است اما خیلی‌زود ساعت بازی که بدیهی‌ترین مسئله به‌شمار می‌رود بدون رضایت تیم‌ها تغییر کرد.

پرسپولیس _ استقلال / فرمول قهرمانی در ورق صدم دربی

با توجه به اینکه قرار بود ساعت ۱۷:۳۰ زمان آغاز این جدال باشد و شنیده‌ها حکایت از این دارد که این دیدار یک‌ساعت‌ونیم زودتر برگزار خواهد شد، گویا چنین که قنبرزاده گفته بود نیست و حتی ممکن است چند ساعت قبل از شروع بازی ظرفیت حضور تماشاگران نیز دستخوش تغییر شود.

پیام عهده‌دار قضاوت مهم‌ترین دربی چند سال اخیر

با تصمیم کمیته داوران فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، دیدار حیثیتی تیم‌های پرسپولیس و استقلال را پیام حیدری به‌عنوان داور وسط سوت می‌زند و محمدرضا منصوری و محمدرضا ابوالفضلی وی را در امر قضاوت یاری خواهند کرد. همچنین سیدوحید کاظمی که خود یکی از گزینه‌های قضاوت دربی بود، داور چهارم و علیرضا ایلدروم کمک‌داور ذخیره این بازی خواهند بود.

این انتخاب در شرایطی انجام گرفت که پیام حیدری تنها یک‌بار در دوران حرفه‌ای خود دربی پایتخت را سوت زده است که به شهرآورد نودوسوم برمی‌گردد؛ تقابلی که فصل ۱۳۹۹-۱۳۹۸ در چارچوب مرحله نیمه‌نهایی جام‌حذفی فوتبال باشگاه‌های کشور برگزار شد و پس از تساوی دو بر دو سرخابی‌ها در ۱۲۰ دقیقه حساس، پیروزی در ضربات پنالتی، استقلال را به فینال رساند اما آبی‌پوشان در بازی پایانی مغلوب تراکتور شدند و دستشان به جام قهرمانی نرسید.

پرسپولیس _ استقلال / فرمول قهرمانی در ورق صدم دربی

در آن بازی اتفاق خاصی از نظر داوری رخ نداد و حاشیه‌ای گریبان پیام حیدری و کمک‌هایش را نگرفت اما او حالا باید در لیگ برتر و در یکی از مهم‌ترین مقاطع تاریخ، دربی پایتخت میان دو تیم پرسپولیس و استقلال را در ورزشگاه آزادی و مقابل چشمان هزاران تماشاگر قضاوت کند و چاره‌ای جز اینکه تاحد امکان بدون اشتباه سوت بزنند ندارند.

گریزی بر آمار و ارقام خاص شهرآوردهای پایتخت

- علی پروین با ۲۰ بازی و محمدرضا نیکبخت‌واحدی با ۱۹ دیدار رکورددار حضور در شهراورد تهران به‌عنوان بازیکن هستند.

- حسن روشن با ۱۸ سال و ۳۵۷ روز جوان‌ترین گلزن دربی (دربی پانزدهم) و کریم باقری با ۳۵ سال و ۳۴۸ روز مسن‌ترین گلزن دربی (چهاردهم بهمن‌ماه ۱۳۸۸) است.

- اللهیار صیادمنش با ۱۷ سال و ۱۱۱ روز و سیدجلال حسینی به‌ترتیب با ۴۰ سال و ۴۲ روز جوان‌ترین و مسن‌ترین بازیکنان تاریخ دربی هستند.

- استقلال ۲۰ بار فاتح نیمه اول دربی‌ها بوده و پرسپولیس ۱۹ بار در نیمه‌اول برنده به رختکن رفته و نیمه‌اول ۵۵ مسابقه نیز با نتیجه تساوی خاتمه یافته است. ضمن اینکه از ۵۳ بازی که نیمه اول‌شان با تساوی همراه بوده در ۱۰ دربی تساوی یک بر یک حاصل شده است.

- تعداد ۷۶ دربی حداقل یک گل را داشته که استقلال در ۶۱ دربی و پرسپولیس در ۵۹ دربی موفق به گلزنی شده‌اند. استقلال در ۶۱ بازی موفق به گلزنی شده و در ۳۴ بازی در گلزنی موفق نبوده است (بدون احتساب سوپرجام). همچنین پرسپولیس در ۵۹ بازی موفق به گلزنی شده و در ۳۶ بازی در گلزنی موفق نبوده است (بدون احتساب سوپرجام).

- فقط در ۴۵ دربی هر دو تیم موفق به گلزنی شده‌اند که بیشترین گل زده در ۱۵ دقیقه پایانی بازی بوده و در این فاصله زمانی ۴۰ گل به ثمر رسیده که سهم استقلال ۱۶ گل و سهم پرسپولیس ۲۴ گل بوده است.

پرسپولیس _ استقلال / فرمول قهرمانی در ورق صدم دربی

- طولانی‌ترین روند شکست‌ناپذیری در وقت‌های قانونی دربی به ۱۲ مسابقه اخیر بازمی‌گردد که پرسپولیس شکستی را متحمل نشده است‌.

- تعداد ۷۷ دربی حداقل یک گل را داشته که استقلال در ۶۲ دربی و پرسپولیس در ۶۰ دربی موفق به گلزنی شده‌اند.

- عیسی آل‌کثیر، سروش رفیعی، جری بنگستون، علی علیپور، ایمون زاید، عادل کلاه‌کج، محسن خلیلی، شیث رضایی، عیسی ترائوره، بهنام طاهرزاده، ادموند بزیک، نادر میراحمدیان، رضا عابدیان، علی پروین، حسین همیشه‌جوان و گئورگی گولسیانی از پرسپولیس و امیرارسلان مطهری، جابر انصاری، سجاد شهباززاده، امیدرضا روانخواه، فرد ملکیان، ادموند اختر، عباس سرخاب، غلامرضا فتح‌آبادی، محرم عاشری، جواد قراب، غلامحسین مظلومی و امیرحسین جابری‌زاده از استقلال ۲۸ بازیکنی هستند که در نخستین تجربه حضورشان در دربی پایتخت موفق به گلزنی شده‌اند.

برنده دربی رقیب اصلی سپاهان برای قهرمانی لیگ

از آنجا که تیم فوتبال سپاهان در فصل جاری پرسپولیس و استقلال را یک‌بار آن‌هم در ورزشگاه آزادی شکست داده و مقابل هردوی‌شان یک‌تساوی به‌دست آورده است و همچنین باتوجه به اینکه قانون و ملاک لیگ برای قهرمانی یک‌تیم درصورت برابر بودن امتیازات نه تفاضل‌گل بلکه بازی رودررو است سرخابی‌های پایتخت برای فتح لیگ بیست‌ودوم چاره‌ای جز این ندارند که از سپاهان امتیاز بیشتری کسب کنند.

استقلال هم‌اکنون ۵۲ امتیازی و هم‌امتیاز با سپاهان است و پرسپولیس هم ۵۱ امتیاز دارد؛ از همین‌رو تیمی می‌تواند امید قهرمانی‌اش را در این هفته‌های پایانی بیفزاید که بتواند دربی را برنده شود و امیدوار بماند تا سپاهان در یکی از چهار بازی باقی‌مانده‌اش امتیاز از دست بدهد.

حضور ۳۰ هزار هوادار در آزادی و احتمال افزایش ظرفیت

این دیدار قرار است طبق تصویب نهایی میان شورای تامین و سازمان لیگ با حضور ۳۰ هزار تماشاگر برگزار شود و بلیت‌فروشی نیز برعهده باشگاه پرسپولیس است؛ گفتنی‌است قیمت بلیت‌های این بازی حساس و مهم اعلام شد که نسبت به آنچه پیش‌تر مشخص کرده بودند مقداری متفاوت است.

پرسپولیس _ استقلال / فرمول قهرمانی در ورق صدم دربی

قیمت بلیت‌های این دیدار باتوجه به جایگاه‌ها به‌شرح زیر است:

جایگاه ویژه: ۵۰۰ هزار تومان
روبه‌روی جایگاه: ۲۰۰ هزار تومان
پشت‌دروازه: ۱۰۰ هزار تومان
طبقه دوم: ۵۰ هزار تومان

البته باشگاه پرسپولیس اعلام کرده در نشست هماهنگی مدیران که روز گذشته به میزبانی سازمان لیگ برگزار شد، اعلام گردید رایزنی و بررسی ادامه دارد تا با تخصیص سهمیه جدید جهت حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی، سایت فروش بلیت مجدد برای دربی باز شود. این تصمیم قرار است امشب به اطلاع علاقمندان به فوتبال برسد.

این مسئله درحالی مطرح شد که تعداد کم تماشاگران مورد اعتراض بسیاری کارشناسان و پیشکسوتان قرار گرفت؛ مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نیز در رایزنی‌های خود، خواهان افزایش تعداد تماشاگران شد. افشین پیروانی نیز در این جلسه با اعتراض به این موضوع از تضییع حق پرسپولیس در رقابت با تیم‌های دیگر در کورس قهرمانی سخن گفت و اشاره کرد در هفته‌های اخیر پرسپولیس به هر شهری رفته، تیم میزبان از تمام ظرفیت ورزشگاهش استفاده کرده اما پرسپولیس به‌دلایل و مشکلات مختلف در ورزشگاه آزادی از این نعمت محروم است.

ضمن اینکه رسانه رسمی سازمان لیگ با انتشار بیانیه‌ای درخصوص بلیت‌فروشی تاکید کرد تمام بلیت‌های اختصاص‌یافته به مسابقه دو تیم پرسپولیس و استقلال از هفته بیست‌وهفتم لیگ برتر به فروش رفته و تماشاگرانی که موفق به خرید بلیت این مسابقه نشده‌اند به ورزشگاه مراجعه نکنند چرا که هیچ بلیتی در ورزشگاه فروخته نخواهد شد و افرادی که موفق به خرید بلیت نشده‌اند مسابقه را از طریق پخش زنده تلویزیونی مشاهده کنند.

واریز ۱۰ درصدی مطالبات پرسپولیسی‌ها برای چند برابر کردن روحیه بازیکنان

در آستانه این دیدار، مدیران باشگاه پرسپولیس چند روز قبل ۱۰ درصد از مطالبات بازیکنان و اعضای تیم را پرداخت کردند تا آن‌ها با روحیه بالا به‌مصاف استقلال رقیب سنتی شأن در دربی صدم بروند. با واریز این مبلغ جمع دریافتی سرخ‌پوشان پایتخت تا اینجای فصل بیست‌ودوم تقریباً به ۶۶ درصد رسید.

گفتنی‌ست برخی از بازیکنان و اعضای تیم قبل از بازی با مس کرمان نسبت به پرداخت‌نشدن مطالبات مالی خود گلایه‌هایی مطرح کرده بودند که یحیی گل‌محمدی نیز بعد از این بازی به این موضوع اشاره کرد و از مدیران خواست تا نسبت به پرداخت مطالبات بازیکنان پرسپولیس اقدام کنند.

پرسپولیس _ استقلال / فرمول قهرمانی در ورق صدم دربی

با این وجود باشگاه پرسپولیس که به‌واسطه دریافت مجوز حرفه‌ای طی ماه‌های اخیر بیشتر درگیر پرداخت بدهی‌های گذشته بود، اکنون در فاصله سه‌روز مانده به دربی موفق شده ۱۰ درصد نیز به بازیکنان و اعضای تیم پرداخت کند تا آن‌ها با روحیه مناسب آماده جدال حساس با استقلال شوند. باشگاه پرسپولیس اخیراً ناچار شد مبلغ ۲۰۰ هزار یورو را برای پرداخت قسط دوم به رادوشویچ تأمین و واریز کند.

بازگشت دو پرسپولیسی به ترکیب؛ قرمزها با ترکیب کامل در شهرآورد

سیامک نعمتی و محمد عمری دو بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس که به‌دلیل مصدومیت در دیدار با مس کرمان غایب بودند و این شائبه به وجود آمده بود که شاید بازی با استقلال را از دست بدهند با توجه به ریکاوری و انجام معاینات می‌توانند پرسپولیس را در این دیدار حساس همراهی کنند و مشکلی برای بازی ندارند.

محمد عمری یکی از ستاره‌های بی‌چون‌وچرای قرمزهای پایتخت در فصل جاری بوده است که روی نتایج تیم یحیی گل‌محمدی نیز تأثیر فراوانی گذاشته و به‌همراه سیامک نعمتی دیگر بازیکنی که در هفته‌های اخیر خوش‌درخشید و به فرم ایده‌آل بازگشت قطعاً در بین برنامه و تاکتیک‌های کادر فنی قرمزها برای مصاف با استقلال جای دارند.

بدین ترتیب پرسپولیس که در هفته‌های اخیر تماماً با چند غابب به‌مصاف حریفان خود می‌رفت برای شهرآورد شماره صد محروم و مصدومی ندارد تا با تمام توان و دست‌پر برای پیروزی مقابل شاگردان ریکاردو ساپینتو تلاش کند. این درحالی است که در بازی قبلی، پرسپولیس ۱۰ بازیکن داشت که در آستانه محرومیت و از دست‌دادن دربی بودند که با چاشنی شانس هیچ‌کدام محروم نشدند.

برطرف‌شدن بزرگ‌ترین مشکل تاریخ آبی‌ها قبل از دربی صدم

چند روز پس از امضای تفاهم‌نامه میان باشگاه استقلال تهران و بانک شهر، عصر روز _پنج‌شنبه سی‌ویکم فروردین‌ماه ۱۴۰۲_ طبق اعلام بانک شهر به مدیریت باشگاه، مطالبات آندره‌آ استراماچونی، لئوناردو پادوانی و باشگاه الشباب‌الاهلی به کارگزاری این بانک در قطر و امارات و همین‌طور مطالبات احمد موسوی به حساب او پرداخت شده است. گفتنی‌ست با همکاری و مساعدت بانک شهر، مطالبات سه طلبکار خارجی باشگاه استقلال، ظهر روز گذشته به حساب کارگزاری این بانک در امارات و قطر واریز شد تا انتقال پول از این حساب‌ها، به حساب طلبکاران مذکور انجام شود.

بدین ترتیب باشگاه استقلال که نتوانست به‌علت پرداخت سر موعد بدهی‌اش به این اشخاص خصوصاً آندره‌آ استراماچونی، مجوز حرفه‌ای را از کنفدراسیون فوتبال آسیا کسب کند و از گردونه رقابت‌های لیگ‌قهرمانان فصل آینده حذف شد با پرداخت کامل بدهی‌های میلیاردی، از شر تبعات پیش‌رو ازجمله محرومیت از پنجره نقل‌وانتقالات تا کسر امتیاز خلاص شد.

چهار نفر از لیست ساپینتو خط خوردند ازجمله سجاد!

برای این بازی، بازیکنان مصدوم و محروم استقلال می‌توانند با خیال آسوده در ترکیب قرار بگیرند و یکی از این بازیکنان آرش رضاوند است که در تقابل استقلال دو هفته قبل در برابر ذوب‌آهن دچار آسیب‌دیدگی شدید از ناحیه مچ‌پا شد و باوجود تورم و دردی که داشت در بازی‌های استقلال در برابر آلومینیوم و هوادار هم با همین درد به میدان رفت و البته عملکرد خوبی هم به نمایش گذاشت؛ تلاش کادر پزشکی استقلال برای رساندن رضاوند به دربی ادامه خواهد داشت و هافبک آبی‌ها امیدوار است درد پایش کاهش پیدا کند، اما اگر این اتفاق هم رخ ندهد مثل بازی قبل با مُسکن و چسب به میدان خواهد رفت.

پرسپولیس _ استقلال / فرمول قهرمانی در ورق صدم دربی

تا چند روز قبل گفته می‌شد علیرضا رضایی تنها مصدوم و غایب استقلال برای دربی خواهد بود اما به یک‌باره خبر رسید که سجاد شهباززاده، ابوالفضل جلالی، سبحان خاقانی و علیرضا رضایی چهار بازیکنی هستند که در دیدار با پرسپولیس حضور ندارند. رضایی مدتی است به‌دلیل مصدومیت دور از میادین است و خاقانی نیز امسال برای آبی‌پوشان به میدان نرفته است که غیبت‌شان طبیعی‌تر است اما خط‌خوردن ابوالفضل جلالی و سجاد شهباززاده در نوع خود جالب خواهد بود.

قایدی بلای‌جان پرسپولیسی‌ها می‌شود!

مهدی قایدی به دنبال آن است تا بتواند برای پنجمین بازی پیاپی در ترکیب استقلال گل بزند؛ قایدی که در سودای حمله به رکورد پریرا (۷ بازی پیاپی و ۹ گل‌زده) را در سر می‌پروراند، در صورت گلزنی مقابل پرسپولیس می‌تواند خود را به رکورد مهدی شریفی (۵ بازی پیاپی، ۶ گل‌زده در دوران حضورش در سپاهان) برساند. البته ناکامی در گلزنی مقابل پرسپولیس می‌تواند قایدی را از یک رکورد تاریخی دور کند و همین مسئله باعث شده تا مهاجم استقلال با انگیزه‌ای مضاعف آماده حضور در دربی پایتخت شود.

باشوی کوچک استقلالی‌ها ستاره اصلی تیم ریکاردو ساپینتو در هفته‌های اخیر بوده و ۹ گل تاکنون در لیگ برتر به‌ثمر رسانده است؛ قایدی در ۹ هفته اخیر عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود برجای گذاشته و علاوه‌بر زدن هشت‌گل، یک پاس‌گل هم داده تا ثابت کند دوباره همان نیمار ایرانی است که برای حریفان خواب و خوراک نمی‌گذارد و قطعاً یحیی گل‌محمدی و کادرفنی‌اش روی مهار وی فکر ویژه‌ای کرده‌اند.

مشخص‌شدن عیار پنالتی‌زنان قهار سرخابی در دربی

کوین یامگا مهاجم / مدافع استقلال طی دو فصلی که سپری شده از ۱۴ پنالتی‌اش در این تیم ۱۳ بار مستقیماً به گل رسیده و تنها پنالتی مهارشده او هم در ریباند به گل تبدیل شده تا نرخ تبدیل پنالتی به گل ۹۳ درصدی در کارنامه‌اش به ثبت برسد.

از سوی دیگر گیورگی گولسیانی مدافع گرجستانی پرسپولیسی‌ها در فصل جاری هفت‌بار فرصت ایستادن پشت ضربه‌پنالتی را به‌دست آورده و هر هفت ضربه‌پنالتی‌اش را به گل تبدیل کرده تا از او به‌عنوان بهترین گلزن فصل سرخ‌پوشان یاد شود.

پرسپولیس _ استقلال / فرمول قهرمانی در ورق صدم دربی

از آنجا که بازیکنان هر دو تیم در شهرآوردها پیشینه عجیبی در ضربات‌پنالتی داشته‌اند و آمار پنالتی‌های از دست‌رفته آنان بسیار زیاد بوده باید دید درصورتی‌که یکی از این دو تیم در بازی امروز پنالتی کسب کنند گولسیانی و یامگا باز هم می‌توانند گل بزنند یا اینکه آن‌ها نیز اسیر فشار و جو سنگین دربی خواهند شد.

ژنرال چهره ویژه شهرآورد پایتخت؛ این‌بار در قامت سرمربی تیم ملی

امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان به‌همراه دیگر اعضای کادرفنی تیم ملی تماشاگر این دیدار که صدمین دربی پایتخت به‌شمار می‌رود خواهند بود. ژنرال از زمان نشستن بر روی نیمکت سرمربی‌گری تیم ملی تا امروز ابتدا بازی پرسپولیس و ملوان بندرانزلی را در ورزشگاه آزادی از نزدیک تماشا کرد و پس از آن با پرواز به تبریز رفت و به تماشای دیدار مهم و جنجالی بین تیم‌های تراکتور و سپاهان اصفهان در ورزشگاه یادگار امام نشست تا بازیکنان این چهار تیم از نزدیک زیر ذره‌بین سرمربی تیم ملی قرار بگیرند. البته قلعه‌نویی قرار بود در هفته بیست‌وچهارم بازی نساجی و گل‌گهر را هم از نزدیک تماشا کند که به‌علت سرماخوردگی این اتفاق رقم نخورد.

کد خبر 656388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.