اعتلای فضای معماری شهرها در گرو مسئولیت‌پذیری است

یک کارشناس شهرسازی گفت: رفتار، کردار اخلاقی و مسئولیت‌پذیری معمار در برابر خود، خدا، طبیعت و دیگران یک اثر معماری با طراحی متناسب، اصولی و اخلاق‌مند خلق می‌کند که جلوه‌گر صفات اخلاقی خواهد شد و چارچوبی را ارائه می‌دهد که به ارتقا و اعتلای فضای معماری و آرامش انسان کمک می‌کند.

نرجس عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تحولات جدید در عرصه معماری دگرگونی اساسی در بینش، منش و سبک زندگی انسان به‌وجود آورده است، اظهار کرد: در پی تحولات جدید بسیاری از ارزش‌های اخلاقی که در معماری گذشته وجود داشت، در معماری معاصر دچار بحران شده است.

وی افزود: مسئولیت‌پذیری و رعایت اصول سنتی در بناهای تاریخی گواه این است که گذشتگان ما اخلاق را رعایت می‌کردند، وجود آئین‌نامه‌های اخلاقی، رساله معماری و انواع فتوت‌نامه‌ها میان اصناف مختلف شاهدی بر این ادعا است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: هرچند در متون اخلاقی به طور مستقیم از شهرسازی و معماری سخنی به میان نیامده است، اما این متون گویای چگونه زیستن، نحوه ارتباطات و اخلاقیات در میان افراد جامعه است.

عباسی تاکید کرد: هدف متون اخلاقی و اخلاقیات مطرح شده در معماری، رساندن انسان‌ها به سعادت فردی و جمعی است؛ لذا می‌توان فضائل اخلاقی در این متون را به عنوان ویژگی‌های مورد نیاز شهر سعادتمند به‌شمار آورد، البته در حرفه‌های امروز و از جمله در حیطه معماری بعضی آئین‌نامه‌های اخلاقی تدوین شده است، اما شواهد نشان می‌دهد که کارایی چندانی ندارد.

وی ادامه داد: تأثیر و تأثر معماری و اخلاق امری چندبعدی است، چراکه ارزش‌های اخلاقی به شکل‌های مختلفی ظاهر می‌شود که گاهی به شکل مسئولیت‌ها، گاهی به شکل ایدئال‌ها و گاهی به شکل سیاست‌های اجتماعی خود را بروز می‌دهد.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: بررسی مطالعات انجام شده در حیطه اخلاق معماری بیانگر سه حوزه کلی اخلاق در حرفه معماری، اخلاق در معماری و اخلاق و رفتار متأثر از محصول عمل معماری است، دسته‌بندی این مؤلفه‌ها به طور مشخص امکان‌پذیر نیست و بسیاری از مؤلفه‌ها در هر سه حوزه اخلاق می‌تواند با هم همپوشانی داشته باشد، به عنوان مثال رعایت اصل اشراف و دید به حریم همسایه توسط معمار باعفت، نمود حجاب در بنای معماری است که به موجب آن از رفتارهای غیراخلاقی و دید به حریم دیگران جلوگیری می‌شود.

عباسی گفت: تصمیمات معمار حرفه‌ای در حیطه اخلاق زیست‌محیطی و احترام به طبیعت سبب احداث بنای ساختمانی متناسب با محیط می‌شود و از تأثیرات منفی زیست‌محیطی خواهد کاست، با رفتار و کردار اخلاقی و مسئولیت‌پذیری معمار در برابر خود، خدا، طبیعت و دیگران، یک اثر معماری نیز با طراحی متناسب، اصولی و اخلاق‌مند، جلوه‌گر صفات اخلاقی خواهد شد و چارچوبی را ارائه می‌دهد که به ارتقا و اعتلای فضای معماری و آرامش انسان کمک می‌کند.

کد خبر 655851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.