مدیریت شهری اصفهان برای شفافیت در شهرداری چه کرده است؟ / هیچ فرایندی نباید پنهان باشد

یکی از مهم‌ترین شعارهای دوره ششم مدیریت شهری اصفهان «شفافیت» بوده است؛ این شعار که با تصویب طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری جامه عمل پوشید، تاکنون موجب راه‌اندازی و فعالیت سامانه‌های متعدد به نفع شهروندان نصف‌جهان شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابتدای دوره ششم مدیریت شهری اصفهان، شعارهایی از سوی شورای اسلامی شهر مطرح شد تا بتوان فعالیت‌ها و اقدامات را حول محور آنها انجام داد؛ یکی از این شعارها، «شفافیت» بود که در راستای افزایش رضایتمندی و جلب اعتماد شهروندان نسبت به مجموعه مدیریت شهری در نظر گرفته شد.

دی‌ماه ۱۴۰۰ بود که طرحی تحت عنوان «شفافیت و ارتقای سلامت اداری» پس از بررسی در کمیسیون تخصصی، در صحن علنی شورای اسلامی شهر مطرح و تصویب شد؛ این طرح که با رأی قاطع شورا به تصویب رسید، شامل چهار فصل است که در ذیل آن ۲۵ بند دیده می‌شود و مواردی همچون شفافیت آرای شورای اسلامی شهر، حمایت از سوت‌زن‌ها، منع به‌کارگیری بستگان مدیران شهرداری اصفهان، واحدهای تابعه و شورا، شفافیت سفرهای کاری خارجی و بستن گلوگاه‌های رانتی و دلالی گنجانده شده است.

طرح جدید شورای اسلامی شهر اصفهان که سرآغاز تغییرات به نفع مردم بود، شهرداری را برای تشکیل کمیته سلامت اداری، ایجاد سامانه همگانی سوت‌زنی، تاکید بر قانون منع مداخله، اجرای قانون مجازات اعمال نفوذ متخلفان، شناخت و رفع گلوگاه‌های ایجاد رانت و واسطه‌گری و اجرای قانون رسیدگی به دارایی مسئولان موظف کرد.

بر این اساس، ممنوعیت به‌کارگیری مدیران شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر، ممنوعیت دریافت پاداش و عیدی مدیران شهری و اعضای شورا که همزمان عضو هیئت مدیره یا هیئت امنای شرکت‌های اقماری هستند و ممنوعیت دریافت هدیه و عیدی کارکنان از ارباب رجوع نیز به شهرداری ابلاغ شد.

شفاف شدن آرای نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر نیز نخستین بار در اصفهان عملیاتی شد، عموم مردم در هر لحظه می‌توانند با مراجعه به سایت شورا رأی نمایندگان‌شان را در خصوص تمام طرح‌ها و لوایح مشاهده کنند

عزم شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان در موضوع شفافیت جدی است

احمدرضا مصور، رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می‌کند: از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری، اعضای شورا با وحدت نظر، معتقد بودند که یکی از اهدافی که باید در این دوره دنبال شود، موضوع شفافیت و مقابله با فساد است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اصول مقابله با فاسد، شفافیت در تمام ارکان و ابعاد عمل مدیریت شهری است، می‌افزاید: این اتفاق از نخستین روزهای فعالیت دوره ششم آغاز شد و پس از انتخاب شهردار، با نظر شخص شهردار در شهرداری نیز به سمت نهادینه‌شدن پیش رفت.

رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: به‌رغم اینکه هر کاری مشکلات خود را دارد اما با توجه به اتفاق نظری که در این زمینه وجود داشت، سامانه شفافیت به‌صورت طرح به شهرداری ابلاغ شد و اقدامات ساختاری و نرم‌افزاری لازم در مهلت زمانی خود انجام شد.

وی با بیان اینکه پس از گذشت مدتی با راه‌اندازی سامانه شفافیت، اطلاعات لازم روی آن بارگذاری شد، می‌افزاید: اقدامات دیگری از طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری باقی مانده که شهرداری در حال فراهم کردن زیرساخت‌های آن است.

مصور تصریح می‌کند: در سامانه و طرح شفافیت، تمام آمار و افعال شهرداری همچون طرف‌های قرارداد و سفرهای خارجی مدیران شهری مورد توجه قرار گرفته است. متعاقب راه‌اندازی سامانه شفافیت، برای شورای اسلامی شهر سامانه سوت‌زنی راه‌اندازی شد و پس از آن نیز، سامانه سوت‌زنی شهرداری آغاز به‌کار کرد که تاکنون نتایج خوبی به‌دنبال داشته است.

بعضی اشکالات و انحرافات از قانون و حقوق شهروندی، به‌واسطه راه‌اندازی سامانه‌های طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری افشا شد.

وی اضافه می‌کند: بعضی اشکالات و انحرافات از قانون و حقوق شهروندی، به‌واسطه راه‌اندازی سامانه‌های طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری افشا شد و شورای اسلامی شهر و شهرداری بنا ندارد که با برجسته‌سازی آن را به سوژه تبلیغاتی تبدیل کند، بلکه تلاش می‌کند موضوع شفافیت را به‌صورت عمیق و فرایندی جا بیندازد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هر چه فرایندهای شهرداری روشن‌تر و شفاف‌تر دنبال شود، شرایط بهتر خواهد بود، می‌افزاید: در پروژه‌های عمرانی و فرهنگی نیز شفافیت دنبال شده است تا این فرایندها را کامل کند.

وی تاکید می‌کند: یکی از اقداماتی که در راستای تحقق طرح شفافیت و شفاف‌سازی عملکردها انجام شده است، راه‌اندازی سامانه «اصنو» بود که شهرداری و شورا مصمم است با رفع مشکلات زیرساختی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن، به نقطه‌ای برسد که تمام خدمات شهرداری به‌صورت مکانیزه و هوشمند، قابل ارائه به شهروندان باشد.

مصور تصریح می‌کند: در این مسیر پروانه‌های ساختمانی مکانیزه صادر می‌شود که تعداد آن‌ها کم نیست و تاکنون حدود پنج هزار پروانه به این روش صادر شده است.

وی ادامه می‌دهد: اشکالات ساختاری و نرم‌افزای اصنو در فاصله صدور پروانه شهرسازی و پروانه ساختمانی پایانی به‌چشم می‌خورد که با جلساتی که بین بخش‌های مدیریت شهری برگزار می‌شود، به‌صورت مرتب مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: حداقل دو جلسه به‌صورت مشترک بین این کمیسیون و کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورا، با حضور شهردار و معاونان مربوطه، برخی مدیران مناطق، کارشناسان سطح مناطق پانزده‌گانه و مدیران ذی‌ربط تشکیل و اشکالات احصا شده است که به‌دنبال رفع آن‌ها بوده‌ایم و خواهیم بود.

وی می‌گوید: عزم شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان در موضوع شفافیت جدی است و روز به روز باید عمق آن را در شهرداری بیشتر کنیم؛ طبیعی است که باید اشکالات را رصد کنیم، از این‌رو تیم‌های مشترک بازرسی در حال فعالیت هستند و اشکالات را از نزدیک مشاهده می‌کنند و در گفت‌وگو با شهروندان آن‌ها را رصد می‌کنند و به سمت رفع آن حرکت می‌کنیم.

مصور تاکید کرد: باید کاری کنیم که هیچ فرایندی در شهرداری به‌صورت پنهان و غیرقابل رؤیت نباشد که تا این لحظه نیز پیشرفت خوبی داشتیم و در سازمان‌ها و مناطق پانزده‌گانه در حال رشد است.

شفافیت در شهرداری اصفهان، از شعار تا واقعیت

وی می‌افزاید: در موضوع قراردادها، مزایده‌ها و مناقصه‌ها، سامانه معاملات ستاد با توجه به ایجاد شفافیت و توسعه طرف‌های معامله با شهرداری که قابلیت رصد کشوری دارد، طبق دستور شهردار اصفهان و با همکاری شورا ابلاغ شد و در حال حاضر تمام این موارد در سامانه تجارت الکترونیک دولت انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: شفافیت در شهرداری و شورا، یک اصل ضروری و مورد اتفاق نظر مدیریت شهری است و مصمم هستیم تمام مشکلات آن را رفع کنیم، زیرا خواست کلان نظام و دوره ششم مدیریت شهری است.

وظیفه خود می‌دانیم زمانی که انحرافی به‌وجود می‌آید و احتمال می‌دهیم فرایندهای غلط ممکن است در آینده باعث مشکل شود، تذکرات لازم را به شهرداری بدهیم.

وی ادامه می‌دهد: مباحث مربوط به شفافیت و مبارزه با فساد، از وظایف شورای اسلامی شهر به‌ویژه کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات است؛ تدقیق‌سازی ارتفاعات با توافق ضمنی تمام دست‌اندرکاران ذی‌ربط به کمیسیون ماده ۵ ارسال شد و با دستور استاندار اصفهان، قرار بود تا پایان فروردین‌ماه رسیدگی شود و شهرداری بر اساس آن عمل است، زیرا شهرداری مکلف است تا زمانی که این مصوبه ابلاغ نشده، بر اساس مصوبات قبلی در ارتفاعات عمل کند و تخطی از آن جایز نیست.

مصور می‌گوید: استانداری و اداره کل راه و شهرسازی اصفهان تلاش بیشتری خواهند کرد تا این مصوبه به دست شهرداری برسد و اجرا شود و همکاران معاونت شهرسازی و معماری شهرداری نیز باید نسبت به دو موضوع اهتمام داشته باشند.

وی می‌افزاید: موضوع نخست پیرامون کارکرد صحیح سامانه اصنو است که باید اشکالات آن برطرف شود، به‌نحوی که تمام شهروندان بتوانند با آن کار کنند، موضوع دوم نیز این است که با افرادی که با این سامانه مخالفت می‌کنند و سبب زحمت برای شهروندان شده‌اند، برخورد لازم و منطقی، صورت گیرد و از سر راه انجام وظایف شهرداری کنار روند.

رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هیچ حیاط‌خلوتی برای فرایندهای اداری و سازمانی شهرداری نداریم، می‌گوید: بدیهی است شرکت‌ها، سازمان‌ها و بخش‌های وابسته به شهرداری از این امر مستثنی نیستند و باید وضعیت عملکردی آن‌ها به‌صورت شفاف در اختیار عموم مردم باشد.

وی ادامه می‌دهد: وظیفه خود می‌دانیم زمانی که انحرافی به‌وجود می‌آید و احتمال می‌دهیم فرایندهای غلط ممکن است در آینده باعث مشکل شود، تذکرات لازم را به شهرداری بدهیم و در صورتی که اقدامی انجام نشود، از اهرم‌های نظارتی خود استفاده کنیم اما تاکنون گزارش خاصی که نشان دهد در عملکرد شهرداری انحرافی وجود داشته، به‌دست نیامده است.

گام بلند شهرداری اصفهان در مسیر تحقق شفافیت

میثم علی‌نقیان، مدیرکل بازرسی شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: نخستین و مهم‌ترین ویژگی شفافیت، پیشگیری از بروز رانت و تخلف است، زیرا افراد وقتی می‌دانند اطلاعات آن‌ها منتشر می‌شود، از حرکت به سمت موارد مسئله‌دار خودداری می‌کنند.

وی می‌افزاید: اصفهان جزو معدود کلان‌شهرهایی است که وارد سامانه ستاد تحت عنوان «سامانه تدارک الکترونیک دولت» شده است تا از این بستر استفاده کند و تمام معاملات سطح متوسط و عمده شهر تنها از این طریق انجام شود.

مدیرکل بازرسی شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: طبق تاکید شهردار، سعی کردیم با ورود به سامانه ستاد، تمام مزایده‌ها و مناقصه‌ها علاوه بر اطلاع‌رسانی در درگاه اینترنتی هر بخش از شهرداری، در این سامانه نیز ثبت شود تا شهروندان از هر نقطه از کشور بتوانند در آن شرکت کنند.

وی اضافه می‌کند: در راستای شفافیت با مصوبه شورای اسلامی شهر، بسیاری از اطلاعات مربوط به پیمانکاران و کمیسیون معاملات، در درگاه اینترنتی شهرداری اصفهان منتشر شده است.

یکی از اقدامات شهرداری اصفهان در راستای شفافیت، راه‌اندازی سامانه اصنو (سرا ۱۰) است که تمام اطلاعات ملکی افراد برای خرید و فروش، در این سامانه قابلیت بررسی دارد.

علی‌نقیان تصریح می‌کند: در سامانه شفافیت شهرداری اصفهان، تمام اطلاعات پروژه‌ها و پیمانکاران ثبت شده است و اطلاعات آن نیز از منبع داده‌ها دریافت و ثبت می‌شود و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

وی اضافه می‌کند: یکی از اقدامات شهرداری اصفهان در راستای شفافیت، راه‌اندازی سامانه اصنو (سرا ۱۰) است که تمام اطلاعات ملکی افراد برای خرید و فروش، در این سامانه قابلیت بررسی دارد و با دریافت مصوبه کمیسیون ماده ۵، طرح موسوم به «تدقیق‌سازی ارتفاعات» می‌تواند اقدام مؤثری در این راستا باشد که بیشتر فعالیت‌های مربوط به راه‌اندازی آن انجام شده و لازم است با مصوبه این کمیسیون، اصلاحات نهایی آن انجام شود.

مدیرکل بازرسی شهرداری اصفهان با بیان اینکه مسیر شهرداری به سمت شفافیت است، تاکید می‌کند: باید زیرساخت‌های فنی و سامانه‌ها تکمیل شود و در دسترس شهروندان قرار گیرد تا این موضوع بیش از پیش محقق شود که در مجموع می‌توان گفت مسیر خوبی را طی کرده‌ایم و امیدواریم شفافیت هر روز بیشتر شود.

وی اضافه می‌کند: با توجه به فعالیت‌های شهرداری در حوزه شفافیت، شهروندان نسبت به اطلاعات املاک خود، مطلع‌تر شدند که از سوءاستفاده‌ها و رانت‌های اطلاعاتی می‌کاهد؛ با توجه به اینکه اطلاعات پیمانکاران و قراردادها هم که منتشر می‌شود قدرت بازدارندگی دارد.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس پارلمان شهری خبرگزاری ایمنا

کد خبر 655745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.