پیوند با مردم و هویت دینی، عامل اصلی اقتدار سپاه پاسداران

نخستین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه معرفی کامل کارنامه سپاه ممکن نیست، گفت: بسیاری از اقدامات این تشکیلات در داخل و خارج از کشور تاکنون معرفی و جمع‌آوری نشده است اما می‌توان گفت بهترین تعبیر از کارنامه سپاه همان سخن امام راحل (ره) است که فرمودند اگر سپاه نبود کشور نبود.

جواد منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با دوستمان در زندان درباره دلیل پیروز نشدن نهضت‌ها و جنبش‌های مردمی ایران در طی ۲۰۰ سال گذشته صحبت می‌کردیم، این حرکت‌ها نتوانستند به اهداف خود برسد، پایدار بماند و هر کدام به شکلی یا در میانه راه شکست خوردند و یا اگر به پایان رسیدند نتوانستند پایدار بمانند زیرا از مسیر خود منحرف شدند.

وی با اشاره به مطالعات مفصل بنیانگذاران سپاه درباره تاریخ این دوران افزود: برای باقی ماندن انقلاب، رسیدن به اهداف و جلوگیری از انحراف آن تصمیم گرفتیم که نیروهای انقلابی که در ایجاد انقلاب و تأسیس نظام جدید نقش دارند، تشکیلات ویژه‌ای را برای حفاظت و پاسداری از انقلاب و دستاوردهای آن تأسیس کنند زیرا سازمان‌ها و تأسیسات موجود هماهنگ با حرکت انقلاب طراحی نشده‌اند.

نخستین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به گردهمایی نیروهای انقلابی بلافاصله پس از ۲۲ بهمن ۵۷ گفت: پس از این جمع‌بندی با جلساتی که در بهمن و اسفند ۵۷ برگزار شد به تأسیس تشکیلات جدید مورد تأیید قرار گرفت که ابتدا تحت عنوان پاسداران انقلاب مطرح بود.

وی خاطرنشان کرد: پس از نهایی شدن این طرح، همه موافقان آن دور هم جمع شدن و با هماهنگی تشکیلات منسجم با اساسنامه به وجود آمد و پس از بحث و رایزنی‌های فراوان به این نتیجه رسیدیم که این سپاه باید زیر نظر رهبری انقلاب باشد نه زیر نظر دولت زیرا دولت‌ها در رفت و آمد هستند و ممکن است از این نیرو برای تقویت خود استفاده کنند.

منصوری با اشاره به شرایط دولت موقت خاطرنشان کرد: بسیاری از نیروهای انقلاب به دولت موقت امیدی نداشتند پس از آن نیز موضوع تصویب قانون اساسی و تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی مطرح شد و تلاش‌هایی صورت گرفت که برای جلوگیری از انحلال سپاه این تشکیلات نیز در قانون اساسی وارد شوند تا به سرنوشت نهادهایی مانند جهاد سازندگی، کمیته‌ها و دادگاه‌های انقلاب دچار نشود.

وی دلیل ماندگاری سپاه را عنایات قطعی خداوند دانست و گفت: در صورتی که سپاه وارد قانون اساسی نشده بود یا زیر نظر رهبری قرار نمی‌گرفت، دولت‌ها همان بلایی که بر سر اقتصاد و فرهنگ این کشور آوردند به مراتب بدتر سر سپاه می‌آوردند و معلوم نبود که کشور به کجا می‌رفت و چه اتفاقی رخ می‌داد.

نخستین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یادآور شد: پس از تدوین اساسنامه سپاه، شورای انقلاب تصمیم گرفت که شورای فرماندهی طبق اساسنامه از میان اعضا و با رأی‌گیری انتخاب شود که پس از بحث و تبادل نظر شورای فرماندهی سپاه مشخص و به شورای انقلاب معرفی شد که مورد تأیید آنها قرار گرفت به این ترتیب حکم اعضای شورای فرماندهی سپاه به امضای شهید بهشتی که در آن زمان دبیر شورای انقلاب بود رسید و این تشکیلات هم جنبه قانونی و هم جنبه انقلابی پیدا کرد.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل سپاه در مقطع حساس سال‌های ابتدای انقلاب تصریح کرد: با توجه به تاریخ صدور این حکم در دوم اردیبهشت ۱۳۵۸ این روز به عنوان تأسیس سپاه پاسداران نامگذاری شد از طریق اطلاعیه رسمی رسانه‌ها تشکیل سپاه زیر نظر شورای انقلاب و با تأیید رهبر اعلام شد همچنین در اطلاعیه تاکید شد که هیچ تشکیلات مشابه با نام‌های شبیه سپاه قانونی نیست و فقط سپاه قانونی است زیرا برخی افراد تلاش می‌کردند که تشکیلات مشابهی ایجاد کنند.

منصوری اعلام رسمی تشکیل سپاه پاسداران را سرآغاز موضع‌گیری، اتهام زنی و تبلیغات گسترده گروه‌های ضد انقلاب بر علیه این تشکیلات دانست و گفت: برخی از این گروه‌ها تهدید به ترور را در دستور کار قرار دادند زیرا کم و و بیش متوجه شده بودند که نه تنها نتوانستند ارتش را منحل کنند با اینکه شعار انحلال آن‌را سر دادند و امام (ره) با هوشمندی با آن مخالفت کردند بلکه سپاه با ترکیب نیروهای انقلابی و افرادی شکل گرفت که اکثر آنها دوره‌هایی را در زندان‌های رژیم شاه تجربه کرده بودند و بسیاری از آنها را می‌شناختند.

وی این شرایط را دلیل اصلی مخالفت و دشمنی گروه‌های ضدانقلاب با سپاه معرفی کرد و یادآور شد: این دشمنی تا امروز که آمریکا، اروپا و گروه‌ها ضد انقلاب تهمت‌ها و ناسزاهای خود را بر ضد سپاه خرج می‌کنند ادامه یافته است.

نخستین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش سپاه در تمام فراز و نشیب‌های انقلاب را تعیین کننده توصیف کرد و افزود: بعدها در جریان جنگ تحمیلی این ائتلاف با ارتش و همراه شد و انسجام و وحدت آنها نیز وضعیت جدیدی را به وجود آورد که به تقویت هر دو نهاد منتهی شد، نکته مهم این است که سپاه بیش از هر چیز بر اساس مکتب، اخلاق، مسئولیت و رسالت پایه گذاری شد و بر آنها تاکید می‌کند و به همین دلیل تأثیرگذاری زیادی داشت.

وی همچنین جهت‌گیری اصلی سپاه را حفاظت از انقلاب تا پای جان و شهادت معرفی کرد و گفت: اقداماتی که سپاه پاسداران انجام داد، به طور معمول امکان‌پذیر نبود اما پاسداران با روحیه ایمان، اعتقاد، جسارت کاری و جهاد علمی، عملی و فکری خود دستاوردهای قابل توجهی ارائه کردند و می‌بینیم که ابتدای جنگ حتی به اندازه کافی فشنگ و مهمات در اختیار نداشتیم اما امروز به پیشرفت‌های قابل توجهی در صنایع دفاعی و نظامی دست یافته‌ایم.

منصوری تصریح کرد: دشمن نیز به این مسئله توجه دارد به همین دلیل فعالیت‌های گسترده‌ای برای تبلیغ و تهدید علیه سپاه انجام می‌دهد و به صراحت اعلام می‌کنند که سپاه پاسداران برنامه‌های ما را با شکست روبه‌رو کرد حتی یکی از سران اسرائیل اعلام کرد: در کتاب‌هایمان خوانده بودیم رهبر مسلمانی می‌آید و با ۳۱۳ نفر دنیا را اداره می‌کند اما متوجه معنای آن نبودیم و هنگامی که سردار سلیمانی به تنهایی معادلات منطقه را به هم زد به این نتیجه رسیدیم که اگر ۱۰۰ نفر مثل سردار سلیمانی همراه آن رهبر باشد می‌تواند دنیا را اداره کند.

وی با اشاره به تبلیغات دائمی دشمنان بر ضد سپاه پاسداران ادامه داد: همه دستاوردهای سپاه حاصل عنایات الهی، مدیون خون شهدا، دعاهای افراد مؤمن و مخلص بوده و هست و همانطور که بارها امام فرمودند که شما به خودتان مغرور نشوید، فکر نکنید خودتان این کارها را انجام داده‌اید بلکه دست خدا هستید همانگونه که فرمود: خرمشهر را خدا آزاد کرد.

نخستین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: این جمله اثر بسیار عمیقی در روحیه تک تک نیروهای انقلابی گذاشت و از آن زمان نیروهای سپاه، ارتش و حتی دیگران تلاش می‌کنند فقط برای خدا کار کنند، روحیه‌ای که نتوانستیم در دستگاه‌های اداری آنگونه که باید و شاید توسعه پیدا نکرده است.

وی درباره خاطرات روزهای ابتدای تشکیل سپاه پاسداران گفت: در ابتدا با استفاده از امکاناتی که از رژیم گذشته دریافت کردیم مثل برخی از ساختمان‌ها و همچنین با تجربه برخی از دوستان آرام آرام به سازماندهی، گسترش تشکیلات و آموزش پرداختیم به ویژه آنکه از وجود نیروهایی مانند شهید کلاهدوز، شهید نامجور و تعداد دیگری از نیروهایی که در ارتش فعالیت می‌کردند نیز برای سازماندهی و آموزش استفاده کردیم.

منصوری با اشاره به پرکاری فوق‌العاده نیروهای سپاه در سال‌های ابتدای تشکیل آن اظهار کرد: نیروها شب و روز نمی‌شناختند و با حداقل امکانات که دولت از طریق شورای انقلاب در اختیار می‌گذاشت و تا حدودی با استفاده از اموال مصادره شده برای تأمین هزینه‌ها و اداره سپاه استفاده می‌شد تا اینکه به تدریج بودجه رسمی برای این تشکیلات در نظر گرفته شد.

نخستین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به فضای صمیمانه، خالصانه و دوستانه فرماندهان این تشکیلات تصریح کرد: با این روحیه همه کارها به خوبی و با تفاهم پیش رفت، معطل این سازمان و آن مدیر نمی‌شدیم و در دوران فرماندهی سپاه تقریباً هر روز جلسه برگزار می‌شد تا درباره همه مسائل بحث و تصمیم‌گیری کنیم.

وی درباره کارنامه و دستاوردهای سپاه اظهار کرد: معرفی کامل کارنامه سپاه ممکن نیست زیرا بسیاری از اقدامات آن در داخل و خارج از کشور تاکنون معرفی و جمع‌آوری نشده است اما می‌توان گفت بهترین تعبیر از کارنامه سپاه همان سخن امام راحل (ره) است که فرمودند اگر سپاه نبود کشور نبود.

کد خبر 656222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.