تلاشی مضاعف برای حفظ جان محیط‌زیست

برخورد قانونی با برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی، ایمن‌سازی جاده یوزها، کسب رتبه نخست کشفیات سلاح توسط یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست، بهبود وضعیت اکولوژیکی دریاچه ارومیه و تأسیس و راه‌اندازی مرکز بین‌المللی مطالعات گردوخاک را در بسته خبری محیط‌زیست ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن اکبری؛ معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در بازدید از جاده عباس‌آباد میامی با اشاره به گذر جاده میامی سبزوار از منطقه حفاظت شده توران و حجم تردد خودرو در این مسیر اظهار کرد: بیشترین تلفات یوزپلنگ آسیایی در کشور بر اثر تصادف در این مسیر ثبت شده و تمهیدات ویژه‌ای باید اندیشیده شود.

وی افزود: در بازدید مشترک با همکاران وزارت راه و شهرسازی از این جاده، مقاطعی که نیاز به فنس‌کشی، نورپردازی و ایجاد سرعت‌گیر و زیرگذر داشت مشخص شد و امیدواریم به زودی این طرح‌ها اجرایی شود.

برخورد قانونی با برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی

علیرضا رحمتی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران ضمن اشاره به نقش چرای بی‌رویه دام‌ها در وقوع سیلاب، از برخورد قانونی با برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی خبر داد.

وی با اشاره به سیلاب‌های اخیر در منطقه امام‌زاده داوود، یکی از مهمترین علل وارد آمدن خسارات جانی و مالی در این زمینه را چرای بی‌رویه دام دانست و اظهار کرد: با از بین رفتن پوشش گیاهی و فراهم شدن موجبات فرسایش خاک منطقه، شاهد پدیده سیلاب و عواقب جبران‌ناپذیر آن در این منطقه بوده‌ایم.

معاون مدیرکل و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران با اشاره به موضوع توسعه پایدار و استفاده صحیح و اصولی از منابع و مراتع به نحوی که آیندگان نیز بتوانند از این موهبت الهی استفاده کنند، افزود: مشارکت مردم و جوامع محلی در حفظ مراتع و اکوسیستم کوهستان که نقش مؤثری در دوام و بقای سکونتگاه‌ها دارد، باید مورد توجه قرار گیرد و جوامع محلی از چرای بی‌رویه و اجاره بی‌رویه مراتع توسط افراد سودجو خودداری کنند.

وی درباره موضوع برداشت غیرمجاز رستنی‌ها و گیاهان دارویی از جمله ریواس، گفت: با هر گونه تخلف برخورد قانونی انجام خواهد شد و از همه دهیاران و دامداران درخواست می‌شود که برای رفاه حال خود و تداوم استفاده از موهبت‌های الهی و ارزشمند موجود در اکوسیستم‌های کوهستانی با ادارات مربوطه در چهارچوب قوانین و مقررات جاری کشور همکاری داشته باشند.

رحمتی خاطرنشان کرد: برابر مصوبات نشست مدیریت دام و مرتع در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی اداره منابع طبیعی شهرستان مسئولیت دارد نسبت به پیگیری اجرای طرح‌های مرتع‌داری به‌ویژه حفاظت و تقویت پوشش گیاهی اقدام کند و همچنین موضوع صدور کارت تردد دام از سوی اداره کل منابع طبیعی استان و شهرستان پیگیری و انجام شود.

یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست رتبه نخست کشفیات سلاح و مهمات را کسب کرد

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست از کسب رتبه نخست در کشفیات سلاح و مهمات از سوی این یگان در میان همه یگان‌های دستگاه‌های دولتی خبر داد.

وی گفت: برابر شیوه‌نامه خدمتی تعطیلات نوروز از بیست‌وهشتم اسفند ۱۴۰۱ طرح نوروزی یگان حفاظت سازمان محیط زیست آغاز و تا روز چهاردهم فروردین ۱۴۰۲ با حضور حداکثری محیط‌بانان سراسر کشور در مناطق چهارگانه ادامه داشت.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست اظهار کرد: با تجزیه و تحلیل‌های آماری پلیس پیشگیری فراجا از میان یگان‌های دستگاه‌های دولتی، یگان حفاظت سازمان محیط زیست در کشفیات سلاح و مهمات رتبه نخست را به خود اختصاص داد.

وی ادامه داد: در بررسی عملکرد کلی یگان‌های کشور از میان ۱۲ یگان دستگاه‌های دولتی از یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست توسط معاونت حفاظت اماکن پلیس پیشگیری فراجا به عنوان سه یگان برتر کشور تقدیر شد.

محبت‌خانی خاطرنشان کرد: در نوروز که بسیاری از مردم در تعطیلات بودند، محیطبانان با حضور در پاسگاه‌های محیط‌بانی با آمادگی بسیار خوب، عملکرد مطلوبی داشتند که جا دارد از عملکرد محیط‌بانان و فرماندهان یگان حفاظت محیط زیست سراسر کشور و حمایت‌های ویژه معاون رئیس جمهوری و ریاست سازمان محیط زیست قدردانی کنیم.

بهبود وضعیت اکولوژیکی دریاچه ارومیه

سعید شهند، مدیر کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: با بهره‌برداری از فازهای اولیه پروژه احیای دریاچه ارومیه در هفته‌های پایانی سال گذشته، وضعیت زیست محیطی پارک ملی دریاچه ارومیه روز به روز بهتر می‌شود و شاهد بهبود وضعیت اکولوژیکی و زیست محیطی دریاچه ارومیه هستیم.

وی با اشاره به کاهش میزان شوری آب دریاچه و تأثیر آن در بازگشت آرتمیا تنها موجود زنده دریاچه به چرخه حیات، گفت: با افزایش میزان آب‌های ورودی به دریاچه ارومیه، مقدار شوری آب کاهش قابل توجهی داشته است که در نتیجه آن پیش‌بینی می‌شود شرایط برای حیات و فعالیت آرتمیا، در دریاچه ارومیه مناسب باشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه شش تالاب اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه در جنوب استان به صورت صددرصد آبگیری شده‌اند، افزود: با تلاش شبانه‌روزی کارکنان اداره کل حفاظت محیط‌زیست و همکاری سازمان آب منطقه‌ای استان، تالاب‌های دورگه سنگی، طالقان، قوپی باباعلی، حسنلو، سولدوز و کانی برازان در جنوب استان در حوزه شهرستان‌های نقده و مهاباد به صورت کامل آبگیری شده‌اند که چهار تالاب از این تالاب‌ها در کنوانسیون رامسر ثبت شده و از جمله تالاب‌های بین‌المللی کشور هستند.

وی با بیان اینکه با آبگیری تالاب‌ها و تلاش محیط‌بانان در جلوگیری از شکار غیرمجاز، وضعیت حیات وحش تالاب‌ها مطلوب است، اظهار کرد: شاخص و نماد دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن، پرنده زیبای فلامینگو است که شاهد حضور دسته‌های بزرگ این پرنده در پارک ملی دریاچه ارومیه هستیم و مناسب بودن شرایط زیستی، موجب لانه‌سازی و جوجه‌آوری آن در این تالاب‌ها شده است.

شهند درباره روند نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بر آب‌های ورودی دریاچه ارومیه و برداشت‌های غیرمجاز، گفت: یکی از موضوعات مهمی که با آغاز پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه مطرح شده است بحث حفاظت از آب در مقابل برداشت‌های غیرمجاز است که در این راستا پاسگاه محیط‌بانی شهید میکائیل هاشمی در منطقه حفاظت شده گدار افتتاح شده است و نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، سازمان آب منطقه‌ای و اداره کل منابع طبیعی استان و با هماهنگی دستگاه محترم قضائی و با محوریت ستاد احیا دریاچه ارومیه مسیر انتقال آب را به صورت مستمر و شبانه‌روزی در دو حالت میدانی و تصویری برخط، توسط دوربین‌های مدار بسته مورد کنترل و پایش قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: حقابه قانونی کشاورزان منطقه حفظ و لحاظ می‌شود، تلاش ما در فرایند حفاظت بر این است که آب با حداقل تلف‌شدگی و هدر رفت، وارد دریاچه ارومیه شود.

تأسیس و راه‌اندازی مرکز بین‌المللی مطالعات گردوخاک

مهدی رهنما، رئیس پژوهشگاه هواشناسی از تأسیس مرکز بین‌المللی مطالعات گردوخاک در مجموعه پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور خبر داد.

وی گفت: براساس اسناد و قوانین و مقررات بالادستی مربوط به توفان‌های گردوخاک نظیر آئین‌نامه اجرایی آمادگی مقابله با پدیده گردوغبار، قانون برنامه ششم توسعه و قانون هوای پاک، پایش، پیش‌بینی و پیش آگاهی به عنوان یکی از اقدامات اساسی در مقابله با پدیده توفان‌های گردوخاک تعیین شده است.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور ادامه داد: براساس گزارش‌های سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) نزدیک به حدود ۷۵ درصد کانون‌های منشأ توفان‌های گردوخاک، طبیعی است که با افزایش کانون‌های منشأ انسان ساخت تعداد توفان‌های گردوخاک نیز در حال افزایش خواهد بود.

وی افزود: پایش، پیش‌بینی و پیش آگاهی درباره توفان‌های گردوخاک به عنوان یکی از مهمترین اقدامات در مقابله با این پدیده هم در تمرکز اقدامات اضطراری در مناطق مورد نیاز و هم در افزایش اثربخشی سایر اقدامات پیشگیرانه، مقابله‌ای و توسعه شناخت از این پدیده با جمع آوری آمار و داده‌های مورد نیاز، نقشی اساسی دارد.

رهنما اضافه کرد: برهمین اساس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور به منظور افزایش اثربخشی اقدامات پیشگیرانه و کاهش خسارات ناشی از توفان‌های گردوخاک، تأسیس مرکز بین‌المللی مطالعات گردوخاک در این مجموعه را در دستور کار قرار داد.

وی گفت: این مرکز با اتمام فعالیت‌های عمرانی و اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری به صورت آزمایشی شروع به فعالیت نموده است و در طی هفته‌های آتی به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور اظهار کرد: در این مرکز با تکیه بر توان اعضای هیئت علمی و کارشناسان پژوهشی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور به صورت کاملاً بومی اقدامات قابل توجهی در حال پیگیری است که بهنگام سازی نقشه کانون‌های گردوخاک در سطح کشور و ۲۵ کشور همسایه تأثیرگذار بر ایران بر اساس فناوری‌های نوین و تصاویر ماهواره‌ای، بومی سازی مدل‌های پیش‌بینی گردوخاک بر اساس داده‌ها و اطلاعات تدقیق شده زمینی و جوی، طراحی و راه‌اندازی سامانه برخط پیش‌بینی گردوخاک در سطح کشور و ۲۵ کشور همسایه تأثیرگذار بر ایران، راه‌اندازی سامانه پایش برخط گردوخاک بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، طراحی و راه‌اندازی اپلیکیشن موبایلی پیش‌بینی گردوخاک و وضع هوا در مسیرهای پیاده‌روی اربعین، طراحی و راه‌اندازی اپلیکیشن موبایلی پیش‌بینی گردوخاک در سطوح کشوری و استانی، تحقیق و توسعه درباره موضوعات مرتبط با توفان‌های گردوخاک اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته توسط سازمان هواشناسی کشور با سازمان جهانی هواشناسی(WMO) و با مشارکت فعال این پژوهشگاه در زمینه توفان‌های گردوخاک به زودی گره منطقه‌ای گردوخاک غرب آسیا در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور راه‌اندازی خواهد شد.

کد خبر 656148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.