ارائه الگوی مدیریت تعارض در فرآیند بازآفرینی ضرورت دارد

یک کارشناس شهرسازی گفت: تعارض میان ذی‌نفعان طرح‌های بازآفرینی شهری از دلایل ناسازگاری، اختلاف نظر و ناهماهنگی میان ذی‌نفعان است و مدیریت نکردن آنها مانع بهره‌گیری کامل از ظرفیت مشارکت و تحقق اهداف بازآفرینی می‌شود.

زهرا مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طی سه دهه اخیر در کشورهای توسعه یافته متأثر از دگرگونی‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در گذار از اقتصاد صنعتی به اقتصاد خدماتی و به منظور حل معضلات و تنگناها در محدوده‌های شهری رو به افول، رویکردهای متفاوتی در حوزه‌های تئوری و عملی مطرح شده است.

وی افزود: طی سال‌های اخیر با اولویت یافتن الگوی پایداری، توسعه پایدار و رویکرد بازآفرینی شهری پایدار در ادبیات جهانی مطرح شده است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: در راستای تبیین این رویکرد نوین، ابعاد و مؤلفه‌های بازآفرینی شهری پایدار مورد توجه قرار گرفت و به پایداری اجتماعی توجه ویژه‌ای شد.

مهدوی تصریح کرد: استخراج، طبقه‌بندی و تحلیل دیدگاه‌های اندیشمندان و عوامل مؤثر بر دگرگونی‌ها از نیمه دوم قرن بیستم میلادی تاکنون نشان می‌دهد که یکپارچگی، مشارکت و همکاری بخش‌های خصوصی و دولتی، تاکید بر هویت محلی در شهرها به عنوان مکان‌های رقابتی، محیط‌هایی اجتماعی و همه شمول به لحاظ اقتصادی و عرصه‌های عمومی سرزنده از مهم‌ترین مؤلفه‌ها و معیارهای بازآفرینی شهری پایدار با اولویت پایداری اجتماعی است.

وی تاکید کرد: تعارض میان ذی‌نفعان بازآفرینی شهری موجب ناسازگاری، اختلاف نظر و ناهماهنگی درون یا میان ذی‌نفعان است و مدیریت نکردن آنها مانع بهره‌گیری کامل از ظرفیت مشارکت و تحقق اهداف بازآفرینی شهری می‌شود؛ بنابراین شناخت تعارض‌های موجود میان ذی‌نفعان و ارائه الگوی مدیریت تعارض متناسب از اهمیت بسزایی برخوردار است.

این کارشناس شهرسازی گفت: شناخت مؤلفه‌های اثرگذار بر مدیریت تعارض ذی‌نفعان بازآفرینی شهر مبتنی بر رهیافت حکمروایی همکارانه، موجب تنظیم روابط متقابل میان ذی‌نفعان می‌شود و با بهره‌گیری از همگرایی حاصل از این رهیافت، اتحاد و قدرت اجرایی ذی‌نفعان درگیر بیشتر و زمینه تحقق اهداف بازآفرینی اجتماع محلی فراهم می‌شود.

مهدوی افزود: هدف از ارائه مدل مفهومی مدیریت تعارض ذی‌نفعان بازآفرینی شهری بر پایه حکمروایی همکارانه است به منظور دستیابی به این مدل، مفاهیم پایه شامل طراحی نهادی بازآفرینی شهری، رهیافت‌های مدیریت تعارض و حکمروایی همکارانه که بر تعارض میان ذی‌نفعان بازآفرینی اجتماع محلی و روابط متقابل میان ذی‌نفعان تأثیرگذار است، تبیین و عناصر و اجزای مرتبط با هرکدام و روابط حاصل از آنها مشخص شده است.

کد خبر 655862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.