از ماه تا مریخ؛ طرح اکتشافی ناسا برای آینده بشر

ناسا در حال گسترش طرح خود برای تکامل سفرهای اکتشافی در سراسر منظومه شمسی است و در این راه از فرآیندهایی برای ایجاد یک مسیر پایدار و انعطاف‌پذیر روبه‌جلو بهره می‌گیرد که هدایت‌کننده معماری، طرح‌ها و تلاش‌های این سازمان برای ایجاد امکان حضور و اکتشاف طولانی‌مدت انسان در فضا است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ناسا در حال ساخت طرحی برای هموار کردن مسیر اکتشاف انسان در سراسر منظومه شمسی در راستای منفعت بشریت است و به‌تازگی نتایج حاصل از نخستین بررسی مفهومی معماری از ماه تا مریخ خود را منتشر کرده است.

این معماری یک فرآیند تجزیه‌وتحلیل قوی به‌شمار می‌رود که برای همسوسازی «استراتژی اکتشافی ماه و مریخ ناسا» و تدوین یک معماری پشتیبانی‌کننده برای آن طراحی شده است.

معماری از ماه تا مریخ

معماری از ماه تا مریخ ناسا، سخت‌افزار و عملیات موردنیاز برای مأموریت‌های انسانی به ماه و مریخ و نحوه عملکرد آن‌ها با هم به‌عنوان یک سیستم است. این معماری یک مأموریت، آشکارساز یا مجموعه‌ای از الزامات نیست، اما تعریف‌کننده عناصری هم‌چون موشک‌ها، فضاپیماها، مریخ‌نوردها، لباس‌های فضایی، سامانه‌های ارتباطی و موارد دیگر است که به‌صورت تدریجی توسعه می‌یابد و برای اکتشافات علمی طولانی‌مدت در اعماق فضا تحت رهبری انسان به ماه و مریخ ارسال می‌شود.

ناسا در حال توسعه رویکرد معماری خود با حرکت به سمت فرآیندی است از یک روش مهندسی سیستم برای بازآفرینی اهداف از ماه تا مریخ در عناصر معماری استفاده می‌کند. این فرآیند شامل تجزیه‌وتحلیل تمام فرآیندهای ناسا و کمک‌های مهم صنعتی ایالات‌متحده‌آمریکا و آژانس‌های فضایی بین‌المللی می‌شود.

تیم‌های معماری ناسا در طول سال اهداف معماری از ماه تا مریخ را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند و نتایج را مناسب با عناصر مأموریت اصلی و نحوه عملکرد آن‌ها برای انجام مأموریت‌های انسانی از ماه به مریخ بازآفرینی می‌کنند.

بررسی مفهوم معماری ماه تا مریخ ناسا

اداره مأموریت توسعه سیستم‌های اکتشافی ناسا (ESDMD) مسئول تعریف و مدیریت توسعه برنامه‌های حیاتی سیستم‌های مورد استفاده برای برنامه آرتمیس و برنامه‌ریزی برای رویکرد اکتشافی از ماه تا مریخ ناسا است. این اداره مدیریت توسعه سیستم‌های اکتشافی را برای مدار ماه، سطح ماه و اکتشاف مریخ برعهده دارد و در همکاری با معاونت‌های عملیاتی، علوم و فناوری فضایی و مأموریت‌های هوانوردی ناسا، علوم تئوریک و رباتیک را ادغام می‌کند و هماهنگی‌های لازم را میان شرکای درگیر در پروژه توسعه معماری انجام می‌دهد.

اداره مأموریت توسعه سیستم‌های اکتشافی ناسا تشکیل شده است تا بر توسعه سخت‌افزارها، ادغام مأموریت‌ها و هماهنگی عملکردهای مدیریت ریسک برای برنامه‌های حیاتی رویکرد اکتشافی ناسا تمرکز داشته باشد.

استراتژی طرح اکتشافی از ماه تا مریخ

توسعه استراتژی از ماه به مریخ ناسا، بینشی در مورد چگونگی توسعه و پالایش اهداف این پروژه را ارائه و توضیح می‌دهد که چگونه این سازمان در حال ایجاد یک فرآیند بررسی معماری مبتنی بر اهداف به‌منظور حصول اطمینان از تلاش برای توسعه، ساخت و دستیابی به اکتشافات فضایی است. در این میان فعالیت‌های انجام‌گرفته در زمینه ماه و مریخ برای دهه‌های آینده انعطاف‌پذیرتر هستند.

استراتژی کلی از ماه تا مریخ ناسا به‌دنبال ایجاد یک نقشه‌راه با بهره‌گیری از نظرات طیف گسترده‌ای از ذی‌نفعان جهانی برای تعریف اهداف اکتشافی فراگیر است تا همه آژانس‌های فضایی را قادر به ایجاد قابلیت‌هایی برای دستیابی به این اهداف کند. این نقشه‌راه در واقع تغییری از رویکردهای مبتنی بر قابلیت‌ها به‌سمت اقدام به اکتشاف است.

سند تعریف معماری ناسا بسیار فنی نوشته شده است و یک خلاصه اجرایی مرتبط، همچنین یک بررسی عمیق در رویکرد و روند توسعه معماری از ماه تا مریخ ناسا ارائه می‌دهد و دربردارنده مقالاتی است که به موضوعات معماری اکتشافی می‌پردازند که اغلب مورد بحث قرار گرفته است. به این ترتیب ناسا اکنون یک بنیاد مبتنی بر هدف دارد که براساس آن می‌تواند برنامه‌های اکتشافی فعلی و آینده خود را بنا کند. رویکرد آن در این بنیاد نیز بر مبنای حصول اطمینان از قدرت پایداری اکتشافات ماه و مریخ طراحی شده است.

نخستین بررسی معماری از ماه تا مریخ

ناسا در سال ۲۰۲۲ اهداف اصلاح شده استراتژی از ماه به مریخ خود را به‌عنوان نقشه‌راهی برای رویکرد اکتشافی خود و به‌منظور کمک به سرمایه‌گذاری‌های فضایی و صنعتی مربوطه منتشر کرد. این اهداف چهار حوزه گسترده «علوم پایه»، «حمل‌و نقل و سکونت»، «زیرساخت‌های ماه و مریخ» و «عملیات بهره‌برداری» را پوشش می‌دهد. این سازمان که برنامه‌ریزی سالانه‌ای برای بررسی مفهوم معماری در راستای گنجاندن قابلیت‌های فن‌آوری جدید و اهداف در حال تحول دارد، در اواخر سال ۲۰۲۲ توسعه سند تعریف معماری خود را به‌عنوان نگاهی دقیق به چگونگی بازآفرینی اهداف فعلی در عناصر خاص معماری آغاز کرد.

نخستین بررسی مفهومی معماری از ماه تا مریخ اداره مأموریت توسعه سیستم‌های اکتشافی ناسا در ژانویه ۲۰۲۳ به‌منظور بررسی تجزیه‌وتحلیل‌های معماری سال ۲۰۲۲، گسترش دامنه حمایت‌ها از این معماری و مستندسازی تجزیه‌وتحلیل‌های معماری سال قبل انجام گرفت.

ناسا اعلام کرد که این نخستین بررسی نقطه عطفی است که به استراتژی از ماه تا مریخ این سازمان کمک می‌کند در مسیر دست‌یابی به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت مأموریت‌های فضایی خود درست به پیش برود. این سازمان اعلام امیدواری کرد در حال حرکت به‌سمت آینده‌ای با فرصت‌های اقتصادی گسترده‌تر، اکتشافات علمی بیشتر و فعالیت‌های پیشرفته‌تر در ماه و اطراف آن است؛ آینده‌ای که در آن با امکانات بی‌حد خود به کاوش در اعماق منظومه شمسی می‌پردازد.

آرتمیس و نقش آن در طرح اکتشافی ناسا برای آینده بشر

مأموریت‌های آرتمیس در عین تأیید عملیات و سیستم‌های اکتشافی، عصر جدیدی از اکتشافات علمی و فرصت‌های اقتصادی را در ماه آغاز و زمینه‌های مأموریت‌های انسانی به مریخ را فراهم می‌کنند. دفتر برنامه‌ریزی معماری از ماه تا مریخ بر توسعه موشک‌های سیستم پرتاب فضایی، فضاپیمای اوریون، سیستم‌های زمینی پشتیبانی، سیستم‌های فرود انسان، لباس‌های فضایی و دیگر موارد مربوط به اکتشافات اعماق فضا نظارت می‌کند و هدایت برنامه‌ریزی‌ها و تجزیه‌وتحلیل‌های انجام‌گرفته را برای پیشرفت‌های طولانی‌مدت به‌منظور پشتیبانی از مأموریت‌های مریخ برعهده دارد.

مأموریت آرتمیس ناسا بر پایه چشم‌اندازی برای کاوش بیشتر روی ماه طرح‌ریزی شده بود و این سازمان قصد دارد طی مأموریت‌های بعدی آرتمیس، انسان‌ها را به ماه بازگرداند و به مجموعه‌ای از مأموریت‌ها در منطقه قطب جنوب قمری بپردازد. این مأموریت‌ها ایجادکننده یک حضور طولانی‌مدت برای کمک به اکتشافات آینده در مقاصد دورتر از جمله مریخ و دیگر مقاصد بالقوه آینده در منظومه شمسی است.

کد خبر 655962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.