رکوردشکنی بازار سرمایه در فروردین‌ماه /شاخص‌کل بورس می‌تواند ۳ میلیون واحد را ببیند؟

در سال گذشته شاهد آن بودیم که بازارهای مختلف رشدهایی هم‌پایه تورم تجربه کردند اما بازار سرمایه از این روند صعودی عقب مانده بود که با شروع روند صعودی و سقف‌شکنی بخشی از آن جبران شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بورس تهران در فروردین ماه روند صعودی قابل قبولی را پشت سر گذاشت، به طوری که عدد شاخص کل بورس در اولین روز معاملاتی در تاریخ پنجم فروردین ۱۴۰۲ عدد ۱,۹۹۸,۲۸۱ واحد را ثبت کرد. این مقدار در پایان فروردین ماه به ۲,۳۲۴,۱۳۳ واحد رسید که معادل ۱۶.۳۱ درصد رشد است.

آخرین سقف تاریخی شاخص کل بورس حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد بود که در فروردین ماه این سقف شکسته شد، در این رکوردشکنی قطعاً سیاست‌های اتخاذ شده دولت سیزدهم تأثیر مستقیم داشت، دولت سیزدهم توانست پس از دست رفتن اعتماد سهامداران به بورس در دولت گذشته، دوباره امیدها را در این بازار زنده کند.

رکوردشکنی بازار سرمایه در فروردین‌ماه /شاخص‌کل بورس می‌تواند ۳ میلیون واحد را ببیند؟

شاخص کل هم وزن نیز در مدت مشابه عملکرد قابل قبولی داشت و در فروردین ماه رشد ۲۸.۳۹ درصدی را ثبت کرد. این شاخص بیانگر رشد سهام کوچک است و همانطور که از روند و نرخ رشد آن مشخص است، در اولین ماه سال ۱۴۰۲ غالباً سهام کوچک مورد استقبال سرمایه‌گذاران بودند. شاخص کل هم وزن در اولین روز معاملاتی فروردین ماه ۱۴۰۲ عدد ۵۹۲,۵۵۴ واحد را ثبت کرد و رد انتهای فروردین ماه به ۷۶۰,۷۵۴ واحد رسید.

رکوردشکنی بازار سرمایه در فروردین‌ماه /شاخص‌کل بورس می‌تواند ۳ میلیون واحد را ببیند؟

البته این روند صعودی از اسفندماه شروع شده و بورس تهران روزهای خوبی را پشت سر گذاشته است.

در سال گذشته شاهد آن بودیم که بازارهای مختلف رشدهایی را تجربه کردند اما بازار سرمایه از این روند صعودی عقب مانده بود که با شروع این روند صعودی و سقف‌شکنی بخشی از این موضوع نیز جبران شد.

البته تجربه چنین سقف شکنی‌هایی در دولت قبل و در سال ۹۹ نیز اتفاق افتاده است که پس از آن شاهد ریزش‌های پی در پی و از بین رفتن سرمایه‌های بسیاری از افراد بودیم اما کارشناسان معتقدند که رشدی که اکنون شاهد آن هستیم با رشد بورس در سال ۹۹ متفاوت و منطقی است.

از این رو ممکن است رشد فعلی شاخص کل با سال ۹۹ مقایسه شود؛ موضوعی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان صحت نداشته و قرار نیست شاهد ریزش بازار باشیم‌.

مؤثرترین چاشنی بورس نرخ ارز است

جواد نصر اصفهانی، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به واسطه رشد سایر بازارهای موازی در سال ۱۴۰۱، بورس یکی از عقب‌مانده‌ترین بازارها بود مؤثرترین چاشنی بورس نرخ ارز بود اما این بازار از سایر رقبا همچون دلار، طلا، سکه و حتی خودرو عقب ماند.

وی اضافه می‌کند: با رشد حدود ۵۰ درصدی شاخص کل که از ابتدای اسفندماه ۱۴۰۰ آغاز شد؛ بورس بخش زیادی از عقب‌ماندگی خود را جبران کرد و شاخص کل بدون مکث حتی سقف تاریخی خود را نیز شکست.

متغیرهای بنیادی بازار با سال ۹۹ اختلاف بسیاری دارد

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشدهای مشابه شاخص کل در سال ۹۹، می‌گوید: متغیرهای بنیادی بازار اختلاف بسیاری با وضعیت سال ۹۹ دارند. به عنوان مثال نسبت پی بر ای (قیمت به سود) بازار در سال ۹۹ در بهترین حالت ۳۷ واحد بود و اکنون حدوداً ۱۰ واحد است. همچنین نسبت پی بر اس (قیمت به درآمد) در سقف سال ۹۹ حدود ۱۰ واحد و اکنون حدود ۲.۵ واحد است.

نصر اضافه می‌کند: در سال ۹۹ بیشترین ارزش دلاری بازار به ۴۴۰ میلیارددلار رسید و اکنون حدود ۱۹۰ میلیارد دلار است. همه این ارقام نشاندهنده تفاوت شرایط بنیادین بازار با سال ۹۹ است و اگر قرار باشد اصلاحی اتفاق افتد نیز، این اصلاح مختصر خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: مهم‌ترین محرک بازار سرمایه نرخ دلار بوده است. قیمت دلار سودآوری شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. ۸۰ درصد وزن بازار سرمایه ایران کامودیتی محور است که مستقیماً از نرخ دلار تأثیر می‌گیرد.

افزایش اهرمی سود شرکت‌های دلاری

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه افزایش نرخ دلار سود شرکت‌های کامودیتی محور را به صورت اهرمی تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌گوید: با افزایش سودآوری، قیمت سهام شرکت‌ها نیز تغییر می‌کند، رشد فعلی بازار سرمایه نیز رشد عملیاتی به واسطه افزایش نرخ شرکت‌هاست.

نصر اضافه می‌کند: درصد عمده‌ای از عقب‌ماندگی بورس از سایر بازارها، با رشد ۵۰ درصدی در دو ماه اخیر جبران شده است اما متغیرهای پولی و مالی نشان می‌دهد تا پایان سال ۱۴۰۲ همچنان می‌توان شاهد روند صعودی بورس بود.

وی تصریح می‌کند: البته ممکن است شتاب رشد بورس کاهش یابد اما پیش بینی رسیدن شاخص کل به سه میلیون واحد، دور از انتظار نیست.

شادابی در بازار مشهود است

فردین آقابزرگی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در روز سی‌ام فروردین‌ماه حجم کل معاملات نسبت به دوره مشابه سال گذشته و حتی متوسط روزهای معاملاتی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به شدت و قابل توجه رشد کرده که نشاندهنده شادابی، توجه و علاقه‌مندی به سرمایه گذاری در بورس است.

وی اضافه می‌کند: شاخص کل بورس حدود ۱۹ درصد و شاخص کل هم وزن ۳۰ درصد بازدهی داشته‌اند، براساس تحلیل وضعیت موجود و همینطور ابلاغیه‌ها، بخشنامه‌ها و اشاراتی که مسئولان در ارتباط با بورس دارند؛ به نظر می‌رسد مسئولان تلاش دارند حرکت قابل توجه و رشد بازار و همچنین عطش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بورس را از طریق اعمال فشار به بازار گردان‌ها پاسخ دهند.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: تغییر در زیرساخت‌های معاملات همچون اصلاح ضریب تضمین شرکت‌های کارگزاری برای اعطای اعتبار نیز جمله اقداماتی است که در این روزها مسئولان درخصوص بازار سرمایه انجام داده‌اند.

آقابزرگی اضافه می‌کند: در شرایطی که بازار خودرو، مسکن، ارز و طلا تا آستانه حباب پیش رفته است؛ ارز و طلا به واسطه سیاست‌های کنترلی، بازار چندان مؤثر و فعالی به حساب نمی‌آید و بازار مسکن و خودرو نیز اشباع شده است، این اقدامات می‌تواند حرکت بازار سرمایه را به صورت معکوس تغییر دهد.

وی با بیان اینکه اگر سرمایه‌ها از بورس خارج شود کنترل آن مشکل است، ادامه می‌دهد: رشد فعلی بازار سرمایه همچون سال ۹۹ بی پایه و اساس نیست و نسبت‌های پی بر ای فوروارد و تی تی ام و همچنین رشد قابل توجه درآمد حاصل از فروش شرکت‌ها موید این موضوع است.

کد خبر 655981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    0 0
    تنها را کنترل تورم رشد تولید رونق بورس است حتی اگر ابر حبابی شود چون بهتر از حباب در بازار های دیگر است تمام