پرداخت زکات فطره بر چه کسانی واجب است؟

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: پرداخت زکات فطریه ارتباطی با داشتن توانایی برای روزه گرفتن ندارد، پرداخت زکات فطریه برهمه مسلمین که به سن تکلیف رسیده‌اند و توانایی پرداخت دارند (فقیر نیستند)، حتی اگر روزه ماه مبارک رمضان را نگرفته باشد، واجب است.

به گزارش ایمنا، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد، ضمن آرزوی قبولی اعمال و طاعات برای روزه داران و تبریک عید سعید فطر اظهار کرد: در پایان یک ماه بندگی خداوند در ماه مبارک رمضان، عید فطر قرار داده شده است که از منظرهای متعدد دارای اهمیت است.

وی افزود: در روز عید سعید فطر، خداوند بر گردن همه روزه داران و مسلمینی که به حد ادای تکالیف الهی رسیده‌اند، واجب شرعی دیگر تحت عنوان پرداخت فطریه قرارداده است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تاکید کرد: پرداخت فطریه بر هر انسان مکلفی که امکان پرداخت آن را داشته باشد (فقیر نباشد)، واجب است، به این نحو که هر انسانی مسلمانی مکلف بوده زکات فطریه خود و هر انسانی که به نوعی عیال (نان‌خور) آن محسوب می‌شوند را پرداخت کند.

وی افزود: هر انسان مسلمان مکلف از غروب شب عید فطر می‌تواند زکات فطریه خود را کنار بگذارد و در مسیری که مشخص شده است پرداخت نماید. مقدار فطریه قیمت آزاد سه کیلو گندم، جو، کشمش، برنج و خرما است که بر این اساس قیمت‌های متفاوتی دارد.

امام جمعه اصفهان تصریح کرد: قیمت تعیین شده برای زکات فطریه امسال از سوی مراجع دینی حداقل ۶۰ هزار تومان است و این رقم برای فرد کوچک و بزرگ، مرد و زن (به عنوان عیال) فرقی نمی‌کند.

وی در بیان زمان پرداخت زکات فطریه متذکر شد: پول زکات فطریه برای کسانی که نماز عید سعید فطر را اقامه می‌کنند باید تا قبل از نماز و برای کسانی که نماز را نمی‌خوانند باید تا قبل از ظهر عید فطر نیت و کنار گذاشته شود.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد در توضیح اینکه زکات فطریه به چه کسی باید پرداخت شود، گفت: قطعاً این زکات فطریه را باید به نیازمندان و مستمندان داد که یکی از بهترین محل‌ها برای پرداخت صندوق‌های کمیته امداد اختصاص یافته به این امر است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: چنانچه کسی در اقوام و خویشان خود نیازمند و مستحقی را برای دریافت زکات فطریه داشته باشد، می‌تواند به آنها پرداخت کند.

و در پایان با اشاره به میزان کفاره روزه غیر عمد افزود: پرداخت کفاره نگرفتن روزه غیر عمد به میزان ۷۵۰ گرم گندم بوده که حدود قیمت آن به ازای هر روزه گرفته نشده ۱۶ هزار تومان است.

منبع: ایرنا

کد خبر 656247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.